כמעט לבד: קטיף עצמאי של דובדבנים

בימים אלו, מתהדרים מדפי הסופר באחד מן הפירות היפים והטעימים הגדלים בארצנו. הוא טעים ומענג ובעל צורה וצבע מפתים למדי. לא חייבים לקנות את הדובדבן בסופר, בשוק או בצידי הדרכים. אפשר לקטוף אותו כמעט לבד.

writer
מאיה כץ תאריך פרסום: 09/06/2011

קצת על הדובדבן

הדובדבן הוא עץ במשפחת הורדניים אליה משתייכים מרבית מטעי הנשירים בארצנו הידועים ביופי פריחתם וטעם פריים כמו השקד, האפרסק, התפוח ועוד. שני מינים של דובדבן ניתנים לאכילה- הגודגדן שהינו הדובדבן המתוק ובעל הצבע הכהה והדובדבן החמוץ שצבעו אדום בהיר. פריחת הדובדבן ידועה בעיקר ביפן אך עיקר הגידול המסחרי מתבצע בארצות הברית, בטורקיה ובאיראן.

הדובדבן זקוק לאקלים קר, החורף המתאחר השנה פגע בגידולו ועל כן מחירו צפוי להיות יקר יחסית השנה. סיבה נוספת לעלות הגבוהה יחסית של הפרי הוא הקטיף הידני והאריזה הפרטנית והמוקפדת. בישראל גדלים ברום החרמון שני מיני דובדבן בר- הדובדבן קטן הפרי והדובדבן המשתרע שזה עתה פורח וצפוי לתת פרי חמצמץ וקטן, אך אכיל במהלך חודש אוגוסט. גידול מסחרי של דובדבנים נעשה בצפון ומרכז רמת הגולן, בגליל העליון ובהרי ירושלים. הדובדבן עשיר בוויטמין c וידוע ברפואה העממית כמשפר מצבי סכרת, מחלות מפרקים ומשמש להגנה מפני סרטן.

על הקטיף

קטיף עצמי הוא חוויה משפחתית מהנה ביותר. יש כאן מפגש בלתי אמצעי עם הפרי בבית גידולו ולא במדפי הסופר מה שגורם לטעמו להיות אותנטי ומפנק יותר. הפרי טרי וטעים יותר טרום נסיעתו במשאיות לרחבי הארץ ושמירתו במקררים. וכמובן, בל נזלזל במפגש עם חקלאות וחקלאים ובנוף המהמם בו גדלים העצים. לכל אלו תוסיפו אטרקציות נוספות המחכות לכם במטעים ובסביבתם. הדובדבן הוא החלוץ בכל הנוגע לקטיף עצמי, אך אט אט גילו החקלאים את הפוטנציאל הטמון בכך ומציעים היום שפע סוגי "קטיף עצמי" הנפרשים על פני כל השנה כמעט כגון- קטיף פירות יער, הדרים, תפוחים ועוד. אז איפה קוטפים?

קטיף דובדבנים עצמי במג'דל שאמס

בכפרים הדרוזיים בצפון רמת הגולן גדלים כ 3000 דונמים של עצי דובדבן במספר זנים. החל מה- 10 ביוני ולמשך כל עונת הדובדבן ייצא בכל יום ממלון נרקיס שבמג'דל שאמס סיור קטיף עצמי במטעי הדובדבנים. בימי שבת יתווסף לסיור זה סיור מודרך ברחבי הכפר שיכלול אירוח דרוזי עם תה צמחים ופיתות, ביקור בשוק, תצפית אל גבעת הצעקות ועוד.
מתי וכמה: סיורים יומיים (החל מה- 10 ביוני) בעלות 40 ₪, וסיורי יום שבת בשעה 10:30 בעלות 70 ₪.

קטיף עצמי בעין זיוון- בוסתן בראשית בגולן

בוסתן "בראשית בגולן" ממוקם במדרונות הר הגעש אביטל ונפרס ממנו נוף קסום של מרחבי הגולן ועמק קונטרה. בימים אלו החל קטיף הדובדבנים אשר צפוי להימשך בחודשים יוני ויולי. בהמשך ניתן יהיה לקטוף בבוסתן גם פטל, נקטרינות, אפרסקים, ענבים, תאנים ועוד. בנוסף לקטיף החוויתי בעין זיוון האתר מציע גם פינת חי, בית קפה, טיולי סוסים, טיולי אופניים, טיולי טרקטור, טיולי כרכרות רתומות לסוסים, טיולים על סוסי פוני, פינות יצירה ועוד.בהחלט אפשר לבנות על המקום לבילוי מהנה של כמה שעות.

 

אולי יעניין אתכם גם

מדורים