על קברי צדיקים

קברי צדיקים הפכו כבר מזמן לנחלת הכלל ולכל אחד מהמבקרים סיבה משלו. הביקור וההשתטחות על הקבר מעצימה את משמעות הביקור והופכת את המקום לעלייה לרגל של חילונים ודתיים כאחד.

writer
יפעה מבטח תאריך פרסום: 13/09/2010

תופעת הפולחן היהודי בקברי צדיקים מהווה כבר שנים נושא למחלוקת בעולם היהודי. מחד יש את ה"מכורים" לנושא, דתיים וחילונים כאחד. אלו נוסעים בהמוניהם לקברים השונים הפזורים ברחבי הארץ, הרבה פעמים בטיולים מאורגנים ובלוויית אנשי רוח, ששים לבצע את כל המנהגים השונים וגם מדווחים על הצלחות לא מעטות של הקמעות והתפילות במציאת זיווג, בריפוי מחלות או סתם במציאת כיוון יעוד ואושר בחיים. מנגד יש את המלגלגים והמתנגדים לתופעה שנדמית מבחינתם כפולחן שווא ואף כעבודת אלילים הנוגדת את עקרונות היהדות. בתקופה זו של התפר בין השנה הישנה לחדשה המנהג אף נפוץ יותר ושולח אותנו לתת לכם זרקור עליה.

צדיק באמונתו יחיה

במסורת היהודית נהוג לחשוב כי בכל דור ודור חייבים להיות ל"ו צדיקים נסתרים החיים בינינו שלולא הם לא היה העולם עומד. רעיון הצדיקות המשפיעה על גורל אנשים אחרים למעשה מופיע כבר בתורה בסיפור סדום, שאילו היו בה 10 צדיקים כנראה הייתה ניצלת מגורל החורבן שגזר עליה האל. אם כן, הצדיקות היא תופעה מוכרת ומוערכת וניכר שלצדיק יש גם זכויות שמשפיעות על סביבתו. אולם העליה לקבר על מנת "לנכס" את זכויות אלו זה כבר עניין יותר בעייתי ביהדות שגורר ויכוחים שמשתקפים כבר בתלמוד הבבלי. מקום קבורתו של משה, אב כל הנביאים ביהדות, והאדם היחיד שראה את אלוהים, אינו נודע, ויש הטוענים שזאת משום העובדה שאלוהים לא רצה שיתפתח מסביב לקברו פולחן ומצד שני כנראה שתופעת העלייה לקברי אנשים שנחשבו צדיקים הייתה קיימת כבר מהדורות שלאחריו כשתמיד קיים פולמוס מסביבה.

הצדיק הרווק שימצא לך שידוך

אם הגליל הוא "ארץ קברי הצדיקים" של ישראל המודרנית אז ודאי העיר צפת תחשב לבירתו בהקשר זה. העיר הקבלית שגם היום שורה עליה אווירה מיסטית מכילה בבית הקברות שלה קברים רבים שהם מוקד לעליה לרגל וביניהם עדינו העצני, רבי יוסף קארו מחבר שולחן ערוך ואולי החשוב מכולם קבר האר"י הקדוש שהשפיע רבות על עולם הקבלה.
נוסף אליהם צפת גם מכילה מקומות נוספים שמשמשים כמוקדי עליה לרגל ,מלבד מקומות האירוח צימרים בצפת המעוצבים ברוח המקום, יש גם מערות בהם נהגו לשבת צדיקים, מקוואות מיוחדים ועוד. סביב לצפת מצויים קברים נוספים ומבודדים שהעליה אליהם היא פשוט חוויה אם לא מיסטית אז בודאי חברתית. המפורסם מבין אלה הוא קבר יונתן בן עוזיאל בעמוקה שנחשב לבעל סגולות מיוחדות ביחוד בתחום הזוגיות ומציאת שידוך, וזאת על אף (ואולי בגלל) שהוא עצמו היה רווק ללא ילדים. אולם קברי צדיקים כמובן אינם שמורים רק לגליל המיסטי ויש מהם כמעט בכל פינה בארץ-  למשל, קבר הבבא סאלי בנתיבות. התופעה אפילו אינה תחומה רק בגבולות ישראל ויעידו על כך המסעות הרבים שעורכים חסידי ברסלב לקברם רבם אשר באומן במיוחד בתקופה זו של השנה.

מדריך המנהגים

אל קברי צדיקים נהוג לעלות בתאריכים ובתקופות בעלי משמעות מיסטית, וכן, תקופה זו של השנה, במיוחד עשרת ימי תשובה הינם דוגמא טובה לזמן טוב לעליה בין אם לתפילה ובין אם להתבוננות על התופעה. על כל מקרה אם תבואו בשבת או שבתון לא תמצאו כמובן כל פעילות במקום אז נשמות הצדיקים, על פי האמונה נמצאות בשמים, בגן העדן. עם ההגעה לקבר יש מספר מנהגים אותם יבצע האדם המאמין. אמירת פרקי תהלים, לדוגמא, מקשרת את האומר עם נשמתו שלו ונהוגה. כמו כן יש נוהג להשאיר משהו אישי בסביבת הקבר כפיסת בגד וכנגד כך לקשור חוט אדם על מנת להמשיך ולשאת את ברכת הצדיק שהוענקה בקבר. עוד מנהגים הם הדלקת נר , הקפת הקבר ומתן צדקה.
יש המנצלים את הביקור בקברי צדיקים בטיול בנות או משפחתי ונשארים ללון באזור. צימרים בעמוקה למשל ישמחו לארח אתכם ולהשלים לכם את אווירת הביקור.

הזהו האדם

תהיה אשר תהיה האמת אין ספק כי קברי הצדיקים הם תופעה מרתקת שבסיסה בשאיפות, בתקווה ותפילה דברים אנושיים, נותני נחמה ומחממי לב. נכון שגם תעשיה עם שיקולים כספיים בודאי משחקת כאן תפקיד אולם גם הספקנים באם יבואו לראות את התופעה בעיניים פקוחות ימצאו כאן לא מעט חומר למידה על האדם היהודי והאדם בכלל.אדם זה כנראה עדיין מחפש במסע אל קבר הצדיק מסע לחיים טובים יותר ולשלמות עצמית גם בפתחה של שנה זו. חג שמח.

אולי יעניין אתכם גם

מדורים