טרום אביב: הפריחה שאחרי החורף

אנחנו מריחים אותה, חלקנו רגישים אליה, אבל אף אחד מאיתנו לא נשאר אדיש אליה: קבלו את פריחת האביב. היא כבר כאן, מבצבצת כמעט מכל עבר וצבעונית להפליא, גאווה ישראלית אביבית.

writer
טל גולדמן תאריך פרסום: 13/03/2012

סוף כל סוף, אחרי מספר חודשים גשומים במיוחד, אפשר להגיד שהחורף מתחיל להגיע לקיצו.
בימים האחרונים ניתן היה אפילו להתחמם באורה של השמש הזורחת ומי שגר באזורים המתאימים בארץ, יכול היה אפילו ללבוש חולצה קצרה בשעות הצהריים.

לא משנה אם אתם מעדיפים את עונת החורף או את הקיץ, אם אתם מעדיפים שחם בחוץ או קר, קשה להתעלם מתחושת האופטימיות העוטפת שעולה למראה שמיים כחולים עם שמש זורחת אל שדות ירוקים ורוויים מהחורף.
נדמה שאופטימיות זו דובקת גם בטבע וכל שנה לקראת סוף החורף מתחילה ברחבי הארץ פריחה ססגונית ומשגעת של מגוון מינים וסוגים של פרחי בר שמופיעים טרום תקופת האביב, ממש בחודשים אלו. אז אספנו לכם כמה פרחים של טרם האביב שממש כעת  ניתן לראות אותם ברחבי הארץ, אז הריחו וראו.

מה רואים: אירוס הגלבוע

לפרח המיוחד והיפהפה הזה עלים זקופים וגדולים, וצמחים בעלי עשרות פרחים יפהפיים עם עלי כותרת צבועים בצבע סגול ארגמן, עמוק וייחודי. מדובר בפרח יוצא דופן שלרוב לא פוגשים בגינות פרטיות אלא רק בטבע מכיוון שהוא מפונק במקצת בכל הנוגע לתנאי הגידול שלו.
היכן רואים: את אירוס הגלבוע ניתן למצוא ביישוב מעלה גלבוע, נחל יצפור ובעוד מקומות הקרובים גיאוגרפית לגלבוע על שמו קרוי הפרח. מקום מומלץ במיוחד הוא שמורת הר ברקן.
המסלול שאורכו כשני ק"מ יוצא היישר מהחניון בפסגת ההר ומתפתל עד לשמורת האירוסים. מדובר במסלול קל יחסית המתאים למשפחות.

מה רואים: חרצית

החרצית שנמצאת בשיא פריחתה בין החודשים מרץ למאי, היא אחד הצמחים הנפוצים והפופולאריים ביותר בארץ בתקופה זו של השנה. כמעט בכל גינה ביתית ובכל שדה נטוש תוכלו למצוא את הפרחים הצהובים והאופטימיים האלה.
היכן רואים: אמנם מדובר בפרח נפוץ באופן יחסי אבל אי אפשר להשוות בין המחזה של צמח אחד או שניים בצד הדרך לבין שדות המלאים מרבדים של פרחים צהובים ויפים. ריכוז גדול במיוחד של החרצית תוכלו למצוא בתקופה זו בחוות משמר הכרמל שנמצאת בין בית אורן לעתלית, במחצבות קדומים. במקום יש שביל היקפי קצר ונוח שלאורכו תוכלו לראות שרידים ארכיאולוגיים מתקופות שונות ונוף יפהפה של נחל אלון ונחל אורן בליווי פרחי החרצית. באותו אזור של הארץ ניתן כיום גם לצפות ברקפות העדינות החבויות בינות לסלעים ההרריים.

 

מה רואים:  כליל החורש

ליתר דיוק, כליל החורש אינו פרח אלא עץ קטן מאוד, המתכסה בתחילת האביב בפריחה מרהיבה בגווני ורוד לילך יפהפיים שהופכים אותו ליעד אטרקטיבי עבור כל אוהבי טיולי הפריחה באשר הם. הפריחה המרשימה של העץ מזכירה בצורתה ובגווניה את פריחת עצי הדובדבן המפורסמים ביפן, מה שיוצר חוויה נדירה ושונה בנוף הצמחי הארצישראלי.
איפה רואים : מקום בו תוכלו למצוא ריכוזים גדולים של כליל החורש הוא בגן לאומי הרי יהודה, שם תוכלו לראות נופים של חורש טבעי עם עצי כליל החורש רבים הפורחים במקום. מעבר לפריחה היפהפייה בפארק תוכלו להתרשם מאתרים היסטוריים כגון מערות קבורה, מחילות מסתור, מנזר צלבני, אמת מים ושרידי כנסיות.

בעולם שבו רוב הדברים עולים כסף, חשוב לזכור שגם לטבע יש חוויות מיוחדות ומהנות הפתוחות לקהל הרחב ללא תשלום ששוות את הזמן שלנו.

 

מקומות לינה ובילוי באיזור

אולי יעניין אתכם גם

מדורים