אתרי עתיקות עם נגיעות עכשויות

אין בכוונתנו לספר לכם על אתרי העתיקות שיש לנו בארץ - אנו מניחים שכבר ביקרתם בהם בעבר. אבל האם ידעתם שחלק מאתרים אלה מציעים פעילויות עכשויות שוות ביותר?

writer
אדם פדר תאריך פרסום: 26/01/2020

גן לאומי בית שאן

נתחיל בצפון הארץ, בפנינה הנסתרת שקרוייה בית שאן. על פניה, מדובר בעוד עיירת פיתוח טיפוסית. אך מבט מדוקדק חושף בה גן לאומי ענק - מפורסם בקנה מידה עולמי - המכיל את העיר העתיקה מתקופת אלכסנדר מוקדון. בית שאן הייתה בעברה הרחוק עיר משגשת ובתנופה עצומה, החל מהאלף החמישית לפני הספירה, עד שרעידת אדמה אכזרית עצרה את הזמן מלכת וקברה את העיר על יושביה. כשמטיילים לאורך הרחוב הראשי הקדום, ישנם עמודים רומיים לצד הדרך. אז מגיעים לנקודה בה רואים עמודים שבורים על הרצפה, מונחים באותה תנוחה כבר 2000 שנה, ועד היום עוברת בגוף צמרמורת.

"לילות שאן" הינו מופע יחיד מסוגו, הכולל אלמנטים וירטואלים המעניקים למבקרים תחושה שכאילו הם נמצאם בבית שאן העתיקה והשוקקת חיים, והאדמה מעולם לא רעדה. סיור לילי זה כולל מיצגים אורקוליים מורכבים שמצליחים להעביר תחושה של יישוב חי ותוסס, כפי שבית שאן הייתה לפני אלפי שנים – נטעם ונריח את השוק הקדום, נפגוש בדמויות שקמו לתחייה לאחר 2000 שנה, נבקר בבתי המרחץ, נעמוד למרגלות מקדש דיוניסוס ונקנח בביקור באחד ממופעי העיר בתיאטרון הרומי.


המופע מתקיים בקיץ בימים שני, רביעי, חמישי (20:30-22:45 כל רבע שעה) ומוצ"ש (21:00-22:45 כל רבע שעה). מחיר הכניסה (יש להזמין מקומות מראש) – 40 ש"ח למבוגר ו-30 לילד. טל' להזמנות – 04-6481122.


מבצר אפולוניה. צילום: יח"צ

גן לאומי אפולניה

לא, אין מדובר בתנועה חברתית נגד נשים יוצאות פולין (למרות שאי אפשר לדעת) – מדובר בגן לאומי שהוא למעשה שרידים של עיר צלבנית, ידוע יותר בכינויו העכשווי – ארסוף. האתר ממוקם במרכזה הנגיש של הארץ, מצפון להרצליה פיתוח, על קו המים. אפולניה הוכרז בספטמבר 2003 על ידי ארגון העתיקות העולמי כאחד ממאה אתרים עולמיים בסכנת הרס (אולי בגלל זה ארסוף הוא היישוב היקר בארץ?). ברור שיש לשמור ולשמר אותו, אך יש גם לחגוג את גילויו, שהתבצע בשנים האחרונות.


חגיגה זו באה לידי ביטוי בקיץ הנוכחי בדמות מופעים מיוחדים במינם ובאווירתם, המתרחשים בכל יום שישי מאחה"צ ועוד השקיעה, החל מיוני ועד ספטמבר. המופעים האינטימיים מתקיימים על הצוק מול הים, על רקע ים עוצמתי ועוצר נשימה. אתם מוזמנים, בכל ערב שבת, לקבלת שבת מיוחדת במינה יחד עם אומנים המנגנים ושרים בסגנונות מגוונים ושונים – החל משנסונים צרפתיים ומוסיקה אירית, דרך ג'אז וקאנטרי, וכלה בבלוז ובמחזות זמר. מחירי הכרטיסים נעים סביב שישים שקלים. אל תחמיצו את ההזדמנות הזו לחבר בין טבע, מוסיקה והיסטוריה.


מערת הפעמול בבית גוברין. צילום: ניב לוי

גן לאומי בית גוברין

למרות שמדובר במתחם שמשתרע על פני כ-5000 דונם (!) אשר קיים מאז ימי התנ"ך, נדמה כאילו האתר קיבל את הפרסום הגדול שלו מהשיר "חום יולי אוגוסט" של שלמה ארצי. מפעילי הגן הלאומי הזה, הממוקם מזרחית לקריית גת, מזמינים אתכם לראות במו עיניכם ולהלך במו רגליכם במחילות המסתור, במערות הקבורה, במחסנים העתיקים ובבתי המלאכה. כולם נבנו כאן בימי קדם בגלל הסלע המיוחד שמאפיין את גבעות השפלה – סלע הקירטון הרך יחסית והעמיד בפני התבלות.


רשות הטבע והגנים מפעילה בבית גוברין תכנית חדשה, שנועדה לחנך ילדים להתייחס לאוצרות העתיקות של ישראל ובכל העולם בכבוד וביראה שמגיעים להן. היא נקראת "פקחים צעירים", והיא הועתקה לישראל לאחר שיושמה בהצלחה בפארקים הלאומיים בארה"ב. תכנית זו נועדה ליצור תחושות שותפות של הילדים עם הטבע והמורשת הישראליים, ובעתיד היא תקיף רבים מהגנים הלאומיים ומשמורות הטבע המרכזיים בישראל.


התכנית מופעלת באמצעות חוברת משימות שמטרתה לאפשר למשפחות לחקור יחד את הפרטים הכי קטנים בבית גוברין. היא מספקת שאלות לילדים ולמבוגרים בדבר הערכים המיוחדים אותם הם רואים במהלך הסיור. כדי לענות עליהן, נדרשים הילדים להבין שהשפעתו של המטייל על הטבע יכולה להיות הרסנית ממש כפי שהיא יכולה ל

אולי יעניין אתכם גם

מדורים