תערוכת החקלאות: סגול, ירוק, מתוק ומר

פלפלים בצבע סגול, מלון בטעם לא מוכר, אבטיח תלוי, חסה בצורת מניפה - כל אלה ועוד יוצגו בתערוכת החקלאות שתתקיים בשבוע הבא. עד אז תוכלו ליהנות מהירקות אצל הירקן, או במסעדה טובה המגישה ירקות טריים.

writer
מאיה כץ צילום:מו"פ ערבה תאריך פרסום: 12/01/2011

שוק האיכרים בערבה - אבטיחים תלויים באווירטרנד גידול ירקות אורגנים כבר מזמן נמצא בעולם כולו, בכלל גידול ירקות הוא טרנד שבשנתיים האחרות תפס תאוצה גם בישראל בין ההמון העירוני שניסה בכל מיני אמצעים לגדל לבד, בגינה פרטית הנמצאת בדר"כ כחלק משטח פרטי אחר בו משכירים לו קוביית אדמה לגידול פרטי והוא פוקד אותה מידי כמה ימים ומגדל בעצמו עגבניות שבסופו של דבר הוגדרו כאורגניות.

אבל האם שמעתם על עגבניות הניתנות למריחה ללא בישול? על פלפלים במיני צבעים וצורות? על מלון בטעם מר? קרוב לוודאי שלא. האם ידעתם שכל הירקות והפרות הללו ועוד נוספים גדלים בארץ? קרוב לוודאי שלא. ובכן, כל מיני הירקות והפירות המיוחדים הללו גדלים במקומות שונים בארץ, בעיקר בערבה. היישר מהשדה הם עושים את דרכם אל מסעדות הגורמה ואל שווקים מחוץ לארץ.
וכך, האדם הפשוט שנולד וחי את כל חייו בארץ ואינו מרבה ללכת למסעדות בכלל ובוודאי שלא למסעדות גורמה, לא נחשף לזנים המיוחדים הללו, למוחות הגאוניים שעמדו מאחורי הפיתוח שלהם ולמגדלים המסורים שלהם. מידי שנה, אפשר לעשות זאת. מוזמנים לבוא לתערוכת החקלאות בערבה שתתקיים בתאריכים 19-20 בינואר ולפגוש בירקות ובפירות, במפתחים ובחקלאים. וכמובן שגם החיך והבטן לא יוותרו רעבים.

 

על החקלאים והחקלאות

ביישובי הערבה,  המונה כמה אלפי תושבי רובם הגדול הם חקלאים שחלקם גם מתפרנסים מתיירות ומנהלים צימרים בערבה או חאנים בנגב. ברבים מהמושבים היום ניתן למצוא יחידות אירוח רבות ושאר אטרקציות תיירותיות. אך, אנו הפעם נדגיש לשם שינוי, דווקא את ההיבט החקלאי. עשרת מושבי ויישובי הערבה אחראים על כשישים אחוז מייצוא הירקות מידי שנה בישראל. התנאים בערבה, לכאורה קשים מנשוא.
חום קיצוני, קרקע בעייתית, מים מליחים ותנאים נוספים שאמורים היו להכתיב תנאי גידול כמעט בלתי אפשריים. ולראייה, בצידו השני של נחל הערבה, בשטח ירדן, רק בשנים האחרונות החקלאות הולכת ומתפתחת, הרבה בזכות השכנים ממערב.
עוד בראשית ההתיישבות בערבה, החל משנות השישים ואילך, היה ברור שפרנסת התושבים תתבסס בעיקר על חקלאות. לצורך כך הוקם גוף מו"פ (מחקר ופיתוח) שניסה להפוך את הקשיים שהוזכרו ליתרונות. היום, לאחר כשלושים שנות מחקר, הפירות נקצרים בהצלחה רבה וברווחה גדולה לתושבים.

על הירקות והפירות

הגידול העיקרי שתופס את עיקר השטח ומניב את רוב הרווחים הוא גידול פלפלים ממינים וצבעים שונים. לצד הפלפלים מגדלים גם עגבניות, פרחים, מלונים, מנגו, תמרים ועוד. בתחנת המו"פ יאיר, מפתחים מידי שנה ירקות ופירות שונים ומשונים. בגידולים הללו תוכלו לפגוש בתערוכה. בין הגידולים- עגבניות בטעם חמוץ מתוק, מלון מר, חסה בצורת מניפה, חצילים המותאמים במיוחד לקלייה וטיגון, פלפלים בשלל צבעים בגודל מיני, עגבניות ירוקות מבחוץ ואדומות מבפנים, עגבניות נימוחות למריחה ועוד.

על תערוכת החקלאות

התערוכה תתקיים כאמור בתאריכים 19-20 בינואר (ימים רביעי- חמישי) בתחנת המו"פ יאיר הסמוכה לצומת חצבה. זו השנה העשרים בה התערוכה מתקיימת והיא הולכת ומתרחבת משנה לשנה. בשנה החולפת ביקרו בה כעשרים אלף איש. במסגרת התערוכה תתקיים תערוכת ענק, הגדולה בארץ, של תוצרת חקלאית וציוד ומכשור חקלאי. כמו כן יתקיימו סיורים חקלאיים במו"פ ובחלקות, שוק אמנים ואיכרים ופעילות ערב הכוללת הופעת אמן וכוס קפה. ומעבר לכל זה, זו הזדמנות נהדרת למפגש מעורר השראה עם אנשים שחלמו, יזמו, עבדו קשה, ידעו ימים לא קלים והיום קוצרים את הפירות (במלוא מובן המילה) בהצלחה גדולה. הכניסה לתערוכה, ללא תשלום. פרטים נוספים ניתן למצוא באתר http://www.aravaopenday.co.il/.

 

מקומות לינה ובילוי באיזור

אולי יעניין אתכם גם

מדורים