כי האדם עץ השדה

השקד, המרשים בלובן פריחתו מזכיר למי ששכח שכבר ט"ו בשבט בפתח. הזדמנות נפלאה לפגוש עצים בשני קצוות החיים- לטעת עץ צעיר ולהתרשם מעוצמתם של עצים עתיקים

writer
מאיה כץ תאריך פרסום: 21/01/2010

הם היו כאן הרבה לפנינו והם יהיו כאן גם הרבה אחרינו. הם גדולים וניצבים ודוממים, עמידים בפני קור קיצוני, או חום הרסני. אם נקשיב לשתיקתם או לרוח הנושבת בעלוותם נשמע אודות האנשים שחסו בצילם או נהנו מפירותיהם. העצים.
ט"ו בשבט, שמצוין השנה ביום שבת ה- 30 בינואר, הוא הזדמנות מצוינת לזכור ולהיזכר לשמור ולשמר, לפעול ולספר אודות חשיבותם של העצים, הצומח והסביבה בכלל. במהלך השבוע הקרוב יתקיימו מספר אירועי נטיעות בכל רחבי הארץ.

איפה זה קורה

ביום ו' ה- 29.1 בין השעות 9:00-15:00 קק"ל מקיימת אירועי נטיעה בכמה יערות ופארקים מרכזיים.
בצפון -ביער מסד (בצומת גולני נוסעים צפונה על כביש 65, הכניסה ליער כ- 7 ק"מ לאחר הצומת ליד היישוב עילבון), באזור המרכז- בפארק מודיעין ובאזור הדרום בפארק חצרים, ניתן לקבל פרטים נוספים אודות ארועי קק"ל ב "קו ליער" 1800-350-550

לא רק קק"ל מקיימת אירועי נטיעה,למשל, בגן גורו שבקיבוץ ניר דוד תתקיים ביום שבת ה- 30.1 נטיעת אקליפטוסים המונית. האקליפטוסים הובאו במיוחד מאוסטרליה על מנת להוות מזון לשלושת הקואלות החיות בגן.
בין אם תצטרפו לאחד מאירועי הנטיעה או תשתלו עץ בגינה, להלן מספר טיפים שיעמיקו לכם ולילדכם את החוויה.

פטיש, מסמר:

נכון, זה שייך גם לחג אחר... ציוד בסיסי הנדרש לנטיעה הוא  מעדר ודלי, אשר יקלו על מלאכת החפירה וכיסוי הבור לאחר הנחת השתיל. בנוסף חשוב להצטייד גם בחבל ומוט ברזל או מקל על מנת להגן על העץ הרך מנזקי הרוח וכמובן, מצלמה, כי היום מה שלא מופיע בפייסבוק פשוט לא קרה.

תיעוד וביקור

זיכרו היטב היכן ממוקם העץ שנטעתם. ניתן להכין בבית שלט צבעוני ועמיד עם שם העץ, האמיתי או הכינוי שנתתם לו, הילדים שנטעו ותאריך הנטיעה. מומלץ לבקר את העץ ששתלתם במשך שנתו הראשונה ולראות את השינויים שהוא עובר במשך עונות השנה. קצת מים בקיץ והרבה אהבה הם מתכון מוצלח לא רק לגידול ילדים אלא גם לצמיחתם של העצים. עשו לכם למנהג לבקר את העץ בכל ט"ו בשבט, לצלם את הילדים לידו ולראות איך אט אט הוא תופס מימדי ענק.

והדרת פני זקן

נטיעת העץ היא בין הפעולות הראשונות במחזור החיים והגידול של העץ. לא מעט עצים עתיקים ומרשימים שרדו שנות דור בארצנו שידעה כריתה מאסיבית ומלחמות. עצים אלו מהווים כיום אתרי ביקור פופולאריים ואפופי סוד. ביקור במקומות אלו יוכל לתת לכם מעט רושם על פוטנציאל הצימוח האדיר הטמון בנטע שזה עתה שתלתם. בצפון, בחניון האלה שליד מצודת כח תוכלו לפגוש בעץ אלה אטלנטית עתיק ומרשים. גילה של האלה מוערך בכ- 450 שנה ובצילה יכולים לחסות מעל 50 איש. במרכז, בתוך נתניה סמוך לתחנת מד"א, עומד לו עץ שקמה, ששרד דורות של ילדים שהתחבאו בין ענפיו. הקוטר של הגזע התחתון של העץ הוא כ- 8 מטרים. בדרום, בעין חצבה שממערב לצומת חצבה, תמצאו את עץ השיזף שרבים מחוצי המדבר חנו בצילו ונהנו ממי המעיין שהשקה גם אותו. עץ זה הוא אחד מהעצים העתיקים בארץ וגילו מוערך בין 500 ל 1000 שנה.

וכשמתעייפים

ט"ו בשבט נופל השנה על סוף שבוע, מה שיכול להפוך לחוויה כפולה, נצלו את סוף השבוע לפעיל עוד יותר וטיילו בארצנו הפורחת והמדהימה לאחר הגשמים שפוקדים אותנו. אם אתם ממש עייפים או סתם רוצים לפרגן לילדים על קבלת התעודות, צאו לצימר בדרום או צימר בצפון וחגגו שם את כל ארועי השבועץ

אסיים במשפט ידוע של יאנוש קורצ'אק: "הדואג לימים- זורע חיטים, הדואג לשנים- נוטע עצים, הדואג לדורות- מחנך אנשים." אני מאמינה שבאמצעות נטיעות עצים ניתן לחנך אנשים ובכך לדאוג לשנים וגם לדורות. שיהיה חג שמייח!

 

אולי יעניין אתכם גם

מדורים