מסלולי שטח מומלצים

טיולי שטח הם הטרנד החזק, בייחוד בימי חורף כשהשמש מחממת אותנו ומעניקה לנו ימי אביב נעימים ונוחים. ריכזנו כמה מסלולי שטח המתאימים לרכבי 4X4.צאו לדרך ושימרו על הטבע.

writer
איציק גרינוולד תאריך פרסום: 25/02/2010

כמו חומוס, כמו כדורגל, כמו עוד הרבה דברים אחרים - קשה נורא להסביר מה מושך במיוחד בטיול ג'יפים בשטח. לא משנה כמה אנסה, לא אצליח לתפוס אף פעם באופן מדויק את חווית ההנאה שחווים, כשנוסעים במשך שעות ארוכות כמות קילומטרים שבתנאי שטח רגילים עוברים בעשירית מהזמן. אני אפילו מודה - בעצמי לא הבנתי כמה כייף טמון בכך, עד שניסיתי זאת בעצמי.
עכשיו, אחרי שאני כבר מכיר ויודע, אבל חלילה מלהגדיר את עצמי מומחה, אני כבר מתקשה לסרב להזמנותיו. אז בימים אלה, בהם הטמפרטורות בפברואר מזכירות יותר את אלו של אפריל-מאי, הנה מספר מסלולי שטח מומלצים.

בצפון - מקרני חיטין לנחל יבניאל ועין שרונה

זהו מסלול יחסית ארוך, שיכול לקחת גם חמש-שש שעות אם עושים הרבה עצירות בדרך. מתחילים באזור ארבל, בקרני חיטין - פסגותיו של הר געש לא פעיל המשקיפות על הכנרת ממרום 326 המטרים שלהן. ההגעה לפסגה עם הג'יפ מאפשרת תצפית פנורמית ייחודית מסוגה, כאשר צפת ניבטת מצפון, טבריה והכנרת ממזרח, ומדרום - עמק יבניאל, שהוא אחד המקומות היפים ביותר בארץ לטעמי.

משם ממשיכים, דרך כביש 77 וצומת פוריה, דרומה לכיוון יבניאל. רק שבגלל שיש לנו רכב 4x4, לא נוסעים בכביש הרגיל אלא דרך השטח, כשבדרך עוברים לצד נחלי האזור השונים עד שמגיעים לנחל יבניאל. בערך מתי שפוגשים את הנחל, מתחילים לנסוע מזרחה - לכיוון המושבה שרונה, שם נמצא עין שרונה - מעיין איתן הזורם כל ימות השנה ולא רק בחורף.

במרכז - בין המשלטים, בעקבות הלוחמים

זהו מסלול קצת יותר קשה מבחינת תנאי הדרך, ובכך טמונה עיקר ההנאה ממנו. מתחילים בדרך בורמה, איתה מטפסים מעלה. כבר אחרי כמה מאות מטרים נתקלים במדרגות המאתגרות את הטיפוס, ואחרי שני קילומטרים בערך, שנמשכים כמו נצח, מגיעים למשלט 21 - נקודת התצפית הראשונה על כל האזור.

לבעלי ילדים קטנים מומלץ בשלב זה לעשות עצירה קלה לנשנושים, וגם לסיפורים על קרבות הגבורה של חטיבת הראל. אחרי העצירה ממשיכים מזרחה לכיוון משלט 16, ועוברים נקודת תצפית מרהיבה על כביש 1. מדהים לחשוב שמכאן טווחו בלוחמים שניסו לעלות לשחרר את ירושלים דרך כביש הגישה הראשי. עוד כשני קילומטרים של נסיעה והטיול נגמר - קצר אך מאתגר.

בדרום - לעבר הר שגיא והר כרכום

זהו מסלול באורך בינוני העובר דרך שני מצפורים ואינספור עצי אלה יפהפיים. מתחילים באזור מצפה רמון, ובצומת הרוחות פונים לכיוון כביש 171 - נחל ערוד. כשמגיעים אליו, מתחילים בירידה לשטח. או ליתר דיוק - דהירה - כיוון שהדרך לא קשה ובעיקר מספקת נופים מדבריים מכל עבר.

תוך זמן לא ארוך מגיעים למצפור של הר שגיא, בו ניתן לעשות את העצירה הראשונה לאוכל. אם הגעתם מהמרכז, ואז סביר להניח שנסעתם עוד שעתיים דרומה עד האזור, זה יכול להיות גם מקום אידיאלי לארוחת הצהריים. משם מתחברים לכביש הגבול עד שמגיעים לדרך האדומה - להר כרכום. בשלב הזה יתווספו לנסיעה גם קצת קפיצות מתנאי הדרך.

בהר כרכום עצמו ניתן להחנות את הג'יפ ולשלב טיול רגלי בין ציורי סלע רבים. חלק מהציורים העתיקים מתוארכים על ידי ארכיאולוגים כבני אלפי שנים - ואם נתאמץ ממש, גם נראה כיצד הם מתארים סיפורים רבים מהתורה.
באיזור מצפה רמון מגוון מסלולי טיול המתאימים לכל המשפחה בכל עונות השנה באזור מבחר צימרים רומנטים וצימרים למשפחות

טיפים לסיום

למרות שפברואר, ואולי דווקא בגלל שפברואר קל נורא להתבלבל ולא להביא מספיק מים. אם יוצאים לטיול ג'יפים - סביר להניח שמזג האוויר נעים ואפילו חמים, אז לא לשכוח מספיק מים. בנוסף, בכל טיול אליו יוצאים, ובמיוחד טיול ג'יפים העובר בדרכי עפר ולא בכבישים סלולים, חשוב להצטייד במפת סימון שבילים של האזור ובימינו גם ג'י.פי.אס לא יזיק.

בטיולים אליהם יצאתי תמיד היו לפחות שלושה ג'יפים שונים - ולא פעם אחד מהם הזדקק לעזרת האחרים. מי שמנוסה כבר בטיולי שטח לעולם לא יצא לטיול בלי עוד חבר בג'יפ אחר - מה גם שזה הרבה יותר כיף לטייל ביחד. בחורף הדבר מתעצם שבעתיים כשתנאי השטח הופכים לבוציים ואפילו נהג מיומן עשוי למצוא עצמו שקוע בבוץ. לכן, מומלץ גם להגיע כשבתא המטען נח לו ציוד גרירה וחילוץ מתאים - רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים.

 

אולי יעניין אתכם גם

מדורים