למה זה עולה לנו וכמה?

לתושבי ישראל יש הרבה סיבות להיות גאים בים המלח, הלא הוא ים המוות משירה של רביץ. המקום הכי נמוך בעולם, האגם שבו לא תמצאו אף דג, או אחד מהמתמודדים הסופיים על התואר 'שבעת פלאי העולם החדשים' הוא כולו כחול-לבן.

writer
איציק גרינוולד תאריך פרסום: 04/02/2010

באופן אירוני למדי, דווקא אנחנו, התושבים שדואגים לו בשנים האחרונות לאור הדיווחים שהוא הולך ונעלם (טוב, לפחות חלקנו דואגים), לא זוכים להיכנס אליו בחינם. נהפוך הוא, כשאנו רוצים לבקר בפלא הטבע המרהיב הזה, אנו צריכים להיפרד מכמה עשרות שקלים. במקומות אחדים אפילו מסכום של יותר מ-50 ₪.

רק לא להרגיש פראייר

איך זה קרה לנו? כדי להסביר את הסוגיה אלך מעט אחורה, ברשותכם. עד לפני מספר שנים, וזה כולל לא מעט זיכרונות ילדות שלי, גם עבור רחצה באחד מעשרות חופיו של הים התיכון נאלצנו לעיתים להיפרד ממעט מזומנים.

היטל ניקיון, הסדרת החוף לרחצה, תקראו לזה איך שתקראו – שילמנו עבור הזכות הבסיסית שלנו, כתושבים ממלאי חוקים ומשלמי מיסים, להשתמש במשאב הטבע של המדינה שלנו. נכון, הטבע לא תמיד דואג לעצמו, ולכן במקומות אחדים אנחנו משלמים גם לקק"ל או לחברה להגנת הטבע, אבל לים חוקים משלו, ואת זה יודע היטב כל ימאי.

כאמור, הכל היה טוב ויפה עד לפני שלוש שנים. אז, בזכות עתירה של עמותת 'אדם טבע ודין' אל הערכאות המשפטיות העליונות, הוחלט שהחל מעונת הרחצה של שנת 2007 תיאסר גביית דמי כניסה לחופים המוכרזים. אגב, החוק שאוסר זאת קיים כבר משנת 1964. כן, קראתם נכון. כבר יותר מ-40 שנה יש חוק – וכ-ו-ל-ם מצפצפים עליו.

יוצא מן הכלל

למרות החלטת בית המשפט, חוזר מנכ"ל של משרד הפנים התיר למספר חופים לגבות תשלום שלא יעלה על 10 ₪ (חופים מוכרים ופופולאריים כגון אכזיב, שבי ציון, גלי גליל, דור, הצוק, פלמחים, ניצנים, זיקים).

למה? יש סיבות מנהלתיות, ובעיקר כיוון שהם מספקים שירותים שהם מעבר לשירותים הבסיסיים שמוצעים בחוף, כגון שירותי הצלה וניקיון. העובדות בשטח מלמדות שבפועל, חוץ משומר שגובה בכניסה לחוף את דמי הכניסה, לא מסופק בו שום שירות נוסף, ולכן התשובה לשאלה 'למה' צריכה להיות 'ככה'.

זו לא פרצה, זה בור

חוזרים בחזרה אל ים המלח. החוק שהוזכר כאן מתייחס אל כל חופי הרחצה שבארץ. אולם, חופיו הצפוניים של ים המלח נמצאים בשטח שיפוטה של יהודה ושומרון. אזור זה נמצא תחת צו אלוף, ולפיכך החוק אינו חל עליו.

ללא ספק, זוהי פרצה ענקית בחוק, שהיחידים שמרוויחים ממנה הם בעלי החופים, שגובים, כאמור, סכומים מבישים מבלי שאף אחד יפקח עליהם או אפילו יחליט כמה בכלל מותר להם לגבות. כמו לפני שלוש שנים, גם עכשיו, לחץ מצד עמותת 'אדם טבע ודין' הוביל בשבוע האחרון את היועצת המשפטית של משרד הפנים לפעול לתיקון המצב.
ים המלח הוא ללא ספק אתר תיירות מוביל בישראל ובעולם כולו, בים המלח תמצאו את בתי המלון המפוארים וכמובן צימרים בים המלח הם מהמפנקים שתמצאו.

נכון לרגע כתיבת שורות אלה, הפתרון עוד לא הוחל בשטח, למרות שהמנהל האזרחי פועל להחלתו. עד שזה יקרה, אתם מוזמנים להיכנס לאתר של בחירת שבעת פלאי העולם, ולהצביע לים המלח שנמצא כיום במקום השביעי והמכובד מבין 28 פלאי טבע עולמיים ידועים, כגון הקניון הגדול, האמזונאס ואיי הגאלאפגוס. לפחות ההצבעה הזו היא בחינם.http://www.new7wonders.com/

 

אולי יעניין אתכם גם

מדורים