טיול למטיבי לכת: מפגש בין ים להר

מה קורה כשמערה, ים ורכס הרים נפגשים? מסלול טיול במצוק מגדים – נחל ספונים. לזוגות ולמשפחות עם רגליים חזקות.

writer
אורן גבאי גולן תאריך פרסום: 17/04/2013

מה קורה כשמערה, ים ורכס הרים נפגשים? מסלול טיול במצוק מגדים – נחל ספונים. לזוגות ולמשפחות עם רגליים חזקות.

לאן מגיעים והיכן מתחילים

בכביש 4 לכיוון צפון קצת אחרי קיבוץ מגדים וטיפה לפני קיבוץ החותרים, מחנים את הרכב במפרץ תחנת אוטובוס. אורכו של המסלול 4.8 ק"מ 3-5 שעות – תלוי בכמות ההפסקות וקצב ההליכה. המסלול מעגלי ומסתיים במחצבה עתיקה שכבר איננה בשימוש.

נוף בראשית (צילום אורן גבאי גולן)

תחילת המסלול: מישור שהופך לרמה

תחילת המסלול בעלייה, תוך מספר דקות מצד ימין ניתן ליהנות מתצפית רצועת החוף של עתלית, לראות את המרחבים הפתוחים המשמשים לגידולים חקלאיים באזור ולהתרענן ממשב הרוח המערבית המגיעה מהים. רגע לפני שהמסלול מתפתל ונכנסים לרכס ההרים ניתן לעצור במערה קטנה ורדודה בה ניתן להתרווח מול הנוף הים התיכוני ולנוח אחרי העלייה, במקום צמחייה ירוקה, עצי זית בני מאות שנים, אלה ארצישראלית, חרובים ועוד.

המערה (צילום אורן גבאי גולן)

לצעוד בלב אפיק נחל עתיק

אחרי המערה המסלול יתפתל שמאלה לכיוון גב ההר, במקום שכן יישוב ביזנטי לפני 1500 שנים, אם עוצמים את העיניים אפשר לדמיין כיצד התנהלו אורח חייהם על המצוק שלמרגלותיו ערוץ הנחל, בין מערות קטנות ושקט הררי. משם ממשיכים לעלייה מתונה עד לקצה מצוק מגדים. טיפ: מומלץ לעצור כל מספר דקות ולהביט בנוף 360 של צמחייה ירוקה, שיחים ופרחים עונתיים וחוף הים. 

לכל אורך המקטע חשופים לשמש, יש לקחת זאת בחשבון ולהצטייד בכובע ושתייה קרה. בתום העלייה, תצפית קסומה מפסגת המצוק ואז מתחילה ירידה תלולה וארוכה (ברובה מוצלת) בין שיחים ועצים הגדלים בתוך סלעים ואבני נחל מסותתות. הירידה מובילה למערה העתיקה, ההיי-לייט של המסלול. 

הטבע במלוא הדרו (צילום אורן גבאי גולן)

נטיפים טבעיים בתוך מערה מסתורית

הדרך למערה עוברת בתוך אפיק נחל מיתלה, אם מביטים למעלה נשקפות גבעות תל סחר ותל מגדים, בפסגות ניתן להבחין בעצים שרופים המעידים על השריפה הגדולה שהתרחשה באזור בשנת 2010. 

אחרי ירידה תלולה, מגיעים למערה. פתח המערה גדול וגבוהה מאוד, סביבו סלעים ענקיים היוצרים מסגרת טבעית, עומקה כ-40 מטרים כשבסופה ישנם חללים פנימיים ובהם מושבה של עטלפים, אם שומרים על השקט ניתן להאזין לקולותיהם ולצלילי מעופם. המערה מוארת יחסית ואין צורך להשתמש בפנס אלא אם כן ברצונכם לחקור סלעים הרחוקים מפתח המערה. תקרת המערה מלאה בנטיפים טבעיים וזקיפים, רובם כבר יבשים אך ישנם נטיפים שעדיים לחים וממשיכים לגדול. מחזה מרתק.

זהירות, נטיפים(צלום אורן גבאי גולן)

רואים את הסוף

הרבעון האחרון של המסלול ברובו מישורי ועשיר בצמחייה ירוקה ופראית, באופק ניתן לראות מחצבה ישנה המעידה על סיומו של המסלול בדיוק בנקודה בה מתחילים. 

אם יתמזל מזלכם ילוו אתכם בצידי הדרך שפני סלע קטנטנים וזריזים החיים במקום. טבע פורח בהתגלמותו. בחזרה הביתה תוכלו לעצור בכפר עין חוד ולסעוד במסעדת הבית ובה אוכל ערבי אותנטי, או במסעדת דוניה רוסה – מטבח ארגנטינאי משובח בכפר האמנים עין הוד, בכפר מומלץ לטייל, ליהנות מבריזה ים תיכונית ולהתרשם מעבודות ויצירות האומנות של האמנים המקומיים.

להרים רגליים ולהיזהר לא ליפול על הסלעים (צילום אורן גבאי כולן)

 

ore

מקומות לינה ובילוי באיזור

אולי יעניין אתכם גם

מדורים