מסיק זיתים: בוקעים ונהנים

בתקופה זו של השנה מתקיים מסיק זיתים בבתי בד ברחבי הארץ. טיול משפחתי לאחד מבתי הבד יכול להיות חוויה לימודית ומהנה להורים ולילדים וכמובן עוד סיבה לצאת בשבת בבוקר מהפוך

writer
ליאת עיני צילום:תומר פדר תאריך פרסום: 22/11/2011

מה יש בזיתים שאנחנו כל כך אוהבים לשלב אותם בארוחה שלנו? אם זה על הפיצה, התוספת המועדפת של ילדים ומבוגרים כאחד או כחלק מחמוצים שמוסיפים לארוחה את הטעם הים תיכוני המיוחד. ישנם כל כך הרבה מתכונים שמכילים זיתים - ממרחים, סלטים, לחמים ואף בישול עם בשר. מסתבר שלזית הקטן יש נוכחות גדולה על האוכל שלנו. לאלו מכם שרגילים לפתוח את קופסת השימורים ולאכול זיתים, כדאי לדעת שיש להם היסטוריה מפוארת ביותר.
עונת מסיק הזיתים בשיאה. היא מתקיימת בין ספטמבר לדצמבר וזו הזדמנות מצויינת להכיר לילדכם כיצד מפיקים את שמן הזית שהם רואים במטבח. בתי בד רבים ברחבי הארץ מנצלים את התקופה ומארגנים פעילויות חוויתיות ומהנות לכל המשפחה ואטרקציות לילדים.

שיטות שונות לקטיף

כשתגיעו לאחד מבתי הבד תקבלו הסבר מפורט על שיטות להורדת הזיתים מהעץ. מסתבר שישנן כמה שיטות מסורתיות כמו גרגור הזית, בשיטה זו מתייחסים לכל זית ממש כמו גרגיר, חליבה - חולבים את הענף בידיים כלפי מטה ומורידים את כל הזיתים שעל הענף, ושיטה נוספת מהירה יותר ועל כן נפוצה יותר היא נקיפה. בשיטה זו מכים על ענפי העץ באמצעות מגרפה או מקל, פורסים שקים על האדמה והזיתים נופלים על השקים. כיום כבר יש שיטות מתקדמות יותר לקטיף הזיתים; מחברים זרוע חשמלית לעץ, הזרוע מנערת את ההענפים והזיתים נופלים במהירות ובקלילות.

נהוג לקטוף את הזיתים אחרי הגשם הראשון בטענה כי הגשם מנקה אותם מהאבק של הקיץ. כאמור, מתקיים מסיק זיתים בבתי בד רבים בארץ. אחד מהם הוא בית הבד שמנא במושב חגור. בכניסה לבית הבד יסבירו לכם על חשיבות עץ הזית לבריאותכם ותראו את מטעים של עצי זית צעירים שניטעו לעומת עצי הזית הבוגרים. במהלך הסיור ישנם הסברים רבים וביניהם כיצד מוסקים זיתים, סדנה בכבישת זיתים וכמובן כל אחד מקבל קופסא לאיסוף זיתים. אטרקציה לילדים שמעדיפים לאסוף זיתים בזמן שהוריהם לומדים על כבישת זיתים ועל ההיסטוריה העשירה של שמן זית.

                                                       

טעימות של שמן זית

לאחר שהקופסאות שלכם מלאות בזיתים ירוקים תתבקשו לבקוע אותם בעזרת אבנים, על-מנת להוציא מהם את המרירות. חלק אהוב ביותר מבחינת הילדים, רק צריך לשים לב שהם יתנו מכה עם האבן לזיתים ולא בטעות לעצמם. בשלב זה תקבלו הוראות הבייתה כיצד לטפל בזיתים ותמשיכו לבית הבד כדי לצפות באופן שבו הזיתים הופכים לשמן זית. יש לציין כי קו הייצור בבית הבד עובד רק בימי חול.
מכיוון שגם להורים מגיע קצת להתפנק, הם יכולים לטעום ממספר סוגים של שמן זית וזיתים מזנים שונים.   אחד המקומות המומלצים באזור המרכז, בו גם ניתן ליהנות משמן זית במגוון טעמים ובנוסף מלא פעילויות לילדים, הוא בית הבד שמנא שבמושב חגור. בשמנא מתקיימות פעילויות מדי שבת עד חודש דצמבר בין השעות 09:00 ל-14:00 אך מומלץ להירשם מראש בטלפון 03-9033380. ניתן גם לקיים פעילויות לקבוצות באמצע השבוע.

גם במלוא הטנא ,שנמצא ליד מושב כרמי יוסף ניתן לבלות יום שלם עם שפע פעילויות במרכז החקלאי המציע סיורים  וטעימות במכוורת, בבוסתן האורגני, בבית הבד ועוד.

גם בצפון טועמים

בית בד נוסף ומיוחד הוא טויסטר במושב גבעת יואב ברמת הגולן. במשק טויסטר גדלים כ-4,000 עצי זית מזנים שונים. בביקור במרכז המבקרים תיהנו מסיור בבית הבד המרשים, הדרכה על תהליך הגידול של עצי הזית, הסבר על הפקת שמן הזית, טעימות וסרט על מורשת ייצור שמן הזית במשפחת טויסטר שהחלה לעסוק בייצור שמן זית בשנת 1890. מרכז המבקרים פתוח כל ימות השבוע וביום שישי פתוח עד שעה לפני כניסת השבת. מומלץ לתאם מראש בטלפון 04-6763403 .
כאמור, ישנם בתי בד רבים אשר עושים פעילויות של מסיק זיתים. חלקם עובדים רק בסופי שבוע וחלקם פעילים באמצע השבוע. בדיקה קצרה באינטרנט ושיחת טלפון לברורים בבית הבד שברצונכם לבקר, תסייע לכם לארגן חוויה נחמדה לכל המשפחה.

 

מקומות לינה ובילוי באיזור

אולי יעניין אתכם גם

מדורים