טיולי קיץ ירוקים במחצבות

ירוק וקצת אחרת. מגוון המלצות על טיולי מחצבות משוקמות בכל הארץ המתאימות לימי הקיץ לילדים ולכל המשפחה.

writer
טל גולדמן צילום: הקרן לשיקום מחצבות תאריך פרסום: 04/08/2011

עכשיו, עם בוא הקיץ, זה בדיוק הזמן המתאים לקום מהכורסה, לצאת מהבית וללכת החוצה לטייל.
טיולים קיציים כאלה באופן טבעי מלאים בהנאה, צחוק ושמש צהובה ואופטימית אבל אפשר ואפילו רצוי לנסות לשלב בטיולים גם איזה שהוא ערך, ואיזה ערך יכול להיות יותר מתאים מחשיבה ירוקה ואקולוגית?
אספנו עבורכם מספר אפשרויות לטיולי מחצבות אקולוגיים ביוזמת הקרן לשיקום מחצבות, שיכולים להעביר לכם כמה שעות של כיף ביום קיץ חמים.

קצת על המחצבות –
 המחצבות הם אותם אתרים חיוניים המשמשים משאב לחומרי הגלם שמהם מייצרים בתים, כבישים ועוד. הבעיה היא שעם סיום ניצול חומרי הגלם הזמינים במחצבות, המחצבות ננטשות והופכות לצלקת אקולוגית בהרים עקב הנזק הרב שעבודות הכרייה גרמו לצמחים ולבעלי החיים במקום בזמן החציבה. אנשי הקרן לשיקום מחצבות מגייסים תקציבים, אדריכלי נוף, מהנדסים ואת כל מה שנחוץ ובאמצעות תהליך שיקום אקולוגי מורכב "מרפאים" את הצלקות בהרים ומשיבים את המחצבה לחיים על מנת שתהווה חלק טבעי, יפה וירוק בנוף ובאיזון הטבעי.
אתרי המחצבות הישנים הופכים לאתרי תיירות ירוקים הפתוחים בפני הציבור ללא תשלום.

- מחצבת אפיק
 מחצבת אפיק הייתה במקור מחצבה סורית שננטשה והפכה למזבלה. המחצבה היפהפייה הממוקמת בדרום רמת הגולן עברה תהליך שיקום ארוך שבמהלכו פונתה כל הפסולת מהאתר. ייחודיותו של האתר היא  בשכבת סלעי הבזלת הקשה שכיסו את פני השטח. כיום המחצבה המשוקמת והיפה מכילה אמפי - פארק בעל 500 מקומות ישיבה בו מתקיימות הופעות שונות, מופעים, אירועים ועוד. באתר המשוקם תוכלו גם למצוא שביל טיילת המלווה את גבולות המחצבה, נקודת תצפית מרהיבה המשקיפה על הכינרת והסביבה, חניון גדול ואזור פיקניקים מסדר הזמין לקהל הרחב ללא תשלום.

- מחצבת אורט בראודה
 המחצבה הממוקמת בשטחה של מכללת אורט בראודה שוקמה עם הרבה השקעה ומחשבה על כל הפרטים הקטנים ומשמשת כיום כגן יפני יפהפה הכולל תיאטרון קטן, פינות חמד בהן ניתן לעצור לנוח או ללמוד, צמחיה יפנית ועיצוב המושפע מהתרבות היפנית וכולל אלמנטים השאולים מגנים ינים בעולם כגון הטבעת אבנים בריצוף, סלעים הניצבים במבנים פיסוליים ועוד מוטיבים ששולבו באלגנטיות לרגלי מצוקי האבן של המחצבה.

 פארק הגליל
 מחצבת פארק הגליל השוכנת בעיר כרמיאל הינה יוצאת דופן מפני שהיא אחת ממספר מחצבות בודדות השוכנות בתוך עיר ולא מחוצה לה. מטרת שיקום המחצבה הייתה ליצור אזור מנוחה, שעשועים ותרבות שיתאים להווי העירוני והמשפחתי של כרמיאל.
במחצבה המקורית נחצב שיש איכותי, שחציבתו הופסקה לא בגלל התדלדלות משאבים אלא מפני שהוחלט להקים באתר את העיר כרמיאל. הודות לכך ניתן לראות במחצבה המשוקמת כיום משטחי שיש רחבים ויפים, קירות שיש ושבילים משולבים בשיש בצורתו הטבעית והלא מעובדת. כיום הפארק הינו אחד מהיפים בארץ הודות לגן הוורדים המרהיב בו תוכלו למצוא מעל 2500 שיחי ורדים בכל הגוונים והצבעים ממינים שונים ובינלאומיים הפזורים בינות למשטחי עץ, מדרגות חצובות בסלע, תאורה מיוחדת פרגולה מוצלת ונעימה.

- מחצבת חפציבה –
- מחצבת חפציבה הייחודית משמשת כיום לאחר שיקומה כמצפור וחניון יום בו ניתן למצוא מקום להתכנסות ולימוד על התופעות הגיאולוגיות  יוצאות הדופן שנחשפות במקום. מהמחצבה המשוקמת ניתן להתענג על הנוף המרהיב של עמק חרוד הירוק. המיכון הדל ששימש בימי פעילות המחצבה לחציבת השיש האיכותי שבמקום שוקם ושוחזר עבור המבקרים במקום שיוכלו ללמוד על הליך ייצור השיש בימיה הראשונים של מדינת ישראל.

בארץ יש עוד מחצבות מיוחדות ששוקמו ומהוות כיום פינות חמד בנוף הישראלי. למידע על המחצבות בישראל באתר הקרן לשיקום מחצבות: http://www.kasham.mni.gov.il/

 

תגיות טיולי קיץ

אולי יעניין אתכם גם

מדורים