פרפר פרפר, פרח חי

הפרפר הוא חרק צבעוני ויפיפה שאינו יכול להשאיר אותנו אדישים. לכבוד עונת הנדידה של הפרפרים קבלו קצת מידע אודות חייהם המופלאים של הפרפרים הכי יפים שיש.

writer
מאיה כץ, צילום:מיכאל אופנגנדן תאריך פרסום: 02/09/2010

לטובת הכנת הכתבה, אני פותחת את ספרו הכבד ורב הצילומים של דובי בנימיני- "גינת הפרפרים" שרכשתי לאחרונה לאחר השתלמות פרפרים בהנחיית הכותב.
דובי בינימיני הוא נשיא אגודת חובבי הפרפרים בישראל, למי שטרם שמע את שמו ואת אגודתו, אל דאגה אחזור אליה בהמשך. הספר מלא במידע אודות חיי הפרפרים, סוגי הפרפרים בארץ ובעצות איך למשוך את הפרפרים לגינה, לצד אלו, מעטרים את הספר מאות צילומים מרהיבים של פרפרי הארץ.

אז קצת מידע למתעניינים

להבדיל מיונקים ומחיות אחרות החיות באותו גוף בעל אותם איברים ההולכים ומתפתחים, לפרפר ארבעה שלבי התפתחות: ביצה, זחל, גולם ופרפר. נקבת הפרפר מטילה כ- 200 ביצים קטנות על פני עליהם של צמחים פונדקאים שנבחרו בקפידה תוך התחשבות בשיקולי שמש ואור. צורתן וצבעי הביצים משתנים בהתאם למין וכך גם זמן הבקיעה שתלוי גם במועד השנה, ביצים שהוטלו מאוחר יכולות להמתין עד לבוא האביב הבא. הזחל, הוא הגלגול היחיד בחיי הפרפר בו מתרחשת גדילה, בתוך הגלגול עצמו. הוא בוקע בדרך כלל בגודל של כמה מילימטרים ומגיע לגודל של סנטימטרים אחדים. הוא עושה זאת באמצעות אכילה בלתי נלאית של הצמח בו בקע וצמחי הסביבה. הגידול העצום דורש מספר התנשלויות של עורו.
לאחר שהזחל גדל דיו, מתרחש שלב הגולם שהוא אולי המרתק והייחודי בחיי הפרפר. הזחל משיל את עורו בפעם האחרונה ובמקומו מופיע קרום קשיח היוצר מצב "שינה". שלב זה הכרחי בשל השונות הגדולה במראה ובתפקוד הפרפר הבוגר ביחס לגולם. בגולם מתקיימים תהליכי יצירת הפרפר הבוגר ובראשם יצירת הכנפיים המרהיבות שגורמות לנו כל כך להתעניין ולהימשך לפרפרים בשונה משאר קרובי משפחתם החרקים. הפרפר הבוגר הבוקע מהגולם, הוא האחראי ליצירת דור המשך שיתנהל באופן דומה למתואר.
בעונת האביב ניתן לראות פרפרים רבים באזורים שונים בארץ ואף סמוך לגינות, כעת בקיץ ניתן לחזות בנדידת פרפרים והסתיו הקרב שעימו באה ירידה בטמפרטורה (לפחות נקווה..) משמש לפרפרים כמעין אביב שני.

נדידת פרפרים

בימים אלו, ניתן לצפות בתחילתה של נדידת הציפורים הידועה והמרשימה. מבשרות הנדידה הן החסידות הנראות עתה בשמי הארץ במעוף מצפון לדרום. ייתכן שתופתעו לשמוע שגם הפרפרים נודדים. הסיבות די דומות לציפורים- מזג אוויר בעייתי הגורם למחסור במזון. בשונה מנדידת הציפורים, הפרפרים נודדים בגלים. הם מגיעים לנקודה מסוימת ובה מקיימים את כל גלגולי החיים. לנדידה יוצאים פרפרים, ללא הוריהם, היודעים באופן מופלא את כיוון נדידתם.
אם אתם בדרך לצימר בצפון או בגליל המערבי אל תשכחו להרים את הראש מעבר לקו הכביש ולצםות שאולי תבחינו במשפחת פרפרים בדרך.

איפה רואים

באגמון החולה ניתן לצפות בעונה זו בנדידת פרפר כתום ויפיפה בשם דנאית סדום. הפרפרים מציפים בהמוניהם את הצמחייה הסמוכה למים וממלאים בצבעוניות מרשימה את אזורים אלו. בגן הבוטני בירושלים, הוקם לאחרונה בית פרפרים בו ניתן לחזות בגלגולי הפרפרים ובמיני הפרפרים השונים בארץ וללמוד אודות אורחות חייהם המרתקים. בפארק הסחלבים "אוטופיה" ניתן לבקר בגן פרפרים ייחודי המדמה את חיי הפרפרים בטבע.

לאוהדים השרופים

אגודת חובבי הפרפרים נוסדה על ידי דובי בנימיני שמאחוריו כשישים! שנות צפייה בפרפרים. האגודה מוציאה ביטאון מידע ומזמינה את הקהל הרחב להצטרף לסיורים ללא תשלום. פרטים, מידע והצטרפות ניתן למצוא באתרם. http://www.butterfly.org.il/

 

תגיות פרפרים

אולי יעניין אתכם גם

מדורים