פסטיבל צפרות בחבל אילות

הסתיו הוא ה-סימן, ב-ה הידיעה, לציפורים לפרוס כנף ולהמריא אל עבר ארצות אפריקה החמות. ב-12-14 בנוב' מתקיים פסטיבל בחבל אילות שבנגב החוגג את המאורע. חובבי הצפרות, אל תפספסו.

writer
איציק גרינוולד תאריך פרסום: 26/01/2020


חודש נובמבר עומד כבר בפתח. הטמפרטורות מתחילות לרדת לאיטן ובמקומות אחדים הלילות כבר הפכו מזמן להיות קפואים, עד כדי ששמיכת פוך היא לא מילה גסה יותר למרבית האנשים. עוד מעט החורף יתחיל להכות במלוא המרץ באמא אדמה ויעניק לה את מעט הגשם שלו היא זקוקה כדי להמשיך לשרוד בשנה הקרובה, עד תחילתה של העונה הגשומה הבאה. הביאו את הסתיו, נתרפק עליו.

אבל יש גם מי שעבורם הסתיו הוא לא כל כך חיובי, כיוון שהוא סימן שהגיע הזמן לארוז את החפצים ולהתחיל לנדוד, לחפש מקום מגורים חדש לימי החורף הרטובים. מקום שבו הם יוכלו למצוא מזון בשפע לצד גג לראשם, כדי שיוכלו להמשיך ולעמול תחתיו על שימור הדורות הבאים. למעשה, יש 11 מיליארד כאלה, ומתוכם 500 מליון יעברו בנדודיהם דרך ארץ ישראל. לא, לא התבלבלתי. לא מדובר בבני אדם, יקיריי, אלא בציפורים.

 

מליוני עופות בדרכן לאפריקה

כן, מאות מיליוני עופות שוטפים בימים אלו את נופי ארצנו כשהם טסים בלהקות ענק ובמהירות שיא אל עבר אפריקה החמימה. ייתכן אפילו שנתקלתן בחלקן מבלי שידעתן בכלל שהן כאלו. מסתבר, שמיקומה הייחודי של ארץ ישראל, המגשרת בין אסיה שממזרח ואירופה שמצפון לבין אפריקה שמדרום-מערב, הופך אותה לתחנת מעבר אסטרטגית לא רק עבור מצביאים וכובשים היסטוריים אלא גם עבור מיני עופות רבים אשר מחפשים אקלים חם יותר לימי החורף הקרים. בתוך כך, שמי ארצנו נצבעים בצבעים עזים של עופות דוגמת הפלמינגו, האנפה או מיני עופות דורסים כאלו ואחרים, כאשר עיקר הנדידה שלהם מתבצעת במהלך חודש נובמבר, שכאמור, אנו נמצאים בפתחו.

 

בליל הצבעים של שלל העופות השונים והמשונים יוצר קונטרסט מדהים עוד יותר כשהוא ניצב אל מול הנוף הפסאודו-מקסיקני של הערבה, עם המדבריות הצחיחות ודיונות הענק. על כן, אנשי הערבה הרימו את הכפפה והחליטו שאם זו לא סיבה מספיק טובה לקיים מסיבה - אז הם לא יודעים מה כן. זוהי לא הולכת להיות סתם חגיגה אלא פסטיבל של ממש, שיימשך לכל אורך חמישי-שישי-שבת הבאים (12-14 לנובמבר). לדברי מארגניו, סוף השבוע הזה הוא אחד משיאי עונת הנדידה, שבו ניתן יהיה, אם ירצה הגורל והתזמון, לתפוס אפילו להקות ענק המונות כמה אלפי או עשרות אלפי ציפורים.

 

פסטיבל צפרות בחבל אילות

במסגרת הפסטיבל יהיו פעילויות רבות ומגוונות, שיועברו על ידי אנשי מקצוע שילמדו את הבאים על יחסי הגומלין שמתקיימים בין חקלאי המדבר (כן, יש כאלו) לבין הציפורים הנודדות, ויסיעו להם להכיר את מיני העופות שנודדים. עוד יכלול הפסטיבל ביקור בפינות החמד הרבות שמושכות את להקות הציפורים בנדודיהן ואפילו התנסות מעשית שבמהלכה תתבצע היכרות עם פרויקטים מחקריים בתחום. ברוח העשייה הסביבתית, הפסטיבל יעמוד בסימן האקולוגיה וההתחשבות בסביבה ובטבע, ויכלול סדנאות רבות שידגישו את הנושא הכל-כך חשוב הזה, כגון סדנה כולה המוקדשת לסוד הקסם שעומד מאחורי הבנייה האקולוגית.

הפסטיבל אמנם בתשלום אך מומלץ לשלב את החוויה שלו עם לינה באחד מהקיבוצים של חבל אילות, כגון יטבתה או אילות, שכן המועצה האזורית מאפשרת לאורחיה להשתתף בפסטיבל ללא עלות ואם לינה בקיבוצים לא מתאימה לסגנון החופשה שלכם תמיד תוכלו להתארח במגוון הצימרים בנגב. 

אולי יעניין אתכם גם

מדורים