ילדים ירוקים: איכות או טרנד?

המודעות לשמירה על איכות הסביבה כבר נוגעת בכולנו, כולל הדור הצעיר. מה כולל הטרנד הירוק ואיך מתחילים לשנות הרגלים, החל מחומרים ליצירות וכלה בנסיעה לחוג באופניים?

writer
ליאת עיני תאריך פרסום: 10/10/2012

באחד הבקרים הכנתי לבתי בת ה-9 סנדוויץ, ובמהירות המתבקשת בבוקר, הכנסתי אותו לשקית ניילון. פתאום נשמעה צעקה - "לאאאאאא". אבל מה עשיתי? שאלתי בתמימות, הרי הכנסתי את הסנדוויץ לשקית מתכלה. אולם הילדה הסבירה שבבית-הספר אמרו להם שגם שקיות מתכלות הן בעייתיות משום שלוקח להן שנים רבות מאד להתפרק, ולכן הן לא ממש ידידותיות לסביבה. הילדה ביקשה (או יותר נכון דרשה) שהסנדוויץ יהיה רק בתוך קופסא.


הטרנד הירוק לשמירה על איכות הסביבה תופס תאוצה, וידוע כי חינוך מגיל צעיר טוב יותר מכל דרך אחרת לשינוי הרגלים והעלאת מודעות למציאת פתרונות אקולוגיים לשמירה על כדור הארץ. אמנם המטרה נשמעת גדולה ומסובכת אבל מסתבר שבעזרת כמה כללים ושינוי הרגלים אפשר לשמור על אורח חיים ירוק ואפילו להנות מכך, אז איך מחנכים את הילדים לאורח חיים ירוק?

 הכל מתחיל בבית: ממחזרים בקבוקים וניירות

כמעט בכל מקום אפשר למצוא את מיכלי מחזור הבקבוקים. שימו בבית שקיות נפרדות לזבל ולבקבוקים, והסבירו לילדים שמהיום אוספים בקבוקים וזורקים אותם למיחזוריות (מיכלי מחזור). תאגיד המחזור ארגון אל"ה מקיים פעילויות לעידוד מחזור בקבוקים בבתי הספר, לכן ישנה סבירות גבוהה שהילדים ידעו במה מדובר. אם אתם שותים בבית מדי פעם מבקבוקים קטנים, כדאי לשמור אותם ובביקור הבא בסופר, בקשו מהילדים שיכניסו את הבקבוקים למיכלי המחזור ויקבלו בתמורה על כל בקבוק דמי פיקדון של 30 אגורות. כך הם ילמדו על איכות הסביבה ועל הדרך גם על צרכנות נכונה. בנוסף למיכלי הבקבוקים, באזורים רבים בארץ יש כיום פחי מחזור המיועדים לניירות וקרטונים, לכן מומלץ ללמד את הילדים לשמור את דברי הנייר במקום נפרד ולזרוק אותם למיכלי האיסוף המתאימים.

יצירה בכיף (ימי מדבר)

כי הכנרת מתייבשת: לומדים לחסוך במים

בישראל יש מחסור במים ואחת הסיבות היא צריכה מוגזמת, לכן חשוב ללמד את הילדים כיצד לחסוך במים:
- נצלו את זמן שטיפת המכונית לזמן איכות עם הילדים ונקו אותה בעזרת דלי וסמרטוט במקום צינור.
- בקשו מהילדים לקצר את זמן שהותם במקלחת (בעיקר לאלו ש"שוכחים את עצמם" מתחת לברז המים).
- למדו אותם לסגור את הברז בזמן צחצוח השיניים וכאשר מסתבנים במקלחת.
- הסבירו לילדים שאם הם נתקלים בנזילה כלשהי בבית או בחוץ שידווחו על כך.

ימי מדבר: הכל מבוץ

לא רק בבית: צימר אקולוגי

תתפלאו או לא, בארץ קיימים עשרות צימרים אקולוגים המציעים אירוח קרוב ככל האפשר אל אמא אדמה. ישנם צימרים אקולוגים שנבנו מבוץ וחומרי גלם המצויים בסלעים ובאדמה וישנם כאלה הממוקמים בבניינים ששומרו היטב ונבנו לפני מאות שנים. בתוך הצימרים האלה כל החומרים בהם השתמשו לצרכי עיצוב הם טבעיים, ממוחזרים וכמובן שהארוחות המוגשות במקומות אלה עשויות ממצרכים שהוכנו באופן עצמאי וגודלו בחצר הצימר או הסביבה.

חמדתיה צימר אקולוגי (צילום: רועי חן)

בכל העולם: שומרים על אוויר נקי

זיהום אוויר נובע מגורמים רבים, וביניהם תחנות כוח המייצרות חשמל, דלק וכו'. בתור התחלה חשוב ללמד את הילדים לחסוך בחשמל באמצעות פעולות פשוטות ביותר: לכבות את האור כשיוצאים מהחדר, לכבות מכשירי חשמל בתום השימוש, כולל טלוויזיה ומחשב, ולהדליק דוד חשמל רק לפני שנכנסים להתקלח ולזמן מוקצב. בנוסף, כדאי לעלות את המודעות לכך שעדיף להמעיט בנסיעה ברכב, וזאת על-ידי נסיעה של כמה חברים יחד לחוג, רכיבה על אופניים או הליכה רגלית למקומות קרובים יחסית. באופן כללי חשבו יחד עם הילדים איך לשרוף פחות דלק (שכידוע גם יקר מאד) ולהקטין את זיהום הסביבה.

גם חיסכון: יוצרים מחומרים מ

מקומות לינה ובילוי באיזור

תגיות טיול לשבת

אולי יעניין אתכם גם

מדורים