מהסערה ועד העתיקות: אשקלון

אשקלון, היא אחת מערי החוף שלא מקבלת חשיפה ראויה כעיר נופש, אלה עולה לכותרות רק בתחום הבטחוני. אך עם הסופה האחרונה שפקדה אותנו, התגלה שם פסל היסטורי מרהיב. מאז השתנה הכל.

writer
יפעה מבטח תאריך פרסום: 23/12/2010

כמו שסערה יודעת לעשות רושם, כך היא הגיעה וברחה, אך השאירה אחריה חותם היסטורי שגרם לסערה ותגלית משמחת – פסל מן התקופה הרומית שנמצא במצב מצוין מול חופי אשקלון. גוף העלמה המפוסלת נראה כאילו נעשה ביד אמן מיומנת וכנראה נשלח לאשקלון מאחד ממרכזי האימפריה הרומית באיטליה עצמה, ביוון או באסיה הקטנה. עבורנו הוא מהווה דרישת שלום מהעבר הקלאסי של ארץ ישראל ומזכיר לנו כי תגליות רבות נוספות ומרתקות לא פחות מחכות לנו באתרי הארכיאולוגיה הרבים בארץ ככלל ובאשקלון בפרט.

אשקלון, הידועה כעיר על החוף , תוססת כמעט בכל ימות השנה ובה בתי מלון, מסעדות ואטרקציות רבות.

אישה או אלה?

ברשות העתיקות עדיין לא יודעים לומר הרבה על הפסל שחשפה הסערה בתחילת השבוע שעבר, אך עם זאת אין ספק כי מדובר בממצא מרשים. גובהו של הפסל 1.20 מטר ומשקלו 200 ק"ג. ההערכות הן כי מדובר על פסל מן התקופה הרומית, מן המאה השלישית או הרביעית לספירה, של אישה או אלה,והן מבוססות בעיקר על סמך מראהו של הפסל וסגנונו האמנותי. אולי הדבר המרשים ביותר הוא המצב הטוב בו השתמר הפסל. אמנם ראשה של האישה וידיה נקטמו או נפלו במהלך הזמן אך גופה נשאר בחתיכה שלמה ומרשימים במיוחד עיצוב קפלי בגדה והסנדלים הרומיות שלרגליה. הערכה מאוד ראשונית מדברת על כך שיתכן ומדובר בפסל של ניקה, אלת הניצחון. כעת, משנלקח הפסל למעבדות של רשות העתיקות שם  יוכלו המומחים לשימור לתת הערכות קצת יותר מדויקות לגביו. 

פאר קלאסי באשקלון

על אף השמחה הרבה בקרב הארכיאולוגים וחובבי העתיקות חשוב לזכור כי תגלית זו, גם אם מרגשת, אינה מן התגליות אשר משנות את תפיסות ארכיאולוגיות, לפחות מן הנראה במבט ראשון. במוזיאוני ארכיאולוגיה בארץ כמו גם בגן הלאומי אשקלון מוצגים לא מעט פסלים דומים של אלות שונות וביניהן גם ניקה.
בפארק הלאומי אשקלון אפשר גם להתרשם מן הפאר הקלאסי שאפיין את העיר אשקלון בשיא תפארתה בתקופה הרומית. עמודי שיש וגרניט אשר עומדים באתר מעידים על העידון בעיצוב הרחובות והבתים, ומבנה הבסיליקה מאפשר לנו ללמוד על החיים הקהילתיים העשירים שהיו קיימים בה. מלבד זאת באתר נמצאים גם ממצאים מתקופות נוספות. באופן כללי זהו מקום נהדר, לבלות בו יום טיול משפחתי כאשר כדאי לבדוק באתר רשות הטבע והגנים הלאומיים מתי מתקיימות במקום הדרכות שיעירו לחיים את הממצאים הארכיאולוגיים.

מתנות וסכנות מהמצוק

מתנות מן הים כמו הפסל האשקלוני החדש הישן קיימות לרוב בסביבת חוף ימה של אשקלון בסמוך למפגש של מצוק הכורכר  עם קו החוף אך עם זאת ברשות העתיקות מזהירים מפני התקרבות למקום. הסיבה שהפסל התגלה לנו היא כי חלקים מאותו מצוק כורכר קרסו. קריסת המצוק היא תהליך המוכר למקומיים עוד מלפני הסופה, כאשר האחרונה רק גרמו להאצתו.
לא כל העתיקות שהמצוק הקורס מגלה משתמרות יפה כמו הפסל. רבות מהן נסחפות לים, ובמקום שברי עתיקות שמעידים על ההרס שהתהליך הטבעי גורם. מעבר לכך קריסת החלקים במצוק מעמידה בסכנה הן את העומדים תחתיו והן את המבנים הבנויים עליו כמו מלון הולידיי אין הסמוך. כרגע נעשים מאמצים על מנת לעורר את מודעות הרשויות לטיפול הדחוף הדרוש בנוגע לעניין. ובינתיים, נזכיר שוב כי לא כדאי להתקרב לאזור מחשש לפגיעה.    

תגיות אשקלון

אולי יעניין אתכם גם

מדורים