סליחה היא לא מילה גסה

קרן יצאה עם "רשות הטבע והגנים" לסיור לילה בעקבות תפילות הסליחה בעיר ירושלים וחזרה מוקסמת, אבל לא רק מהסיור עצמו.

writer
קרן המר תאריך פרסום: 13/09/2009

סיורי סליחות בכותל. צילום: נופר חביב

ליל חמישי , השעה 02:00 לפנות בוקר, ואני לא עמוק בשינה ערבה אלא בדרכי לירושלים. המטרה: סיור ברוח הסליחות לרגל חודש אלול.
את פנינו קיבלה רות המדריכה, בתחנת הרוח שבמשכנות שאננים. למי שתהה למה סיורי הסליחות מתבצעים דווקא בשעות שבין 02:00 ועד 05:00, ישר פותחת רות את הסיור ומסבירה, כי שעות אלו ידועות כשעות של שקט, נטולי לחצי היום יום ואילו זה הזמן האידיאלי לחשיבה מעמיקה, חשבון נפש וסליחה..
חודש אלול, לאלו מכם  שלא ידעו, מקורו במילה הארמית "אלל" שמשמעה 'חיפוש'. זה החודש בו אנו מאווררים את הנפש, שואלים שאלות ובעיקר עוצרים לחשוב ולערוך חשבון עם עצמנו.

סליחה לאמא טבע

הסיור, של רשות הטבע והגנים, לוקח אותנו, מעבר לסיור הסטנדרטי בין הישיבות שוקקות החיים והרובע היהודי אפוף הקסם, גם לסיור במקומות ייחודיים כמו גיא בן הינום המשופץ והכרות עם מקטע שביל ישראל העובר בעיר.
לאלו שלא ידעו, ואני הופתעתי לגלות בסיור, כל איזור גיא בן הינום והגן הלאומי סובב חומות, אשר כשמו כן הוא; סובב חומות העיר, היה בעבר מזבלה עצומה בלב העיר. בעזרתם האדיבה של "רשות הטבע והגנים" הפסולת פונתה בשיירה ארוכה של משאיות אשר עשו דרכם הלוך וחזור ובתחומי הגנים נשתלה צמחיה עשירה. השעה הייתה אומנם שעת דמדומים אך בכל זאת ניתן היה להתרשם מהעבודה הכבירה שהושקעה בגן ומהפנינה היפיפה שנוצרה לה.

מעבר לטפיחה על השכם המתבקשת, רשות הטבע והגנים מציעים לנו לבקש סליחה, לא רק מהמשפחה והחברים אלא גם מהטבע. סיור הסליחות בעיר גרם לי לחשוב על כל הפעמים שזרקתי מסטיק על המדרכה, השארתי עטיפה של ממתק בחוף הים או סתם זרקתי בקבוק שתייה ריק על הדשא. בהחלט, גם לי יש על מה לנהל חשבון נפש עם עצמי, לבקש את הסליחה הראויה מאמא טבע ולקוות כי אשנה את דרכי בעתיד הקרוב.


הסיור עובר בגיא בן הינום, הרובע היהודי, קבר דוד אשר באופן מקומם סגור בחודש אלול בפני כניסת נשים בלילה ובין הישיבות הרבות, נקודות תצפית שונות ומהפנטות בעיר, ועוד...

סליחה שבין אדם לחברו

הסיור לא טומן בחובו תגליות אינטלקטואליות מרעישות או פיסות מידע נדירות אך בהחלט מאפשר הצצה מרתקת לחיי היהודים בעיר העתיקה. דווקא הצעידה בין הסמטאות הצרות, בין האברכים הממהרים לחברותא ובין בתי הכנסת השוקקים חיים היא ההופכת את המשתתפים בסיור לחלק בלתי נפרד מההילולה.


שיאו של הסיור הוא ללא ספק במרפסת אשר בשולי הרובע היהודי ומשקיפה לכותל המערבי מלמעלה. אפילו אני, חילונית גמורה ומלאת ציניות אודות הממסד הדתי, התמלאתי התרגשות בעודי צופה במאות המתפללים וקול השופרות הבוקעים מן ההמון.
לקראת השעה 04:30, בלב ההמולה היהודית, בשילוב מופלא עם קולות השופר החל להשתלב לו בשקט גם קולו של המואזין מהמסדים הסמוכים. החודש, למי שאינו יודע, זהו חודש הרמדאן. חודש זה, בדומה ליהדות, גם הוא מוקדש לחשבון נפש וסליחה. קולו של השופר בהרמוניה מופלאה עם קולו של המואזין גרם לכל מי שנכח שם באותה השעה לתהות על צירוף המקרים המוזר והאם אין זה מסר מלמעלה.

מחירים וטיפים

הסיור שווה ביקור אם אתם באזור, השתתפות בסיור עולה :
מחיר למשפחה בעלת מנוי של רשות הטבע והגנים- 85 ₪
מחיר למשפחה לא מנויה- 130 ₪
מחיר לזוג לא מנוי- 110 ₪
מחיר ליחיד- 55 ₪
מחיר לילד מגיל 5-12- 40 ₪.
מומלץ להצטייד בנעלי הליכה נוחות ובגדים חמים שכן הקור הירושלמי אינו מרחם.
בנוסף, ניתן לקבל פרטים נוספים בקו המידע של "רשות הטבע והגנים" *3639.

 

 

אולי יעניין אתכם גם

מדורים