שבועות או לא להיות

כמעט בכל חג, אנחנו מפספסים ולא ממש זוכרים את כל הפרטים המדוייקים הקשורים לחגיגות, למנהגים ולהיסטוריה היהודית הקשורה אליו. מערכת וויקנד מגישה לכם תקציר אודות חג השבועות. המנהגים, ההרגלים והטעמים.

writer
עידית אייל תאריך פרסום: 12/05/2010

אם גם אתם מצליחים לחשוב רק על עוגות גבינה כששואלים אתכם על מה חג שבועות, אתם לא לבד. ישראלים רבים לא ממש בטוחים מה המהות של חג השבועות  וזאת למרות שזהו חג חשוב ואפילו אחד משלושת הרגלים בהם היה נהוג בימי קדם לעלות לבית המקדש.
אבל אל חשש! מערכת וויקנד עומדת לשירותכם, ועד סוף הכתבה אפילו אתם כבר תדעו להסביר לכל מי שרק ירצה את הקשר המדוייק בין מגילת רות, חיטה וגבינה לבנה (רמז: זה לא מתכון).

למה שבועות?

יכול להיות שהבלבול בנוגע לחג שבועות מתחיל בכך שהתאריך שלו אינו מצויין באופן מפורש בתורה. בחג זה, החל 7 שבועות לאחר פסח, היה על בני ישראל להביא לבית המקדש את תוצרת הביכורים שלהם, כלומר היבול הראשון של תוצרתם החקלאית (ומכאן המנהג של הסלסלות מלאות כל הטוב הנלקחות לאחר כבוד אל הגן ואל בית הספר). עם הדורות "הוצמדו" לחג השבועות משמעויות נוספות, כגון האמונה שביום זה ניתנה התורה לעם ישראל, קרבתה של תקופת קציר החיטים ועוד.

למה לא הולכים לישון?

הסיפור שמאחורי "תיקון ליל שבועות", שבו נוהגים המאמינים להישאר ערים כל הלילה וללמוד תורה, הוא סיפור די משעשע. המסורת אומרת שבני ישראל דגלו ביקיצה טבעית, לא התעוררו בזמן ללימוד התורה לאחר שקיבלו אותה, ומשה נאלץ לעבור ביניהם ולנער אותם כדי שיקומו ללמוד תורה – לא נעים. לכן בחג שבועות נעשה תיקון, ונשארים ערים כל הלילה ולומדים תורה כדי להיות בבוקר מוכנים ללמוד עוד קצת תורה. רבים מאמינים כי הלימוד בליל שבועות הוא חשוב מאד, ויש בכוחו להשפיע על לימוד התורה לאורך כל יתר השנה.

למה גבינה?

כמו כל חג יהודי טוב, גם בחג השבועות לא ניתן להתחמק מארוחה דשנה באמתלה של מסורת ואמונה, ובחג השבועות מתמלאים שולחנותינו בשפע של מאכלים חלביים משמינים ומפתים.
לאכילת מאכלי החלב יש כמה הסברים שונים, כמו ש"חלב" בגימטריה זה 40, לזכר 40 הימים שבילה משה בפסגת הר סיני. הסבר נוסף הוא שלאחר שקיבלו את דיני הכשרות, לא יכלו בני ישראל מייד להכשיר את כל הכלים לאכילת בשר, ולכן הסתפקו במאכלים חלביים למשך כמה ימים. מה שלא תהיה הסיבה, נראה שלאף אחד לא באמת מפריע להתענג על רביולי גבינת עיזים ומוס שוקולד לבן לקינוח, כך שהמסורת הזאת לא הולכת לשום מקום.

למה מגילת רות?

למעשה אין כמעט קשר ישיר בין מגילת רות, אותה נהוג לקרוא במהלך החג, לבין חג השבועות עצמו. הסיבה העיקרית לקריאת המגילה בחג היא שהסיפור המגולל בה התרחש בעיקרו בתקופה של חג השבועות, היינו תקופת קציר החיטים. עוד סיבה יפה היא בהקשר של שבועות כחג מתן תורה, משום שבמגילה מקבלת על עצמה רות המואביה את התורה, וזהו מסר שכל אחד יכול לקבל על עצמו את התורה, אפילו אם הוא אויב גדול של עם ישראל כמו המואבים.

למה להישאר בבית?

אז זהו, שאין שום סיבה להישאר בבית בחג שבועות. האביב בשיאו וניתן ליהנות מפריחה, צמחיה ירוקה ומזג אויר חמים ומושלם. ביישובים חקלאיים בכל רחבי הארץ אפשר ליהנות וללמוד על תהליכים חקלאיים שונים, החל מייצור חלב וכלה בגידול ירקות אורגניים, וגם להשתתף בטקסי ביכורים מקוריים ומרגשים המתקיימים ברב הקיבוצים והמושבים ובכל מקום מחכים לכם צימרים למשפחות או צימרים רומנטיים שישמחו לארח אתכם  בסימן החג.

 

 

אולי יעניין אתכם גם

מדורים