נצרות ליהודים: טיול כנסיות בצפון

טיול המשלב היסטוריה, דת וחיבור לטבע – סיור כנסיות סובב כנרת, דרך נוספת לספוג את הקסם שבמקום. ולא צריך להיות נוצרי כדי ליהנות מהתרבות, מהנופים ומהסיפורים של המקום.

writer
אורן גבאי-גולן תאריך פרסום: 06/03/2013

אל הכנסייה הראשונה הגענו מוקדם בבוקר כשהנזירות הצעירות עוד הבריקו את רצפת השיש שהובילה לחלל הבזיליקה המרשים. זו היתה "כנסיית 12 השליחים" הקיימת מזה 82 שנה וממוקמת בחלקה הצפוני של הכנרת. על פי האמונה הנוצרית, מאזור זה בחר ישו את 12 שליחיו ומשם הופצה הנצרות. הכנסייה היא יוונית-אורטודוכסית וייחודיותה הוא בקירות החיצוניים הצבועים לבן וכיפותיה הצבועים אדום, ניגודיות הצבעים בשילוב הנופים הירוקים מעצימה את יופיה.  הכנסייה פעילה מידי יום ומתקיימות בה תפילות.

 שילוב מרהיב של צבעים (צילום: אורן גבאי-גולן)

נסיעה קצרה צפונה מביאה אותנו לחוף עתיק עליו מדברים מזה אלפיים שנה, המקום בו ישו הלך על המים. על פי הברית החדשה קבוצת דייגים שסירתם נקלעה לסערה במי הכנרת העידו כי ישו הלך על המים בכדי להצילם מטביעה. ההסבר המדעי שקיבלנו מדייג שהיה במקום הוא שבשעות מסוימות ביום יש גאות קלה ומי שהולך על קו המים, בזוית מסוימת בלב הים, נוצרת אשליה אופטית וניתן לראות כאילו הוא הולך על המים. הסיפור המדעי למיתוס לא מונע מצליינים רבים להגיע לחוף, להתפלל ולהתמזג עם הטבע. מחזה תרבותי מאלף.

החוף בו ישו הלך על המים (צילום: אורן גבאי-גולן)

קיר אחד: עתיק מול מודרני

נסיעה מערבה על כביש 87, לצד טבח'ה ממוקמת הכנסייה השנייה. כנסיית הלחם והדגים, המבנה המקורי מלפני 1663 שנה שעל שרדיו נבנו שחזורים. בחלל הכנסייה הפנימי ניתן להבחין בברור בין שרידי הכנסייה לבין השחזורים, העתיק מול המודרני. במרכז הכנסייה פסיפס מקורי מהמאה החמישית ואיורים של דגים וכיכרות לחם. על פי הברית החדשה, ישו הצליח להזין חמשת אלפים אנשים בחמישה כיכרות לחם ושני דגים. הנס אירע על סלע גדול שנגלה ברצפת הכנסייה שעל פי האמונה, עליו הניח את הדגים והלחם.

שילוב של ישן וחדש ( צילום: אורן גבאי -גולן)

הר האושר: לא רק כינוי קתולי עתיק

מפסגת ההר ניתן לראות את הכנרת והרי הגליל, לשאוף אוויר צלול ואם יתמזל מזלכם ותגיעו בזמן תפילה - תוכלו להאזין לצלילי עוגב הבוקעים מחלונות כנסיית הר האושר. "כנסיית הר האושר" היא כנסייה קתולית השוכנת על הר נחום. הכנסייה נבנתה במחצית הראשונה של המאה הקודמת ולה מבקרים רבים המגיעים בעיקר מאיטליה. על פי המסורת ישו נשא את הדרשה שלו על ההר בפני מאמיניו. דרשה שלימים הפכה להיות רשימת הפסוקים המצוטטים ביותר בברית החדשה. הגענו לכנסייה בשעה שבה נערך טקס המיסה שנועד לשחזר את הסעודה האחרונה וכולל תפילות ושירה. כמרים בעלי קול צלול שרו פסוקים ובחלל הכנסייה הדהדו צליליו הנעימים של העוגב וקולותיהם של הכמרים, בהחלט חוויה תרבותית יוצאת דופן.

טקס המיסה (צילום: אורן גבאי-גולן)

 דומוס גלילאה: אחוזת מנזר ענק ומודרני.

מעל כנסיית הר האושר, ליד כורזים, שוכן מנזר קתולי המשקיף על ההרים המזרחיים סביב הכנרת ועל חופיה הצפוניים. המקום בנוי על צלע הר ומחולק לשלושה מפלסים (למבקרים מותרת הגישה רק למפלס העליון). הכניסה למבנה כולו דרך החלק העליון, חנייה ענקית ומשדאות דשא המזכירות את הגנים הבהאיים שבחיפה. בכניסה, חלל ענק ובמרכזו סלון ריבועי מפואר בעיצוב מודרני. ציפוי שיש מצוחצח עוטף את קירות המקום ואת הרצפה ומרפסת נוף ענקית המשקיפה על הכנרת. במנזר הכמרים דומוס גלילאה, פרחי כמורה צעירים מכל העולם לומדים כשמונה שנים עד לקבלת התואר 'כומר'. במהלך הלימודים לומדים את השפה העברית על בורייה, את התנ"ך ואת היסטוריית מדינת ישראל. במקום סיורים בעברית (ללא תשלום) המועברים על ידי פרחי הכמורה.


המקום מעוצב בסגנון מודרני ומשלב אלמנטים רבים מהיהדות, בחדר התפילה המרכזי, לכל רהיט וגוף תאורה יש פירוש והסבר מרתק. חלל הכנסים מוקף בחלונות פנורמיים המשקיפים למרפסת ולנוף הקדוש של ימת הכנרת ולפסל ברונזה מרשים של ישו עם 12 שלחיו.

לאתר הבית

אולי יעניין אתכם גם

מדורים