הנרות הללו

חנוכה, חג של אור, הרבה נרות, להבות צבעוניים וכמובן חגיגה לילדים. מאיפה הכל התחיל, מי המציא את הנרות, מה הקשר לחג החנוכה ואיזה סוגים בכלל קיימים בשוק. קצת מהכל על נרות החנוכה.

writer
מאיה כץ תאריך פרסום: 29/11/2010

לכבוד חג החנוכה קבלו מעט מידע אודות סמל החג המובהק ביותר- נרות. קצת היסטוריה, שימושים וסוגים וכמובן איך מכינים.

אז מאיפה הכל התחיל

לא ברור לחלוטין מי המציא את הנרות ומתי. ככל הנראה היו אלה המצרים הקדמונים שהכינו נרות עם פתיל מסוף וחלב מותך כחומר בעירה. בתנ"ך מוזכרים הנרות בשימוש בבית המקדש אך נרות אלו היו שונים מהיום, הם היו קערות חרס שבתוכן מילאו שמן ושמו פתיל מצמחים שונים. בשלב מאוחר יותר הוכנסה הכותנה לשימוש בתור פתיל והיא זו שמשמשת עד היום לטובת זה. הרומאים היו הראשונים להשתמש בנר מוצק, העשירים בלבד זכו לנרות שהופקו משעוות דבורים שהייתה יקרה למדי ופשוטי העם השתמשו בחלב בעלי חיים, שבשונה מהשעווה הפיץ ריח רע, בל נשכח שנרות בתקופת טרום החשמל שימשו למאור ולא לשימושי דת, קישוט ועוד.
רק במאה ה- 19 החל ייצור המוני ותעשייתי של נרות. ב- 1854 התגלה לראשונה החומר ממנו מפיקים היום את הנרות, הפרפין המינראלי שהוא אחד מתוצרי הלוואי של הנפט. באופן אירוני באותה שנה בדיוק הומצאה הנורה החשמלית, שהמצאתה היוותה אבן דרך ושינוי כיוון בתעשיית הנרות.

מה קשר חנוכה

המנהג של הדלקת שמונה נרות בחנוכה מקורו בנס פך השמן. לאחר שהמכבים כבשו את בית המקדש מידי היוונים, הם החלו בפעולת הטיהור שלו. הם מצאו פך שמן זית טהור שבאמצעותו הדליקו את מנורת המקדש. באורח פלא פך השמן הקטן הספיק לשמונה ימים. מנהג הדלקת הנרות מופיע בתלמוד.

סוגי נרות

לנרות כיום שימושים רבים, זוהי רשימה חלקית למדי: בדתות רבות נעשה שימוש בנרות למטרות קידוש וטהרה, ביהדות ישנו שימוש נרחב בנרות- נרות שבת, נרות חנוכה, נר למציאת חמץ, נר תמיד בבית הכנסת, נר הבדלה ועוד. נרות נשמה מודלקים לאזכרת נשמתו של נפטר, נר זיכרון נהוג להדליק בימי זיכרון שונים. נרות יומולדת על עוגה וכמובן שנרות משמשים אותנו גם לקישוט ואז הם יהיו בשלל צבעים וריחות.

ואיך מכינים נרות?

די פשוט להכין נרות בבית: יש להמיס שעווה (ניתן לקנות או להמיס נרות מוכנים) אותה ניתן לצבוע באמצעות גירי פנדה. את השעווה יש לצקת לתוך תבניות שונות כמו פלפל מרוקן, ביצה, גלילי נייר טואלט וכל דבר העולה על רוחכם. לפני שהנר מתקרר יש להוסיף פתיל ולהמתין להתקררות הנר. לכבוד חנוכה מציעים במספר מקומות סדנאות להכנת נרות. בחוות התבלינים בבית לחם הגלילית יתקיים בכל אחד מימי החג, סדנא להכנת נרות מתובלים בשעה 11:00. השעווה תיצבע באמצעות תבלינים וכל ילד ייצא עם נר צבעוני. עלות הסדנא 20 ₪. בפארק הקופים ביער בן שמן במסגרת הפנינג צבעוני יוכנו נרות המפוסלים בשעווה צבעונית. ביום ג' ה- 7.12 תיערך בקצרין סדנא להכנת נרות. הסדנא תכלול הכרת חומר הגלם ויצירת נר אישי. פרטים בטלפון-  054-5221334.

בחנוכה שפע של סדנאות, ארועים ופסטיבלים באוירת החג בהם תוכלו כל המשפחה ליהנות יחד עם כל סימני החג.

 

 

מקומות לינה ובילוי באיזור

אולי יעניין אתכם גם

מדורים