שלכת: מסלולי טיול של סתיו

הסתיו כבר כאן באופן רשמי. מזג האוויר מתקרר, משתגע, מחמם ובעיקר האוויר מתחיל לזוז. בתקופה של חילופי עונות אין דבר יותר יפה מהשינויים של הטבע, הפריחה הסתווית והשלכת. קבלו המלצות על כמה מקומות בהם השלכת בשיא תפארתה.

writer
דנה נמדר תאריך פרסום: 22/10/2012

הסתיו כבר כאן באופן רשמי. מזג האוויר מתקרר, משתגע, מחמם ובעיקר האוויר מתחיל לזוז. בתקופה של חילופי עונות אין דבר יותר יפה מהשינויים של הטבע, הפריחה הסתווית והשלכת. קבלו כמה המלצות סתוויות מרשות הטבע והגנים על כמה מקומות בהם השלכת בשיא תפארתה.

גן לאומי עין חמד

פארק עין חמד הוא גן לאומי מרווח ומטופח הממוקם בסטייה קלה מה כביש מתל אביב לירושלים. הפארק עשיר במדשאות, שולחנות פיקניק ונופים המשרים אווירה נוסטלגית רגועה של סתיו.
צבעי פארק משתנים עם עונות השנה ובעונה זו הגן  מתכסה בשלכת נעימה שעיקר גווניה צהובים וחומים בעיקר מעצי הדולב הנמצאים בו. הגן לובש מראה אירופאי וגם מי שמכיר אותו היטב מופתע לגלות אותו במראו הסתווי. השלכת הפזורה על אדמת הפארק אהובה בעיקר ע"י הילדים ויכולה להיות חלק מהחוויה והמשחק.


מלבד השלכת בסתיו, ניתן לראות בפארק, מבנה צלבני גדול. זוהי אחת מפינות הטבע המקסימות ביותר בסביבות ירושלים. בתקופה הצלבנית כינו את המעיין המרכזי בשם הלטיני "אקווה בלה", שמשמעו "מים יפים" למרות שכיום לא זורמים של מים. למבנה הצלבני  שתי קומות, חצר מרכזית אליה נכנסים דרך שער מקושת בחומה  וממנה גרם מדרגות אל הקומה השניה. מבנה מרשים בו כדאי לבקר אם אתם באיזור הפארק.

אווירה סתווית אירופאית (צילום יואב גרינברג)

איך מגיעים: סמוך לכביש מס' 1 (ת"א-י-ם) עולים על מחלף חמד (בין הצמתים שורש והראל/מבשרת ציון) ופונים דרומה כמה עשרות מטרים.  10 דקות מירושלים. 30 דקות מת"א.

שעות פתיחה: אוקטובר-מרץ: 8:00-16:00  בימי שישי וערבי חג: 8:00-15:00.
 
טלפון: לפרטים נוספים על פעילויות וסיורים ניתן לקבל במוקד מידע של רשות הטבע והגנים 3639*
 
עלות כניסה: יחיד: מבוגר 21 ₪, ילד 9 ₪

שמורת טבע נחל שניר

מליוני עלים חומים, צהובים וכתומים של עצי הדולב  פזורים בשמורת נחל שניר ונושקים אל המים. מראה קסום שניתן לחוות אותו רק בעונה זו של השנה, הסתיו.  
נחל שניר, הלוא הוא החצבאני,  הוא אחד משלושת מקורותיו העיקריים של נהר הירדן והארוך שבהם מתחיל את מסעו אי שם בדרום לבנון כ - 35 ק"מ צפונית לעיירה חצביה. אורכו של הנחל 65 ק"מ והוא מנקז את מורדותיו הצפון מערביים של החרמון בשטח של 640 קמ"ר.
זרימת המים בנחל משתנה בין עונות השנה כיוון שרוב המים הזורמים בו בחורף בעקבות הגשמים והשטפונות ובקיץ לעומת זאת, הנחל ניזון ממעיינות הוואזני בלבד כך שזרימתו איטית יותר. 

שלכת בנחל שניר (צילום חגי שלמה)
 
איך מגיעים: 5 ק"מ מצומת המצודות בקרית שמונה לכיוון מזרח כביש 99 - עד קיבוץ הגושרים ולפי השילוט.
 
שעות פתיחה : 08:00 - 15:00 כניסה אחרונה. סגירת האתר בשעה 16:00 בימי שישי 8:00 - 15:00
 
עלות כניסה : יחיד: מבוגר 27 ש"ח, ילד מגיל 5 עד 18: 14 ש"ח.

נחל מערה

נחל מערה הוא חלק משמורת טבע נחל דולב והוא משתרע על פני שמונה קילומטרים. מסלול הטיול בשמורה עובר גם במערת התאומים וזוהי הזדמנות אחרונה לבקר במערה, לפני שהיא נסגרת למבקרים בסוף חודש אוקטובר, לרגל שנת החורף של העטלפים המתגוררים בה.
בשמורה צומח חורש ים תיכוני והצמחייה הנלוות אליו. המים חתרו בנחל קניונים קטנים, מפלונים וגבים.  ניתן לצפות בדיירי השמורה המקומיים- חיות בר, ציפורי שיר ועופות דורסים. וכמובן לבקר בשרידי ביישובים החקלאיים הקדומים, במעיינות, במערות והטרסות הנושאות עצי פרי של בוסתנים נטושים. טיול סתיו בנחל מערה מלווה בנוף צבעוני מרהיב לנוכח השלכת וצבעי הסתיו העוטפים אותו.


אפשר ללכת במסלול הקצר במערכת התאומים ותוך 20 דקות להיות אחריו או להמשיך במסלול הארוך עד 4-5 שעות. זוהי מערת נטיפים מרשימה וההליכה בה לאור פנסים, לרקע קולות טפטוף המים היא חוויה מיוחדת. 
רשות הטבע והגנים תסגור את הכניסה למערת התאומים החל מה- 31/10/11 ועד 1/4/12 כדי לאפשר לעטלפים לישון את שנת החורף

אולי יעניין אתכם גם

מדורים