תנועת המושבים: היטל המים החדש מכה אנושה לענף הצימרים

בקיץ 2009 מסתמנת ירידה ניכרת בביקוש לצימרים. שוחחנו עם יוגב שריד, מנהל אגף כלכלה ופיתוח עסקי בתנועת המושבים, בכוונה לנסות ולברר מה הסיבות לכך וכיצד לדעתו על ענף התיירות להתמודד עם הסוגיה.

writer
רוני גובר תאריך פרסום: 23/08/2009

לפני כשנה ראיינו את יוגב שריד, מנהל אגף כלכלה ופיתוח עסקי בתנועת המושבים, לגבי מצבו של ענף התיירות וקיבלנו תמונה אופטימית. שנה לאחר מכן, לאחר קיץ לא קל, חזרנו לברר עם שריד לאן מועדות פניו של הענף. שריד מצייר תמונה פאסימית למדי אך עם נקודת אור בסופה. "בעוד 10 שנים מהיום הענף רק יתחזק" הוא טוען, "אבל כחלק מתהליך השגשוג יהיה משבר שישפיע על הענף כולו. חלק מהצימרים יסגרו, חלק יתרחבו ואפילו יפתחו חדשים." שריד חוזה כי ענף הצימרים רק ילך ויצמח ואפילו ישתבח אך אין זה ערובה לבטחון כי מי שבענף היום ירוויח יותר מחר.

מהי תפוסת החדרים בצימרים בקיץ 2009?

"בחודש יולי הסתמנה ירידה ניכרת של כעשרים וחמישה אחוזים (בהשוואה ליולי 2008) בתפוסת החדרים במדינה בכלל ובצפון בפרט. באוגוסט עלתה התפוסה ודמתה לזו של השנים הקודמות."

במה, לדעתך, נעוצות הסיבות לכך?

"להערכתי, הסיבה העיקרית לירידה בביקוש היא המיתון הכלכלי ופגיעתו בכיסם של רבים. לאור השנים הקודמות, שיא הקיץ מסתמן כתקופה בעייתית: לפני ארבע שנים ירד הביקוש לנופש כפרי עקב ההתנתקות, לפני שלוש שנים בשל מלחמת לבנון השנייה, ובשנה שעברה כתוצאה מהמשב הכלכלי. השנה נוסף קושי משמעותי שמוריד את הרווחיות של בעל הצימר והוא היטל הבצורת - החל מהאחד ביולי 2009 ועד סוף שנת 2010, תגבה המדינה 20 שקל עבור כל קוב מים עודף". בנוגע להיטל המים, מוסיף שריד, כי תנועת המושבים החלה בקידום שורה של תהליכים אשר מצד אחד יעזרו לחסוך במים במשק ומצד שני יפעלו על מנת לצמצם את הפגיעה בבעלי הצימרים ורווחיותם.

באיזו אסטרטגיה נוקטת תנועת המושבים על-מנת להעלות קרנם של הצימרים?

לדעתי, תחילה, על תושבי מדינת ישראל לתור בישראל ולא במדינות אחרות המציעות שירותים דומים כגון תורכיה, קפריסין ויוון. יתרה מזאת, על ועדי העובדים והגופים הציבוריים שעובדים בשירותי המדינה וקשורים אליהם לתמוך בתיירות הכפרית ולעודדה על-ידי שימוש מאסיבי יותר בנופש שזו מציעה. שאיפה נוספת, בעניינה מתנהלות תוכניות בימים אלה, היא פיתוח ועידוד תיירות חו"ל בישראל.

כיצד אתם פועלים בעניין?

אנו עמלים על פרויקט ibb – פרויקט של הרשות לפיתוח הגליל , עמותות התיירות, משרד התיירות ותנועת המושבים אשר נועד לייצר שפה אחידה של דירוג איכות , שירות, אמת בפרסום וזמינות. מערכת הדירוג של ibb בוחנת כ-140 קריטריונים שונים בהתאם לתקנים בינלאומיים, ומדרגת את חדרי האירוח לרמות של a,b, ו-c. הפרויקט מיושם מזה שנתיים בצפון הארץ וכיום מתחילים להריץ אותו גם בדרום.
שריד סבור כי באמצעות רשת שיווק ופרסום רחבה יצליח ענף הצימרים על שלל האטרקציות שבו, למצב עצמו כחלק בלתי נפרד ממסלול התיירות המסורתי בארץ – תל-אביב, ירושלים, אילת ויומיים שלושה לינה בצימר וחוויה כפרית.

 

בוא לא נתעלם מהעבודה כי מחירי הצימרים גבוהים מאוד בימנו ואילו נופש בחו"ל הפך זול יותר מאשר נופש בצימרים בצפון. אולי הורדת המחירים יחזירו את הקהל לנופש הכפרי?
המחירים אומנם גבוהים אבל יש לקחת בחשבון כי רמת השירות והשירותים לה זוכה התייר בצימרים, גבוהה בהרבה מזו שיקבל בכל מקום אחר.

נתון מעניין שחושף שריד הוא כי מתוצאות מחקר שנערך לאחרונה עולה מגמת פמיניזציה של ענף התיירות הכפרית. מסתבר כי כשמונים וחמישה אחוזים מכלל התיירות הכפרית בארץ מתנהלת על-ידי נשים. לעובדה זו השפעה משמעותית על מעגל האבטלה בפריפריה מאחר ורובן המכריע של מפעילות הצימרים היו לפני כן עקרות בית. כמו וכן, הדבר מאשש את הסברה הרווחת כי נשים פשוט מנהלות טובות יותר מגברים.

אולי יעניין אתכם גם

מדורים