לילה של סליחה

הימים הנוראים שבין ראש השנה ליום כיפור, זו תקופה מיוחדת של בקשת סליחה וכפרה מהבורא והתחלת שנה חדשה על נקי. בואו והצטרפו לאווירת הסליחות ובקרו במקומות ובאירועים מומלצים.

writer
מאיה כץ תאריך פרסום: 13/09/2010

חודש אלול ועשרת ימי התשובה שבין ראש השנה ויום כיפור הם זמן מיוחד למדי בחייו של יהודי מאמין. אנו מצויים בסיומה של שנה ועל סיפה של שנה חדשה. עשרת ימי התשובה מכונים גם הימים הנוראים או בין כסה לעשור, הזמן בין ראש השנה בו הירח אינו נראה ליום כיפור החל ב- י' בתשרי. הזמן המיוחד הזה, שמתחבר באופן מושלם לסתיו הנותן אותותיו מסביבנו, מאפשר לנו לערוך תיקון עם עצמנו, עם סביבתנו ועם היושב במרומים ולהתחיל שנה על נקי. חלק משמעותי בתהליך זה הוא אמירת סליחות בבית הכנסת. ראשיתו של המנהג הוא במאה השביעית ובשנים האחרונות הוא הולך וחודר גם לציבור החילוני אשר מבקר בלילות אלו בבתי הכנסת וסופג את אווירת החג. אז לאחר שפע של טיולי חגים עם פתיחת השנה, הגיע זמן לעצור לתפילת הסליחות

קצת רקע

הסליחות הן אינן תפילות רגילות המופיעות בסידור הרגיל, הן מופיעות בספרים מיוחדים ונאמרות בתקופה זו בלבד של השנה ובמועדים מיוחדים נוספים כגון צום עשרה בטבת. בעדות המזרח המנהג הוא להתחיל בסליחות כבר בראש חודש אלול ולמשך כל החודש בעוד שבעדות אשכנז מתחילים רק במוצאי השבת שלפני ראש השנה. מהות התפילה היא בקשת סליחה על חטאי השנה החולפת, תחינה ובקשת רחמים. התפילות על פי רוב פיוטיות ונעימות לאוזן. המנהג הוא לומר את הסליחות בשעת לילה מאוחרת או לפנות בוקר לפני תפילת שחרית.

מסיירים לבד

ברוב בתי הכנסת ובמיוחד בבתי הכנסת האשכנזיים שעת אמירת הסליחות בימים אלו, שלאחר ראש השנה, היא לפנות בוקר, בטרם תחילתה של תפילת השחרית. המקומות המומלצים ביותר לביקור הם בשכונת נחלאות בירושלים או בצפת העתיקה. תוכלו להגיע לפנות בוקר למקומות אלו ולסייר בין בתי הכנסת השונים. אפשר להגיע גם מבלי להכיר ופשוט ללכת בעקבות הקול שיוביל אותכם לבתי הכנסת הפעילים. כנהוג בבתי הכנסת כולם מוזמנים, תוך כדי שמירה על כללי המקום. זכרו שעבורכם זו חוויה אולם עבור המתפללים זו עבודת התכוונות וטוהרה וכבדו זאת. חשוב כמובן גם לזכור שברחובות הצרים בהם תהלכו נמצאים דיירים הנמים את שנת הלילה שלהם ויש לשמור על השקט.

מסיירים ביחד

ארגון אש התורה מזמין אותם ל"מסע לירושלים של מעלה". האירוע החווייתי יכלול סיפורים ומדרשים הקשורים בסליחות, הופעת להקה בשירי ופיוטי סליחות, סרט וביקור בדגם בית המקדש אשר נמצא על גג המרכז. עלותו של האירוע הוא 25 ₪ למשתתף והוא יתקיים בין הימים ב'- ה'- 13-16 בספטמבר בשעות 11:00, 21:00 ו 22:30. הרשמה ופרטים נוספים בטלפון 073-2293539. מי שמעוניין בסיורי סליחות מודרכים בירושלים יוכל להצטרף לשלל סיורים המוצעים באתר העירייה.

אולי יעניין אתכם גם

מדורים