קצת על צפת

בכל שנה זה מגיע מחדש והשנה, לכבוד פסטיבל הכליזמרים שיתקיים בחודש אוגוסט, ריכזה עבורכם מערכת וויקנד כמה סיפורים על העיר צפת בעברה ובהווייתה ועל הפסטיבל הקרב ובא.

writer
מאיה כץ צילום:עיריית צפת תאריך פרסום: 15/07/2010

פסטיבל הכליזמרים בצפת יתקיים השנה בין התאריכים 10-12 לאוגוסט. ימות ובעיקר לילות הפסטיבל משנים את פניה של העיר הרדומה על פי רוב ומחדירים חיות ושמחה לעורקיה. הרחובות מתמלאים בתיירים והמוזיקה חודרת אל סמטאות העיר העתיקה ומחזירה להם מעט מהזוהר שהעיר ידעה בימים רחוקים.

בראי ההיסטוריה

צפת שייכת לארבעת ערי הקודש בהן התרכזו עיקר היהודים בתקופה שבין סוף המאה ה- 15 (לאחר גירוש ספרד ב- 1492) ועד סוף המאה ה- 19. בנוסף לצפת השתייכו לערים אלו ירושלים, חברון וטבריה. מאחורי כל אחת מן השלוש הללו ניצבת היסטוריה מפוארת או סיפור תנ"כי כזה או אחר. אך מדוע דווקא צפת נוספה לערים אלו?
ייתכן מכיוון שקברו של רבי שמעון בר יוחאי השוכן בסמיכות לצפת, ייתכן שהפוטנציאל הכלכלי הטמון באזור שאפשר גידול עיזים וצמר, ייתכן שיד המקרה היא שהביאה לצפת חכמים שמשכו אליהם אנשים רבים. כך או כך, תקופת הזוהר של צפת החלה במאה ה- 16 (ולמעשה גם נסתיימה במאה זו). בתקופה זו ידעה העיר פריחה כלכלית לצד פריחה רוחנית ותרבותית שאין כדוגמתה. רבים ממעצבי דרכה של הדת היהודית שכנו בצפת, אזכיר רק את האר"י, אבי הקבלה הלוריאנית ורבי יוסף קארו, מחבר "שולחן ערוך".

צפת של היום

צפת היא העיר הגבוהה ביותר בארץ, וככזו מובטח לכם מזג אוויר נעים גם בימי קיץ חמים. בעיר מתגוררים כיום כ- 30 אלף איש. האוכלוסייה מעורבבת- דתיים לצד חילונים. בעיר העתיקה ממוקם כיום רובע אמנים לצד בתי כנסת רבים שחלקם עוד נשתמרו במלואם מהמאה ה- 16. העיר העתיקה שומרת במידה רבה על האווירה הרוחנית והדתית הייחודית של צפת מימי קדם והיא מושכת אליה מבקרים רבים. מומלץ במיוחד ביקור לילי בסמטאות העיר הצרות בעשרת ימי התשובה, אך גם בכל עת תבחינו בנקל באווירת הקדושה.

על הפסטיבל

פסטיבל הכליזמרים יתקיים בצפת בפעם ה- 23, בין התאריכים ה- 10-12 באוגוסט. הפסטיבל מחזיר עטרה ליושנה וממלא את רחובות העיר העתיקה במבקרים מהארץ ומחו"ל, בדוכני אומנות ואוכל, בנגנים וזמרים ובאווירת שמחה אופיינית הנלווית למוזיקת הכליזמרים- מוזיקה יהודית שמקורה באשכנז. הכניסה לפסטיבל ולמופעים היא ללא תשלום. קודם לפסטיבל, בין התאריכים 2-9 לאוגוסט יתקיימו כיתות אמן ומופעי תלמידים ומוריהם בחוצות העיר.

מה בפסטיבל

מידי ערב תתקיימנה מספר הופעות מוזיקליות של גדולי מוסיקת הנשמה היהודית. בין המוכרים יותר ניתן למצוא את דוד ד'אור, אהרון רזאל, סיני תור ורבים נוספים מהארץ ומחו"ל. לצד המופעים תתקיימנה במות פתוחות, מופעי קסמים וסיפורים, הצגות ועוד. בנוסף למופעים יתקיימו ברחבי העיר סיורים מוזיקאליים, סיורי לילה מומחזים ואירועים נוספים לכל המשפחה. הפסטיבל הוא חגיגה אמיתית של קהל מגוון, אווירה ומוזיקה.

תיירות בצפת

צפת היא אחת הערים האהובות והמסקרנות ביותר ולא בכדי. בצפת שפע של אתרים היסטוריים ומוקדי תרבות, בצפת צימרים באווירה ייחודית, מסעדות שף ובתי קפה, יש הרבה צימרים בצפת שאהובה על תיירים המגיעים מחו"ל וכמובן על ישראלים רבים שרוצים לנפוש במזג אויר נינוח וקריר בכל עונות השנה.

אולי יעניין אתכם גם

מדורים