צעיר יקר: תוכנית הפקחים בעין חמד

להתאהב מחדש ותוך כדי גם להקנות ערכים ולשמור על הסביבה, זו התוכנית של רשות הגנים והטבע. ליישום הפרוייקט הנפלא הזה נבחר הפארק הלאומי בעין חמד. אולי גם הילד שלכם יהיה שם?

writer
יפעה מבטח צילום:חנן שפיר תאריך פרסום: 20/10/2010

כל בוגר של מערכת החינוך הישראלית יודע ודאי להגיד שהדרך הטובה ביותר ללמוד לאהוב את ארץ ישראל היא "דרך הרגלים". הרי זו בדיוק הסיבה לכל אותם טיולים שנתיים אליהם יצאנו במהלך שנות בית הספר, הלא כן? אז אולי באמת צריך לשים דברים על דיוקם. יש להודות כי במרבית זמן הטיול השנתי וטיולים רבים אחרים אין אתה מביט על נופיה היפים של ארצנו, והם באמת יפים מאוד, כי אם על זוג הנייקי של ההולך מלפניך. כמו כן רוב הזמן, מה לעשות, אינך חושב על דרכים לשפר את חלקות האדמה היקרות שמסביבך כי אם על הפסקת הצהריים הבאה. אז איך אם כן אנחנו גורמים לילדים שלנו (ועל הדרך גם קצת לעצמנו) לשוב ולהתאהב בארץ הזאת. יתכן כי לפרוייקט חדש של רשות הטבע והגנים יש בשבילנו כמה תשובות

בין שתי הערים

הפארק הלאומי עין חמד נקרא גם אקווה בלה, מים יפים בלטינית, ואכן הוא מהווה פינת חמד מופלאה, מקום נהדר לפיקניק ולכמה שעות בצל עצים ירוקים לצד קולות פכפוך מים. מיקומו האסטרטגי על כביש 1 בין תל-אביב לירושלים מבטיח גישה נוחה גם לשם טיול של "קפיצה קלה" מחוץ לבית או לחילופין בדרך מ- או אל אחת הערים הגדולות. במקום נחלון קטנטן שמקורו בנחל כסלון, בית חווה מן התקופה הצלבנית הכולל בתוכו גם שרידים של בית בד עתיק מערת קבורה כנראה מתקופת בית שני.


במשך שנים הלך ומקום ונעלם מן המטיילים תרתי משמע. ראשית היו אלו מימיו שהלכו והדלדלו בגלל ניצולם לצורכי אדם באופן בלתי מבוקר. עם התדלדלות המים גם המבקרים הלכו ופחתו. אך כיום כאמור פינת חמד זו בהחלט "חוזרת לעניינים".

מסע פיקוח

פארק עין חמד מצטרף אל שורה של אתרים כאפולוניה, גמלא ותל דן אותם מפעילה רשות הטבע והגנים בתוכנית "פקחים צעירים" בהם מוזמנים האורחים הצעירים מאוד, הלא הם ילדכם,  לא רק לבקר באתרי הרשות אלא גם להיות חלק אינטגרלי ממנה. במסגרת הפרויקט מקבלים הילדים בכניסה לשמורה, תמורת מחיר סמלי של 10 ₪, חוברת הפעלה צבעונית ומפתה שמזמינה אותם לפתור תעלומות שונות ברחבי הפארק ועל הדרך ללמוד כמה דברים על היסטוריה, טבע והנאה שאפשר להפיק בצורה בלתי אמצעית ובלתי ממוחשבת. ההורים כמובן גם הם שותפים מלאים לחוויה ברמזים והכוונה וביחד לומדים באמת לאהוב את הארץ על פינות הטבע היחודיות שבה. עם סיום החוברת על המשימות שבה יקבלו הילדים תגים ותעודות המסמיכים אותם כ"פקחים צעירים". 

הטבע לא כמו שהכרתם

תוכנית "פקחים צעירים", כך מספרים ברשות הטבע הגנים, מתוכננת עוד להמשיך ולגדול והיא חלק ממגמה להפוך את הטבע לנגיש יותר עבור המטייל הצעיר והמבוגר כאחד.
הרעיון הוא לספר את הסיפורים שהטבע הדומם לא יכול לספר לנו – על אודות האנשים שחיו במקום, על בעלי החיים שגם הם מחפשים פינה שקטה בטבע לא פחות מאיתנו וכן אודות מאמצי השימור, הטיפול והטיפוח של העוסקים במלאכה. לצורך העניין הרשות (וגם גופים אחרים יש לומר) מוציאים תחת ידיהם הרבה פעילויות מהנות בטבע שהופכות כל טיול לחוויה ומומלץ בהחלט לפני קביעת מועד החופשה לבדוק מה קורה בשטח והיכן.
בין אם בתחרו בדרך הפעילה או בדרך הישנה והטובה של לכתת את הרגליים בשבילים  אל תשכחו לעצור לרגע, להרים את הראש למעלה וליהנות מכל האוצרות שעינכם רואות מסביב.  על מסלולי טיול בירושלים ניתן לקרוא באתר

אולי יעניין אתכם גם

מדורים