ארוחת שטח: לו הייתי פויקה

יוצאים לטיולי ג'יפים, או טיול משפחתי? אי אפשר להפריד בין האהבה לטייל לבין הרצון לאכול וכמה שיותר טוב. בישול עם פויקה ישדרג כל טיול ויוסיף טעם מיוחד במינו. לא צריך להיות שף גדול על-מנת להכין ארוחה טובה בשטח

writer
ליאת עיני תאריך פרסום: 14/03/2012

טיול בטבע הוא תמיד חוויה מהנה. להגדרה של טיול יש לכל אחד ניסוח שונה. טיול עבור חלק מהאנשים כולל בחירת מסלול, נעלים נוחות, כובע, תרמיל עם מפה והליכה מהירה. חלק יעדיפו לעשות טיול רגלי קצר וביקור באיזה נחל או תצפית יפה וחלק פשוט יגיעו לנקודה מסוימת בתוך יער או בחוף הים ויעשו פיקניק.

טרנד שתפס לאחרונה הרבה אנשים והגיע אלינו מדרום אפריקה הוא בישול שטח עם פויקה. למי שעדיין לא מכיר פויקה הוא סיר עגול מברזל יצוק המגיע בגדלים שונים ונתמך על-ידי שלוש רגלים. למרות שניתן להשתמש בפויקה בבישול ביתי הוא בעיקר מיועד עבור בישול שטח. החום הגדול מפוזר לכל חלקי הסיר באופו שווה בזמן שהוא מונח על גחלי המדורה. קחו בחשבון שסיר הפויקה כבד לנשיאה, כך שאי אפשר לסחוב אותו על הגב או על אופניים עד שמגיעים לשטח המיועד, לכן צריך לבחור מקום נגיש לרכב.

מה עושים עם הדבר הזה

ניתן לבשל בפויקה תבשיל עוף, בקר, כבש, דגים או קדירה צמחונית עם תפוחי-אדמה וירקות. מדובר בבישול ארוך של לפחות שעתיים, כך שהתכנון צריך להיות לעצירה ארוכה בסוף היום או כאתנחתא בצהריים. מאכלי הפויקה קלים להכנה ואין בהם התעסקות גדולה כמו במנגל. פשוט שמים את כל המצרכים ויוצאת ארוחה מצוינת. תוכלו להכין את הארוחה יום קודם ופשוט כל שישאר לכם הוא רק להדליק מדורה ולהניח את סיר הפויקה על הגחלים. חשוב להקפיד להניח את הסיר רק על הגחלים ולא על האש ולמרות הסקרנות עדיף להימנע מהרמת המכסה כל רגע כדי לראות מה המצב.

זה קל או מסובך?

לפני שאתם מחליטים על ארוחת שטח עם פויקה בדקו כמה נוכחים ישתתפו בארוחה וכך התאימו את גודל הסיר. סיר פויקה בנפח 4 ליטר מתאים לארוחה של חמישה אנשים. אם ישנם יותר אנשים מומלץ להביא סיר גדול יותר או סיר נוסף בנפח קטן.
אם עוד לא התנסתם בבישול בפויקה אל דאגה, אין צורך בידע נרחב בבישול כדי לקצור מחמאות רבות על התוצאה. מה גם שיש כיום ספרים המיועדים לבישול עם פויקה ומתכונים רבים באינטרנט לכל סוגי הפויקה.
קל לנקות את סיר הפויקה, לשים אותו ברכב בסוף הארוחה. מומלץ לנקות את הסיר רק עם מים. למלא אותו במים בזמן שהוא עדיין חם, לסגור אותו, לערבב היטב ולשפוך את המים החוצה. על-מנת למנוע חלודה כדאי לשמן קצת את הסיר.

טוב, איך מכינים?

לסיום, קבלו מתכון לקדרת בשר וכרישה עבור 5 אנשים:
1 ק"ג בשר בקר ללא עצמות | 2 בצלים | 2 כרישות | 4 עגבניות  | 3 תפוחי-אדמה | מלח | פלפל
שמן לטיגון | 200 מ"ל יין לבן יבש | 200-250 מ"ל ציר בקר

אז מה עושים ואיך מכינים: לחמם את השמן בסיר, לחתוך את הבשר לקוביות ולהניח אותן בסיר. לחתוך את הבצל ולהוסיף לסיר יחד עם מלח ופלפל. לקלוף את העגבניות, לחתוך אותן ולהוסיף לסיר יחד עם תפוחי האדמה. להוסיף את היין וציר הבקר לאחר חימום במחבת מעל האש ולבשל במשך שלוש שעות עד שמרגישים שהבשר רך. לחתוך את הכרישה ולהניח אותה מעל הקדירה בחצי שעה האחרונה. זה חם וטעים שחבל על הזמן, בתיאבון !
 

 

מקומות לינה ובילוי באיזור

אולי יעניין אתכם גם

מדורים