הכל על הסחלב

סטטוס של המעמד הגבוה או כישורים מיוחדים לטיפול בו, הם שני הדברים הראשונים שעולים לנו בראש בכל מה שקשור לסחלבים. אך מסתבר שהם יכולים להיות אצל כל אחד מאיתנו בבית, אם רק נרצה.

writer
מאיה כץ תאריך פרסום: 27/03/2011

פרחי הסחלבים הציתו את דמיונם של האנשים מאז ומעולם. הצורה המרשימה, הצבעים המרובים, צורות הגידול המוזרות ושפע אגדות ופולקלורים לא הותירו לב אדיש לפרח המקסים הזה. גם בארץ גדלים סחלבים- באופן תרבותי בפארק אוטופיה ובמקומות נוספים וגם באופן טבעי- 31 מיני סחלבי בר אשר שונים למדי מאלו התרבותיים. ואפילו הסחלב הילך קסם עד כדי כך- שנקרא על שמו צימר- "פינת הסחלב" שבמושב מרחביה שבעמק יזרעאל.

הסחלב, פרטים אישיים

במשפחת הסחלביים מינים רבים של פרחים אשר שונים מאוד בצורתם ובבתי הגידול שלהם. מינים רבים פותחו וטפחו על ידי האדם ומקורם באזורים לחים וטרופיים, אולם הסחלבים פורחים גם במקומות יבשים כים המלח והערבה.  השם המדעי של הסחלב הוא  orchis- אשך, מקור השם בשורש הקצר בעל שתי הפקעות שעורר את הדמיון לאשכים. על כן, נקשר גם שמו של הסחלב בסיפורי פוריות. מין מפורסם במיוחד של הסחלב הוא  שנף יְשר־עלים אשר מוכר יותר כתבלין הווניל. אשר מופק מתרמילי הפרי של הצמח. משקה הסחלב המקורי הופק מפקעות סחלבים עשירות בעמילן, אך כיום אין קשר למשקה הטעים ולפרח. בישראל גדלים 31 מיני סחלבי בר אשר שונים מאוד מהמינים המגודלים באופן תרבותי אך עדיין הם ייחודיים למדי ביחס לשאר פרחי הבר בארץ.

רואים בטבע

באזור קיבוץ מנרה שברכס הרי נפתלי ניתן לצפות בכ 11 מיני סחלבים. רוב מיני הסחלבים פורחים במהלך חודש מרץ ואפריל. עם הסחלבים נמנים גם מיני הדבורניות השונות אשר מרשימות למדי ומשתמשות בטריק גאוני- משיכת הדבורים באמצעות פרח דמוי דבורה וללא ה"מאמץ" הכרוך בייצור צוף. את הסחלבים באזור מנרה ניתן לראות גם בתחנת הרכבל העליונה באתר "צוק מנרה" וגם בשמורת הסחלבים הסמוכה למצפה חוסיין (בין קיבוץ מנרה לקיבוץ יפתח).

רואים בפארק

בפארק אוטופיה שבקיבוץ בחן, מגדלים כ- 20 אלף מיני וזני סחלבים אשר מגודלים באתר דמויי יער גשם אשר מדמה באופן מושלם את בית הגידול הטרופי הטבעי שלהם. הסחלבים בפארק פורחים רוב השנה במגוון צבעים וצרות שאף עין לא תישאר אדישה אליו. חוץ מהסחלבים בפארק גם גן פרפרים ייחודי, אוסף צמחים טורפים הגדלים בתוך ביצה טובענית, מבוכי צמחייה- אחד מהם קלאסי בעיצוב אנגלי והשני הרפתקני, בעלי חיים שונים ובראשם תוכים במגוון צבעים.

ואיפה לנים

ארבעת יחידות האירוח של מתחם הצימרים "פינת הסחלב" שבמושב מרחביה, חוסים בצל ובהשראת חממת גידול הסחלבים הגדולה אשר ניצבת בסמוך ומתופעלת על ידי בעלי הצימרים. בחממה מיני סחלבים מרשימים, אשר נתנו את ההשראה לעיצוב הצימרים אשר ציורי סחלב גדולים מופיעים בקירותיהם. יחידות האירוח גדולות ומרווחות ומכילות חדר שינה, חדר אורחים ועליית גג לילדים. בחצר תפגשו במיני סחלבים רבים ותוכלו לחזור הביתה רגועים, שמחים ו... עם שתיל סחלב והוראות גידול מדוקדקות.

פינת הסחלב

מקומות לינה ובילוי באיזור

אולי יעניין אתכם גם

מדורים