הירוק מתחיל בראש

ירוק,ירוק,ירוק. פרט למדי צה"ל המאופיינים בצבע הזה, הצבע הירוק הפך לצבע הפופולארי ביותר בשנים האחרונות וכל זה בזכות תהליכי המיחזור בעולם כולו. ועכשיו, זה מגיע גם לצוות הפסגה, להנלה הבכירה במדינת ישראל

writer
איציק גרינוולד תאריך פרסום: 07/01/2010

לפני שבועות מספר הונחה על משרדו של בכיר ממשלתי במדינה נאורה ומערבית הצעה מהפכנית. לפי ההצעה, אותה גיבשה ועדה מיוחדת שמונתה לצורך העניין, משרדי הממשלה יתייעלו, החל משנת 2010 בכל הנוגע לאיכות הסביבה. לא עוד בזבוז משווע של כוסות פלסטיק חד פעמיות, ניצול מיטבי של שני הצדדים לדף הנייר ושורה של צעדים נוספים להגדלת המחזור, צמצום בציוד מתכלה וחיסכון באנרגיה.
מי שעד עכשיו לא הבין שמדובר במדינה שלנו, ישראל, מוזמן לקרוא שוב את הפסקה הקודמת ולא להאמין. או שאולי בעצם כן להאמין, כי סוף כל סוף המדינה שלנו מצטרפת לרשימה ארוכה של מדינות מערביות שמצהירות על עצמן כעל "ידידותיות לסביבה", או ירוקות, אם תרצו.

 

מה נשתנה הלילה הזה

במסגרת המתווה, שיכונה להלן 'הירוק מתחיל בראש', כל משרד יחויב להפחית בצריכת הציוד המתכלה, כמו כוסות הפלסטיק והנייר שדוברו לעיל,  ולהשתדל כמה שיותר לחסוך בחשמל, מים ודלק. אחד מהצעדים שהוצעו כדי לחסוך באנרגיה הוא באמצעות החלפת נורות הליבון המסורתיות בנורות חסכוניות בחשמל. סתם כדי לסבר את האוזן, בגרמניה, למשל, לא תמצאו יותר באף חנות נורות ליבון. קידמה, כבר אמרתי?
בנוסף, החל מהחודש הקרוב בכל משרד ממשלתי ימונה 'צוות ירוק' מיוחד. תפקידו של הצוות יהיה לפקח ולעקוב אחרי 'יעדי החיסכון' שיוגדרו על ידו בראשית הדרך במספר מדדים ויסייעו בקביעת מידת היותו של המשרד 'ירוק'. בסוף כל שנה, יושוו מדדים אלה לממוצעים בשנים הקודמות ותפורסם רשימה מלאה המדרגת את המשרדים מהירוק ביותר ועד השחור והמזוהם.

 

אבאל'ה, בוא ללונה-פארק

למרבה הפליאה, או שלא, זוהי למעשה ה'סנקציה' היחידה שמופעלת במסגרת התכנית. אך אל דאגה, הצוות דאג להכין תמריץ מיוחד שיגרום לפקידי הממשלה החרוצים לחסוך היטב: כל חיסכון שכזה, בין אם הוא בצלחת לבורקסים או בדלק למכונית השרד, מתבטא גם בחיסכון כספי. כל הכסף שיצליח המשרד לחסוך יופנה לקופת המשרד, אשר יוכל להשתמש בו לראות עיניו.

כן, קראתם נכון. הכסף לא יופנה להגדלת תקציב הבריאות כך שסל התרופות יכלול עשרות תרופות נוספות, לטיפול בסרטן למשל; הוא גם לא ישמש להגדלת הקצבאות שמקבלות אמהות חד-הוריות, משפחות נזקקות ושאר מקרי סעד שהמדינה מחויבת לסייע להם. הכסף יחזור למשרד, שככל הנראה, כפרס על הצטיינותם של עובדיו, יממן להם 'יום גיבוש והווי משרדי' בהשתתפות האמן המצליח שקר-כלשהו.

 

למקטרגים שלום

כמובן שעניין פעוט זה הוא לא השורה התחתונה של אלה המסתכלים על תכנית ההתייעלות הממשלתית ומגחכים. למה מגחכים? כי בניגוד להצעה של הצוות להתייעלות משרדי הממשלה, שאני חייב להודות שעם כל הציניות יש בה גם פן מקסים, כל שאר ההתנהלות של הממשלה דווקא מעודדת את הרוח לנשוב לכיוון ההפוך מהכיוון הירוק.

מדיניות השכר שמונהגת כיום במגזר הציבורי, מעודדת הלכה למעשה אזרחים להשתמש ברכבם הפרטי. מבלי להלאות בפרטים כלכליים מעייפים - אציין בפשטות כי אם אני עובד מדינה ובחרתי לנסוע למקום העבודה ברכב הפרטי שלי, אני זכאי להחזר הוצאות, שהוא לרוב גבוה יותר מאשר עמיתיי שבחרו להשתמש  בתחבורה הציבורית. אבל גם אם כבר החלטתי להשתמש בתחבורה ציבורית, אני ודאי אחשוב פעמיים אחרי ההתנסויות הראשונות שלי איתה, כשאתקל במהלך הנסיעה בחוסר היעילות ובאיטיות שלה.

 

מי שחלם ירוק

אז כן, אפשר לרדת על התכנית הזו עד מחר, אבל בשורה התחתונה, ימים יגידו אם היא באמת תניב חיסכון משמעותי בנזקים שאנחנו גורמים לסביבה. חוץ מזה, שבהחלט ראוי שבמדינה מתוקנת משרדי הממשלה ינקטו בצעדים כלשהם בכיוון הזה, לפחות למראית עין. כי כמו שאמרתי, בסופו של דבר, הירוק מתחיל בראש.

 

אולי יעניין אתכם גם

מדורים