על ציפורים ואנשים

ביקור ב"אגמון החולה" בעונה זו מזמן מפגש חוויתי וחגיגה של נופים, צבעים וקולות ציפורים. ציפורים רבות מבלות את החורף בעמק החולה, אז הצטיידו במשקפת ובואו לנדוד צפונה בעקבות הציפורים.

writer
מאיה כץ צילום:ניסים שרון תאריך פרסום: 12/01/2010

אחד האתגרים המורכבים ביותר בכתיבה זה הניסיון להעביר חוויה רב חושית לכדי מילים יבשות על דף. תיאור של "אגמון החולה"   ב 500 מילים בלבד מציב רף גבוה במיוחד לאתגר זה. ביקור בעונה זו ב"אגמון" הינו חוויה מרהיבה הכוללת נופים מקסימים וציפורים מרהיבות. טבע במלוא עוצמתו הנתון כולו לשליטת בני אדם. מכיוון שקטונתי במקרה זה מתיאור החוויה, מצורפת סקירה קצרה על מספר מיני ציפורים שתעשיר את ביקורכם שם.

 

עגור לך 

רבות נכתב וסופר על העגורים. השליטים הבלתי מעורערים של עמק החולה בעונה זו. כבר בכניסה לאתר לא ניתן להתעלם מההמולה שמשמיעים כ- 30 אלף עגורים המבלים את החורף ברחבי עמק החולה. הקולות משמשים את העגורים לתקשורת ומי שמבין "עגורית" יוכל להתעדכן איפה נמצא המזון האיכותי ביותר ואולי אף לעזור לאם למצוא את בנה.
מומלץ להביט בשמיים ולצפות בתעופה הציורית של העגורים. העגורים עפים בראש חץ המשמש כמבנה יעיל מבחינה אווירודינמית. ניתן לעקוב אחרי המעוף ולצפות בעגורים מתחלפים ביניהם מכיוון שאף עגור לא "יסחב" לאורך זמן בראש החץ, מכאן ניתן להבין שאין "מנהיג" ללהקת ציפורים הקם וקובע שכעת זזים.


איך זה מתנהל בדיוק? לעגורים הפתרונים. שימו לב שפעמים רבות ניתן לראות קבוצות קטנות של 3-4 עגורים עפים יחדיו או מלקטים מזון באותה נקודה, זוהי משפחה- אבא, אמא ושני צאצאים. ניתן להבחין בין צעיר לבוגר על פי צבע הראש- לצעיר ראש כתמתם ולבוגר שחור לבן. המשפחות תבחרנה לאכול במקומות שקטים ופחות אטרקטיביים בעוד במרכז השדה ימצאו קבוצות קולניות של רווקים- נשמע מוכר, לא? בימים אלו מתבצעת האכלה של העגורים בשטח מרוכז כחלק מ"פרוייקט העגורים" שנועד למנוע נזקים לחקלאות. הנקודה הטובה ביותר לצפות בעגורים היא מ"מצפור העגורים" או להצטרף לסיור של עגלות "המסתור".   

אמא ברווזה

שלל ברווזים ממלאים את האגמון בעונת החורף. אצל רוב מיני הברווזים קיים הבדל ברור בין הזכרים לנקבות. בעונה זו הזכרים עוטים לבוש חורף מרהיב וססגוני שישמש אותם בעונת האביב למטרות חיזור ומשיכה. להבדיל מחיות רבות אחרות, אצל מרבית מיני הציפורים קיים טיפול זוגי של שני ההורים באפרוחים או בגוזלים. לכן אותה צבעוניות מרהיבה הופכת למכשלה עבור הזכר במהלך הדגירה וגידול הצאצאים. י
יתכן שגברים רבים היו מוצאים בכך תירוץ מספק לאי מתן עזרה בבית, אך לא הברווז. הברווז משיל את נוצותיו בבת אחת ומהר מאוד מצמח כסות חדשה בצבעי חום המזכירה מאוד את מראה הנקבה וכך הופך לשותף מלא בגידול הצאצאים.
לקראת החורף הבא הברווז משיל נוצותיו בשנית ומצמח מחדש את לבוש החורף הצבעוני. הנקודה הטובה ביותר לתצפית בברווזים היא ממצפור "עופות המים" הממוקם בחלק הדרומי של האגמון. שם תוכלו לצפות בברווז אפור, חד זנב, טדורנה, ברכיה ועוד רבים אחרים.

חופמאים הם לפעמים...

בנוסף לברווזים, ממצפור "עופות המים" תוכלו לחזות בציפורים ממשפחת החופמאים. להבדיל מברווזים המשייטים על פני המים החופמאים עומדים בקרקעית האגם ולכן ימצאו במקומות בהם המים רדודים יחסית.
תוכלו לצפות בחופמאים ממשקפת או טלסקופ ולהבחין במבנה הגוף הייחודי של ציפורים אלו- רגליים ארוכות המונעות מגע של גוף הציפור עם המים ומקור שנע בין קצר לארוך מאוד. התמירון בעל המקור הקצר ילקט את מזונו מפני המים, בעוד הסייפן שמקורו ארוך ומתעקל בדומה לחרב של סייף ניזון מחסרי חוליות בתוך המים.

עיתוי מומלץ

השעות הטובות ביותר לביקור הן שעות הבוקר המוקדמות ואחר הצהריים. למי שמתאפשר מומלץ להגיע באמצע שבוע אז תזכו לשותפים אנושיים מעטים לחוויה מופלאה זו וכמובן אם אתם כבר בחופש באמצע השבוע, תוכלו ליהנות ממגוון צימרים בגליל.
אז צאו לכם לטיול בצפון,תיהנו מהטבע וממזג אוויר אביבי באמצע החורף.

 

אולי יעניין אתכם גם

מדורים