מרכז השימור

כמו בארצות רבות ברחבי העולם, עכשיו גם בישראל. ממש כאן בעכו נפתח החודש מרכז שימור בינלאומי שמטרתו להכשיר את משמרי העתיד עמ"נ לפתח את התחום הכל כך חשוב הזה. שימור מבנים עתיקים.

writer
יפעה מבטח צילום:יח"צ תאריך פרסום: 20/05/2010

אם ביקרתם ברומא, מקום משכנן של כמה מהמונומנטים המרשימים ביותר בעולם, ודאי זכורה לכם התופעה הבאה: אחת לכל כמה כנסיות/מזרקות/שערי ניצחון ניצב בפניכם מבנה אדיר מימדים שאליו מחוברים פיגומים לא נאים במיוחד מעץ ועליהם פועלי בניין איטלקיים חרוצים. אם שאלתם את עצמכם מהי הסיבה למחלת השיפוצים המתמדת שעוברת על העיר נגלה לכם ששימור זוהי מילת המפתח פה.
כדי שנוכל להמשיך לחזות בפלאי העבר נדרשת עבודה לא קטנה של בעלי מקצועות לא מעטים. כימאים, פיזיקאים, היסטוריונים, חוקרי תולדות האמנות, אדריכלים וארכיאולוגים כולם ביחד עוסקים במקצוע השימור שמאגד בתוכו את הרצון לשמר את העבר עם הידע והשיטות שמביא המחקר המדעי העכשווי.

אוצרות ישראל

גם ישראל היא מדינה שמכילה בתוכה אתרי עתיקות ארכיאולוגיים שערכם לא יסולא בפז. צומת הדרכים בין שלוש היבשות תמיד היוותה מוקד לכיבושים של אימפריות גדולות אשר כל אחת מהן השאירה את חותמה על האזור. גם היותה של פיסת האדמה הזו ערש שלושת הדתות המונותיאיסטיות מעמיד הרבה מאוד מבנים ושרידי מבנים היסטוריים בדרגת חשיבות גדולה. עם זאת לא תמצאו בישראל את קדחת השיפוצים שאוחזת בערי איטליה, וזו דווקא עובדה שאיננה עומדת לזכותנו. במשך שנים ישראל לא הקדישה מספיק משאבים לאוצרותיה ואלו בתגובה נכנעו לזמן וספגו פגיעות קשות שגרמו בחלקן לנזק בלתי הפיך.

קצת עזרה רומאית

מאז מקרה ההרס בשמורת עובדת שבדרום באוקטובר האחרון החלה גם הממשלה להכיר בחשיבות שימור אוצרות העבר למען המחר. כספים החלו לזרום לטובת הטיפוח של תחום זה אולם זוהתה בעיה שהייתה בראש ובראשונה בעיה של ידע. כאמור, מקצוע השימור הינו אינטר דיספלינרי  ודורש מומחים רבים מתחומים רבים אשר רגילים לעבוד בשיתוף פעולה בהקשר זה. מסורת כזו של עבודה משותפת לא הייתה קיימת ברמה מספקת והיה צורך לייבא מומחים מחו"ל שילמדו את דור המשמרים הצעיר בארץ את העבודה. לעניין נרתמה לא אחרת מאשר עיריית רומא שבחרה להשקיע מכספי פרס "דן דוד" בו זכתה העיר לטובת הנושא.

כל הדרכים מובילות לעכו

הכספים, הידע והרצון הטוב שהביעה עיריית רומא לעזור בטיפוח מורשת השימור בארץ הושקעו לטובת יסוד מרכז שימור בלא אחרת מהעיר עכו. העיר הוכרזה בשנת 2008 כאתר מורשת עולמית על ידי אונסק"ו, ובתחומיה אתרים רבים בעלי חשיבות ארכיאולוגית והיסטורית ועל כן מהווה  אכסניה מפוארת למיזם.
למעשה, עכו היוותה מרכז לא רשמי לנושאי השימור בארץ ישראל במשך עשרים השנים האחרונות אולם מרגע שהוקצו המשאבים לנושא היה ברור הדבר לבכירים ברשות העתיקות כי יש צורך במבנה של ממש שיהווה מרכז פיזי שממנו תצא הבשורה לשאר אתרי הארכיאולוגיה הרבים שפזורים בארץ. מבנה כזה אכן נחנך ב13 במאי בשנה זו כאשר הוא נבנה כיאה למרכז שימור על בסיסו של מבנה מיוחד ומרשים מהתקופה העות'מאנית  אשר עבר – ויעבור - שימור על ידי משמרים מקצועיים ותלמידי המרכז.

למי מיועד המרכז?

המרכז לשימור מיועד להיות בית לחלקים נרחבים ומגוונים באוכלוסיה. צפויים שיתופי פעולה עם אוניברסיטאות שונות מהארץ וכן מאיטליה וממקומות נוספים בעולם מהם יובאו הן מרצים והן תלמידים על מנת ליהנות מהידע ומן הכר המעשי הנרחב שיש בארץ להתנסות בתחום זה.  אולם בנוסף לכך המרכז גם מיועד לקהל הרחב על מנת להפגישו עם תחום הידע של השימור כמו גם אוצרותיה הארכיאולוגים הנפלאים של ארץ ישראל ככלל ושל העיר עכו בפרט.
למעשה כבר בחודש הקרוב, לרגל פתיחתו של המרכז, צפוי להתקיים  יום פתוח שבמהלכו יתקיימו הסברים ופעילויות לקהל הרחב בכל הגילאים בערבית ובעברית. הפעילויות יתקיימו ללא תשלום ומידע על תאריך מדוייק ושעות פעילות ניתן יהיה לקבל באתר האינטרנט רשות העתיקות: http://www.antiquities.org.il

אולי יעניין אתכם גם

מדורים