במרחק נגיעה מכאן

נקודות תצפית מגוונות מגבולות הארץ מאפשרות הצצה לנופים קסומים ועולמות אחרים. כמה קרוב ככה רחוק. נצלו את מזג האויר הבהיר הפוקד אותנו בימים אלה וצאו עם משקפת ומצלמה.

writer
מאיה כץ תאריך פרסום: 12/01/2010

זכורה לי היטב ההתרגשות שאחזה בי בימי ילדותי כאשר קרבתי לנקודות תצפית או כבישים לאורך גבולות ארצנו. שילוב של קרבה וזרות, של חשש וסקרנות, גדר אימתנית וצבא שאינם מצליחים להאפיל על נוף מרהיב. לא פעם ניסיתי להתקרב לגדר ולגעת באוויר שמעבר בשביל לחזור ולספר בגן שביקרתי ב"חוץ לארץ"- מושג נשגב, שלא בהישג יד לילדת קיבוץ של לפני 20 שנה בערך.
עם השנים חברה לפנטזיה המציאות והפוליטיקה ואף גבולות ירדן ומצרים שנפתחו לביקור, אך לעניות דעתי, עדיין, מעטים האנשים הנשארים אדישים למראות אלו. איש איש ותחושותיו הוא- יש שיוצפו בזיכרונות דמים וקרבות, אחרים ירקמו חלומות על גבולות פתוחים ואיזור ללא מלחמות.


מי שמתחבר לתחושות אלו מוזמן במסגרת טיוליו, להצפין, להדרים או להעפיל מזרחה (לרוב לא נדרשת נסיעה ארוכה, ארצנו די קטנה) ולבקר בנקודות התצפית הרבות למדינות השכנות לנו.

 

העיניים של המדינה

רמת הגולן מספקת תצפיות רבות לכיוון סוריה. תצפית יפה במיוחד תמצאו מפסגת החרמון. יש לעלות ברכבל (נכון להיום פתוח לקהל הרחב רק בסופי שבוע) ולעלות לעבר תצפית "גבעות הקרב". מנקודה זו  תיפרס לעיניכם רמת הגולן במלוא הדרה (עד הכנרת בראות טובה) ושטחים נרחבים מסוריה. כאן, תבינו היטב מדוע כונה החרמון בתור "העיניים של המדינה" ע"י חייל מגולני בתום הקרבות הקשים על החרמון.

מציצים

חלק גדול מגדר קיבוץ משגב עם נושק לגדר הגבול עם לבנון. בקצהו העליון של הקיבוץ ממוקם מצפור המאפשר תצפית רחבה לעבר לבנון- מהחרמון במזרח ועד הים במערב. הנוף עוצר נשימה- הרים מושלגים, לצד גבעות מוריקות עליהן פזורים כפרים רבים. הביקור במקום אפשרי לקבוצות ולפרטיים, בתשלום הכולל סיור, הסבר וצפייה במשקפות. בנוסף, במשגב עם צימרים רומנטיים מפנקים.

 

שלום עליכם

הגבול הארוך והמגוון ביותר מבחינת נוף הוא עם מדינת ירדן. למי שנמצא באזור אסור לוותר על נסיעה בקטע כביש 98 בדרום רמת הגולן בין קיבוץ מבוא חמה לחמת גדר, הכביש מספק תצפיות מרהיבות ביותר לעבר נהר הירמוך המהווה את חלקו הצפוני של הגבול. הכביש מתחבר בסופו לצומת צמח משם תתחברו לכביש 90.
מומלץ ביותר לעצור ב"אי השלום" הנמצא סמוך לקיבוץ אשדות יעקב. האתר נמצא בריבונות ירדנית, סמוך לחיבור הירמוך עם הירדן, ולכן נקרא גם "נהריים". ניתן לשוטט ברחבי האתר, להכיר את סיפורה של הקמת תחנת הכוח במקום וליהנות מנקודות תצפית מקסימות לנהר הירדן השוצף ולגדתו השנייה- מדינת ירדן.


בקצה השני של הגבול תמצאו את דרך השלום- דרך נוף מקסימה שסומנה ע"י קק"ל לאורך 42 ק"מ בין המושבים עידן ועין יהב. בתחילת הדרך (למי שבא מצפון) נמצא "מצפור השלום"- מרפסת תצפית מקסימה לעבר נחל הערבה והרי אדום. ירדן נראית ממש במרחק נגיעה והליכה, הגבול בקטע זה אינו מגודר. הנוף מדהים ומתאים למגוון טיולים בדרגות קושי שונות.

 

סרט מצרי

כביש 10 הינו כביש המתפתל לאורך הגבול עם מצרים מניצנה בצפון ועד צומת סיירים בדרום. חשוב ביותר להתעדכן בנוגע להנחיות ביטחוניות לגבי נסיעה בכביש זה וליידע את הצבא על מועד הנסיעה (פרטים בטלפון 08-6352719). הכביש מספק חוויה מיוחדת של נסיעה בשטחים מבודדים ובנופי בראשית. לאורך הדרך תראו חיילים מצריים שינופפו לכם בשמחה וינסו להפיג במידת מה את הבדידות והשעמום. לאחר כ- 30 ק"מ נסיעה לצד הדרך, ניצב מצפור "קדש ברנע" מכאן תוכלו לצפות על תוואי הדרך ואל מרחבי צפון סיני הבלתי נגמרים.

 

אולי יעניין אתכם גם

מדורים