טיול כנסיות ירושלמי

לאלו שלא הספיקו לטייל בכל הארץ במהלך החג ולאלו שמטיילים בכל הזדמנות ללא קשר לחג, מערכת וויקנד ממליצה לכם על מסלול קצת אחר. טיול כנסיות בירושלים. שילוב של תרבות, אומנות ודת.

writer
עידית אייל תאריך פרסום: 06/04/2010

למרות שהיא הבירה שלנו ואנחנו לא אובייקטיביים, אפשר לומר באופן בלתי משוחד שירושלים היא אחת הערים היפות והמיוחדות ביותר בעולם. היא מתגלגלת בערגה על לשונותיהם של מיליארדי אנשים בעולם, בכל השפות, מכל המדינות ומכל הדתות, ותיירים רבים מגיעים לישראל רק על מנת לחזות בעיר הפלאית הזאת. ואכן, לעיר ירושלים יש תכונות מדהימות רבות, ויש בה שילוב מרגש בין קדושה לשלוש הדתות המונותיאיסטיות הגדולות בעולם, לבין אויר צלול, היסטוריה מרתקת (וארכיאולוגיה בהתאם) ונוף מדהים.
בירושלים שפע של מסלולי טיול, מסעדות טובות, בתי מלון וצימרים יחודיים באווירה ירושלמית.

במסגרת המלחמה על אופיה של ירושלים, אשר ניטשה מאז ומעולם, הוקמו ברחביה בתי כנסת, כנסיות ומסגדים רבים מספור, אשר ניסו להפגין את נוכחות הדת בעיר באמצעות בניה מפוארת ומושכת עין. במאבק זה בולטות הכנסיות, אשר מתנשאות לרום עצום הן מטעמים אלה, והן מטעמי עקרונות הדת הנוצרית. בירושלים כנסיות רבות ויפות, שמעניין מאד לבקר בהן, ולפניכם מספר המלצות מרתקות במיוחד.

כנסיית הקבר

כנסיית הקבר היא אחת הכנסיות החשובות והמוכרות ביותר בנצרות כולה, ולפי האמונה, בה נקבר ישו (וגם קם לתחיה). אולם גם אנשים שאינם מאמינים יכולים להתרשם מאד מהערך ההיסטורי של המקום. הכנסיה הוקמה בתקופה הביזנטית, וחלקים גדולים בה מכוסים "גרפיטי" עתיק ומזכרות נוספות. למשל, תמצאו קירות שלמים עליהם חרטו הצלבנים צלבים, עמודי שיש שבהם טמונים פתקים שכתבו הצלבנים (ממש כמו בכותל המערבי), ובראשם גם כיתוב מהמאה ה-14, ועוד.
בשטח הכנסיה נמצאות כל התחנות האחרונות במסעו האחרון של ישו, כולל גבעת הגולגלות עליה נצלב עפ"י האמונה. עובדה מרתקת נוספת על הכנסיה, היא שחולקים אותה לא פחות מ-6 זרמים בנצרות, המשתפים פעולה בהפעלתה ובתחזוקתה. בנוגע לכנסיית הקבר יש עוד סיפורים רבים ומרתקים, אולם קצרה היריעה, וכמובן שאין טוב ממראה עיניים.

כנסיית בכי האדון

על הר הזיתים נמצאת כנסיה יפה, מרשימה וחריגה בצורתה – כנסיית בכי האדון (בלטינית: "דומינוס פלאביט") המעוצבת בצורת דמעה. במקום זה, לפי המסורת, ישב ישו ובכה בימיו האחרונים בשל חורבנה הקרב של ירושלים, בעודו צופה לעבר בית המקדש. ואכן, מאולם התפילה המרכזי בכניסה יש תצפית יפיפיה לעבר כל איזור הר הבית (לשם כך פונה אולם התפילה לכיוון מערב, ולא לכיוון מזרח כנהוג). בשטח הכנסיה ובחצר ניתן להתרשם מפסיפסים מהתקופה הביזנטית, אשר השתמרו בצורה יפה. בכנסיה התגלו ארונות קבורה עתיקים, ככה"נ מהמאה הראשונה לספירה, ויש הטוענים כי מדובר בבית הקברות הנוצרי הראשון בעולם.

מריה מגדלנה

לא רחוק מכנסיית בכי האדון, נמצאת כנסיית "מריה מגדלנה", המוכרת גם בכינויה "כנסיית הבצלים". זוהי אחת הכנסיות היפות ביותר בארץ, ומרשימה במיוחד במגדליה בעלי הכיפות המוזהבות, המזכירות את הקרמלין ברוסיה. כנסיית "מריה מגדלנה" נחנכה בסוף המאה ה-19 על ידי הצאר הרוסי, וגופת אישתו שנרצחה במהפכת 1917 הוברחה אל הכנסיה בהתאם לצוואתה (את הגופה החנוטה ניתן לראות עם הכניסה לכנסיה). למרות החוץ המרשים מאד של הכנסיה, חלקה הפנימי צנוע למדי, וניתן להתרשם בו מציור בן המאה ה-19 של איזור נחל קדרון, אשר יובא באופן אישי ע"י אשת הצאר. שעות הפתיחה של הכנסיה מוגבלות ובעייתיות למדי, אך עדיין ניתן ליהנות מהחלק היפה ביותר בה – החוץ והארכיטקטורה שלה – גם מבלי להיכנס אל תוך הכנסיה עצמה. כמו כן, מחוץ לשער הכנסיה נמצא המקום בו עפ"י האמונה והמסורת הסגיר יהודה איש קריות את ישו.

לא עוזב את העיר
כמו שאתם בוודאי יודעים, זהו רק חלק קטן מאד מהכנסיות המרשימות שיש בירושלים וכדאי לבקר בהן, ועוד לא הזכרנו את כל יתר המקומות המרשימים ששווה לראות. לכן מומלץ לקחת צימר בירושלים, ואולי אפילו לנצל את הטיול לחופשה משפחתית, ולהמשיך ולבקר במקומות נוספים בעיר המדהימה הזו.

אולי יעניין אתכם גם

מדורים