שבת משפחתית: מטיילים בנחל הירקון

שבת בבוקר ולא מתחשק לכם לנסוע רחוק ובכל זאת בא לכם לטייל. נחל הירקון הוא לא פשרה ורשות נחל הירקון מציעה מספר מסלולי טיול רגליים מהנים במיוחד לכל המשפחה, אז למה אתם מחכים?

writer
רון שגב פינקלמן תאריך פרסום: 22/10/2014

אזור הירקון מהווה אטרקציה משפחתית באזור מרכז הארץ ולא רק כדי לערוך בו פיקניק. באזור הנחל בית גידול למיני דגים ועופות, בעלי חיים ימיים ויונקים וכן צמחייה עשירה ומגוונת. לפניכם מספר מסלולים מומלצים:

נחל הירקון (התמונה באדיבות רשות נחל הירשון)

מסלול ראש הציפור

אל יער ראש הציפור מגיעים דרך שביל כורכר מוצל שמתחבר ליציאה האמצעית של גשר איילון. שם המסלול ניתן לו בשל מראה נקודת הציון על גבי המפה, שנראה כראש של ציפור. אפשר לחצות את גשר בבלי ולהגיע במסלול מעגלי עד צדו השני של הירקון בגני יהושע, היכן שהמסלול החל. את המסלול ניתן לבצע גם 'הפוך' ואם נותר לכם כוח ומרץ, תוכלו להאריך את המסלול ולהגיע לתחנת אל הדר- עשר- תחנות ולהתרשם מטחנת הקמח הגדולה ביותר בארץ.

גבעת המופעים ואגם השייט

המסלול מתחיל בגבעת המופעים שנמצאת בגני יהשוע. במרכז המסלול נמצאת גבעה, ובה נקודת תצפית מרהיבה, של נופי הפארק לצד מגדלי השחקים של גוש דן. מן הגבעה מגיעים ליער בראשית ובו שבילים חדישים ומוארים. מכאן ממשיכים מערבה לאגם השייט היפה והנקי ובו תהינו משלווה ועצים ירוקים. האגם הוא מעין מובלעת קסומה בשיא השיאון.

טחנת גריסה "שבע טחנות"

האתר הבא נמצא דרום מערבה מאגם השייט ובו שרידים משלוש טחנות קמח מן המאה ה- 19, הממוקמים מעל שרידים קדומים יותר. המכלול פעל עד שנת 1936. בטחנת הגריסה סכר טבעי מרכס כורכר וגשר בטון מעל נתיב מים צר. שרידי סכר הקדום שימשו בסיס לסכר האבנים שנבנה לא מזמן ומאפשר את חציית הירקון ברגל.  לאחרונה פוגשים בעלי חיים רבים שאוהבים לבקר באתר, בין בעלי החיים גם הנוטריה, אשר מוצאה מאמריקה הדרומית, והיא אוהבת לחפור מחילות בגדת המים וגורמת בכך נזק רב.

שבע תחנות (התמונה באדיבות רשות נחל הירקון)

תל גריסה - "גבעת נפוליאון"

בגבעת נפוליאון תמצאו את שרידיה של עיר גדולה וחשובה, הלוא היא העיר הכנענית. בחפירות נחשפו שרידי מערכת ביצורים, ארמונות ומפעל מים. התל, נמצא בחלקו הדרומי של 'ראש ציפור' על גבעת כורכר ומכיל שרידים ארכיאולוגים מתקופת הברונזה הקדומה ועד ימי הביניים. בתל נחשף רצף התיישבותי של אלפי שנים, שנוצר, כנראה, בשל מיקומו האסטרטגי של התל סמוך לגדות הירקון ונחל איילון. לסיום, תוכלו להתרווח תחת צלו של עץ השיזף, במעלה התל וליהנות מהשקט והנוף.

ויש עוד...

יש עוד אפשרויות רבות לטיולים באזור, כולל אתרים היסטוריים, פינות חמד מוצלות וסכרים. המסלולים שפורטו לעי"ל הן רק באזור שבין גשר המכבייה לבין מפגש נחל איילון עם נחל הירקון בצדו המערבי. באזור זה מתקני משחקים, מדשאות, תלים ארכיאולוגיים ושבילי כורכר ואף חלקים מיוערים.

פוגשים חברים בדרך (התמונה באדיבות רשות נחל הירקון)

קצת על נחל הירקון

נחל הירקון הוא הנהר הכי גדול באזור מישור החוף, הירקון מתעקל ממעיינות ראש העין לאורך 27.5 קילומטרים עד שהוא נשפך לים התיכון בחופי תל אביב. במהלך השנים בוצעו פעולות רבות לשיקום המערכת האקולוגית של הנחל לשיפור איכות המים ולטיפוח פינות חמד בצד הנחל. 

איך מגיעים: ניתן להתחיל מגני יהושוע ולחנות בגני הערוכה, שם גם לסיים

עונה מומלצת: עונות המעבר – אביב וסתיו

עוד המלצה: הצטיידו באוכל מהבית ותוכלו ליהנות גם מפיקניק

אולי יעניין אתכם גם

מדורים