זהירות, מייבשים את נחלי הצפון

על פגעי הטבע אין לנו שליטה, אך יבוש יזום של נחל בצת היא שערורייה שניתן למנוע ויפה שעה אחת קודם. קואליציה של כמה ארגונים ירוקים ותושבי האזור מנסה להציל את מה שנשאר למען הדורות הבאים

writer
שי פרנס תאריך פרסום: 15/11/2009

נחל בצת מיובש. צילום: החברה להגנת הטבע

הנרי דיוויד ת'ורו, סופר אמריקאי שחי במאה ה-19 אמר:"הטבע בכל רגע עסוק בטובתך. אין לו מטרה אחרת. אל נא תתנגד לו." בכל הנוגע לנחל בצת, נראה כי הוא ידע על מה הוא דיבר.
בעבר נחל בצת היה אחד ממוקדי הטיול המוצלחים ביותר בעונות החמות, הרבה בזכות המים הקרירים שזרמו בערוציו. בעשור האחרון שאיבה מוגברת והתייבשות עיינות כרכרה שהזינו את הנחל גרמו לכך שזרימתו הואטה ונחלשה עד כדי התייבשותו הכמעט מוחלטת. דקה לפני שהנחל מתייבש לחלוטין והופך גם הוא לנחל כזב, כמה ארגונים בניהם החברה להגנת הטבע, עמותת שלש השקמים ותושבי הגליל לוחמים על מנת להעניק לו טיפולי הזנה, מעין 'עזרה ראשונה' לשיקומו כמו גם הפסקת עבודות הייבוש. 

קצת פרטים על נחל בצת

נחל בצת נמצא בגליל המערבי אך למעשה מקורותיו בדרום לבנון. הנחל עובר בקרבת מספר ישובים והוא זורם על אחד מקוי השבר של הגליל. הנחל מנוצל לחקלאות ושתייה אך סכנת שאיבת היתר מן האקוויפר מאיימת עליו. בנחל חיות שונות כמו חזירי בר, תנים, שועלים שפני סלע ועוד. צמחים כהרדוף הנחלים (רעיל! לא להכניס לפינג'אן) ועצי אלון ואלה. מסביב לנחל יש לא מעט אתרים ארכיאולוגיים ומערות מתקופות שונות בהיסטוריה, וכיום נמצאת שמורת טבע הקרויה על שם הנחל במקום. כמו כן, הנחל מוקף במיטב צימרים יוקרתיים בגליל המערבי.
החברה להגנת הטבע מנהלת את המאבק נגד ייבוש נחל בצת ומציינת עשור להתייבשות עיינות כרכרה שהזינו את הנחל. יחד עם תושבי הגליל המערבי הם הקימו קבוצת מאבק להצלתו.

מהר מהר לפני שייגמר-מסלול טיול בנחל בצת

המסלול מתאים לכולם ובעיקר למשפחות עם ילדים שיוכלו ליהנות מהפריחה העונתית והנוף המרהיב בדרך.
ניסע בכביש הצפון (מס' 899) אם הגענו עם שני רכבים נשאיר אחד בפניה צפונה לקיבוץ אילון נתקדם ישר עד לחניון שממש נפגש עם המסלול ושם יסתיים מסלולנו. עם הרכב השני נמשיך מזרחה לכיוון היישוב גרנות הגליל שם נפנה צפונה עד לחניון שרך משם נצא.

מהחניון נצא בשביל כחול לכיוון הנחל.אפשר לראות כבר באיזור החניון שלט לחורבת דנעילא-  מבנה מימי הרומאים. ניתן להתרשם שעסקו במקום בהפקת שמן מזיתים. במסלול חורש רב: עצי אלון, אלה וקטלב יספקו לנו צל, ולאחר הליכה של מעט יותר מקילומטר נגיע למערת שרך. שרך זה שיח נמוך שנפוץ באיזור ויחד עם בצת שהינה עיר עתיקה, שחורבותיה נמצאות ליד שלומי, נותנים למקום את שמו - נחל שרך-בצת.

למערה יש להיכנס עם פנס, אין צורך בססמה וכמובן לא להשחית את תוכה כפי שנתרשם שעשו אחרים לפנינו מהנטיפים שחלקם שבור. להרפתקנים ולמנוסים יותר מומלץ לטפס בסולם וביתדות לאולם השני ומשם לצאת בחזרה למסלול.

נמשיך להתקדם עם המסלול הכחול עד למפגש נחלים עם נחל בצת מצפון-מזרח. נמשיך שמאלה עם הסימון של נחל בצת ונגיע לעינות כרכרה. אפשר לשכשך במעיינות בבטחה ולדעת כי משם שואבים את המים הנותנים לנחל את חייו. מנקודה זו אפשר להמשיך באפיק הנחל או לאורך סימון השבילים הכחול. נגיע לחורשת אקליפטוסים שם יש לנטוש את המסלול הכחול שליווה אותנו היום ולפנות דרומה לכיוון קיבוץ אילון שם השארנו את הרכב המאסף.
לאחר הטיול הקסום ניתן להישאר ללנון באחר ממאות צימרים בגליל המערבי.

 

 

 

אולי יעניין אתכם גם

מדורים