הנגב: לטייל אחרי הגשם

באיזור הנגב טמונים מקומות נפלאים בהם ניתן לטייל כל השנה. מקומות קסומים על גבול המדבר, מרבדים ירוקים משולבים עם הרבה חום ואוויר נקי. קבלו כמה המלצות לטיולים אחרי הגשם.

writer
מאיה כץ תאריך פרסום: 13/01/2013

מן המים אל האש- טיול ממוזיאון המים אל החץ השחור

ראשיתו של המסלול במוזיאון המים והביטחון, אשר שוכן במקום בו הוקם צינור המים לנגב. המוזיאון ממחיש באופן מעניין למדי את סיפור הבאת המים אל הנגב שבלעדיו ההתיישבות לא הייתה שורדת. משם ממשיך המסלול בנסיעה ברכב אל מאגר מי השפד"ן, מקור מים אלו בשפכים של גוש דן שעברו תהליך טיהור ומשמשים להשקיה. משם נמשך המסלול אל עבר שתי תצפיות יפות ומעניינות לעבר רצועת עזה- מצפור אסף סיבוני ומצפור נביה מרעי. סיומו של המסלול באתר ההנצחה החץ השחור אשר מנציח את פעולות חטיבת הצנחנים באזור בשנות החמישים. בסמוך לאתר חורשה היכולה לשמש לפיקניק.


נקודת התחלה: מוזיאון המים הסמוך לקיבוץ ניר עם, נקודת סיום: חניון החץ השחור, משך המסלול: 5 ק"מ, איך: ברגל או ברכב.

מוזיאון המים (התמונה בחסות מועצה שקמה הבשור)

אל בורות המים- דרך מתקני המים ביער בארי

מים בנגב מעולם לא היו עניין של מה בכך. המסלול המקסים הזה שביער בארי לוקח אותנו אל מתקני מים שונים שנבנו לאורך ההיסטוריה בניסיון להתמודד עם מחסור המים בנגב. ראשית המסלול בחניון רעים בו ניתן לצפות באחד מחמישה בארות מים שהוקמו על ידי הבריטים. מהחניון מתחיל שביל המסומן בכחול אל כיוון נחל גרר אשר גבל בין המדבר לארץ הנושבת, שהוא גם הגבול בין השטח המעובד לשטחי הנוודים. באזור זה הונח קו המים המערבי בשנת 1946 שאת שרידיו כבר לא ניתן לראות בשטח משום שהם נגנבו על ידי סוחרי מתכות, אולם הסיפור מונצח בשלטים במקום. המשכו של המסלול מוביל אותנו אל באר אנטיליה שנבנתה על ידי הטורקים. בהמשך המסלול נרחיק אל בורות המים מהתקופה הביזנטית. בסיום המסלול ניתן לבקר בתחנת קמח חדשה יחסית שנבנתה על ידי הבדואים במהלך המנדט הבריטי.


נקודת התחלה וסיום: חניון רעים, אורך המסלול: 3 ק"מ, איך: ברגל.

מסלול בו נתן לטייל ברגל או לרכב באופניים (התמונה בחסות מועצה שקמה הבשור)

מצפים לבשורה- לאורך גשרים בנחל הבשור

ראשיתה של הדרך במצוקי לס קסומים המשווים לאזור נוף ירחי. באפיק הנחל ניתן לצפות בשרידי גשר בטון ששימש את הרכבת הבריטית ובשחזור שבגדה ממול. בהמשך המסלול ניתן לטפס אל תל שרוחן ממנו נשקפת תצפית מרהיבה אל הנגב המערבי על מישוריו וגבעותיו. בהמשכו של המסלול עוד באר אנטיליה- באר רבובה הבולטת למרחוק בזכות שפע העצים שמסביבה. בסיום המסלול ממתינה האטרקציה האמיתית- הגשר התלוי הארוך בארץ, שאורכו כ- 80 מ'.


נקודת התחלה: מפגש נחל הבשור עם כביש 241, נקודת סיום: הגשר התלוי, אורך המסלול: 18 ק"מ, איך: ברכב או באופניים.

איזור מרהיב על הגשר התלוי (התמונה בחסות מועצה שקמה הבשור)

מן ההר אל הים- בנחל שקמה

נחל שקמה הינו אחד מן השטחים הפתוחים האחרונים שנותרו במרכז הארץ. הנחל מתחתר לו בספר המדבר וככזה מציג נופי מדבר לצד שטחים ירוקים. הנסיעה לאורך הנחל מפגישה את המטייל עם המדבר, ההר והים וביניהם פזורים שרידים ארכיאולוגיים מתקופות שונות, שטחי חקלאות, יובלי נחלים ושלל נופים מרהיבים.
ראשיתו של המסלול בלב מדבר בשמורת פורה הכוללת אתר פריחה מקסים בימי האביב וסכר אוגר מים בעונת החורף. מכאן המסלול מתקדם על פני דרך כורכר לאורך נחל שקמה. אתרים בעלי עניין לאורך הדרך- שרידי גשר הרכבת שנבנה על ידי הטורקים, תל נג'ילה ממנו נשקפת תצפית מרהיבה על השפלה והרי חברון, נחל סד, בתרונות רוחמה, שמורת כרמיה וחולות זיקים.


נקודת התחלה: שמורת פורה (על כביש 40), נקודת סיום: מאגר שקמה, אורך המסלול: 60 ק"מ, איך מטיילים: ברכב, ברגל, באופניים.

מקומות לינה ובילוי באיזור

תגיות נגב מדבר הנגב

אולי יעניין אתכם גם

מדורים