בעקבות צבים - סיור לילי בחופי ישראל

רשות הטבע והגנים מזמינים אותכם לסיור לילי בעקבות בקיעת צבי הים. ים, לילה, כוכבים ואולי גם צבונים יזמנו לכם חוויה לילית מרגשת בעקבות עולמם המופלא של הצבים.

writer
מאיה כץ | צילום: אייל מטרני תאריך פרסום: 17/06/2010

צבי ים התיכון סובלים בשנים האחרונות מסכנת הכחדה חמורה. בניסיון למנוע את היעלמות המין המרתק הזה הקימה רשות הטבע והגנים חוות קינון לשימור קיני הצבים. בימים אלו, בשעות הלילה בוקעים הצבונים הקטנים ויוצאים למסע מפרך לעבר הים. ברשות הטבע והגנים מזמינים אותכם להצטרף לסיורים ולהיות חלק מחוויית החיים המופלאה הזו.

קצת רקע

צבי הים משתייכים למשפחת הזוחלים ומהווים את אחד המינים הגדולים והוותיקים במשפחה זו. באזור הים התיכון מצויים שני מיני צבים- צב הים החום וצב הים הירוק שכמעט ונעלם מאזורינו. משקלו של צב הים החום הוא סביב 90 ק"ג ואורכו כמטר, אך אולי תופתעו לשמוע שהחיה העוצמתית הזו ניזונה מחסרי חוליות קטנים כפלנקטון המיקרוסקופי, דגים ורכיכות שונים. הצבים מותאמים לשחייה במעמקי הים והם גומעים מרחקים רבים מידי יום. צב זכר בוגר ובריא לא יחזור לחוף אך הנקבה שבה לחוף בו היא בקעה על מנת להטיל את ביציה. הצבים אינם נושמים דרך המים והם עולים לפני הים על מנת לנשום.

המסע הארוך

הצבים מגיעים לבגרות מינית בטווח גילאים רחב בין 6-30 שנים. בליל אביב, באורח פלא שלא הובן, מגיעה הנקבה לחוף בו היא עצמה בקעה. במשך כשעתיים היא חופרת בור בעומק כמטר ובקוטר 20 ס"מ ומטילה בין 60-150 ביצים, מכסה את הבור ושווה לים, מבלי לדגור ולפגוש בצאצאיה. מין הצבון נקבע לפי גובה המפלס בו הביצה שהתה. לאחר כחודשיים בקן, בוקעים הצבונים מן הביצה ומתחילים במסע הארוך והקשה לעבר הים. המסע מתרחש בלילה והצבונים נעזרים בהשתקפות הירח והכוכבים בים על מנת למצוא את דרכם לים הנכסף. כמובן שגם שם המסע לא תם והם חשופים לטורפים וסכנות אחרות.

בעיה ופתרונה

האדם עושה שימוש נרחב בים ובחופיו. החופים הפתוחים בישראל הולכים וקטנים ואלו שנשארו כך מלאים ברוחצים ובג'יפים. מי הים סובלים מזיהום של מי ביוב וחומרים נוספים. כל אלו ועוד פגעו קשות באוכלוסיית הצבים ההולכת ומתמעטת. בניסיון להציל את הצבים מתמקדים בתהליך הטלת הביצים. בעונה המיועדת עוקבים פקחים אחרי ההטלות ומעבירים את הקינים באופן מדויק ומדוקדק לחוות קינון חשוכות ככל הניתן, וסגורות בפני מטיילים וג'יפים. בעת בקיעת הצבים עוקבים הפקחים אחר המסע המפרך ומסייעים לנזקקים. באופן זה, מקווים שהנקבות שבקעו בחווה ישובו לאזור מוגן יחסית על מנת להטיל את ביציהן.

סיורים

רשות הטבע והגנים מזמינה אותכם להצטרף לסיור לילה חוויתי בעקבות הצבים. הסיור ילווה בהסברים אודות הצבים ויסתיים בביקור בחוות הקינון, ספירת הביצים שבקעו ואיתור צבונים שעוד לא יצאו למסע. כמו כל חיה בטבע, לא ניתן להבטיח בוודאות שתפגשו בצבונים הקטנים אך בכל מקרה מובטחת חוויה. הסיורים מתקיימים בחוף עתלית, ניצנים וזיקים. פרטים ותאריכים יינתנו לנרשמים בטלפון 3639*. מומלץ לבוא בביגוד חם, מתאים לכל המשפחה.

 

אולי יעניין אתכם גם

מדורים