בית גוברין: חוויה בין המערות

מערות מתחת לאדמה, ציורי קיר מרשימים, סיפורים מרתקים ועוד. זהו רק קצה הדברים אותם תוכלו לראות במקום המרשים הזה, מערות בית גוברין. ובקיץ מסיירים כאן גם בלילה.

writer
דנה נמדר תאריך פרסום: 23/07/2013

בית גוברין הוא גן לאומי המשתרע על שטח עצום של כ 5000 דונם.  ומציע טיול מרשים בים מערות חצובות שיוצרות מבוך ענק של אולמות ולחללים מתחת לאדמה. טיול המתאים למשפחות עם ילדים, באחד מהאזורים היפים ביותר שיש לנו להציע.

מערות הפעמון (צילום יערה מרגולין)

ההיסטוריה של המקום עשירה מאוד מאז התקופה החשמונאית בה כבש יוחנן הורקנוס את העיר וגייר בכפייה את המקומיים. בתקופה הרומית נטשו התושבים את תל מרשה, והקימו סמוך לו את העיר בית גוברין, שהפכה לבירת חבל אדומיאה המערבית.

בית גוברין נחשב למקום חשוב גם בתקופה הצלבנית ואנשי הכפר הערבי בית ג'וברין, שנטשו אותו בתקופת מלחמת העצמאות, ניצלו את הקירות החסונים של המבצר והשעינו עליהם את מבתיהם.

במתחם המערות ניתן לראות כי הסיפורים הוטבעו כאן לאורן השנים והמערות יודעות לספר את ההיסטוריה. סיפוי מערת הקולומבריום למשל שימשה לגידול יונים ובמערות החקלאיות היה בעבר בית בד וגת, ובסדרת מערות הפעמון, המונה כ 80 מערות  בגדלים שונים, אך גובהן תמיד היה בין 1-5 מטרים והן תמיד נחצבו מלמעלה למטה ועל כך פתחן הצר וצורתן כפעמון.  כך שרבות מהמערות נחצבו בתקופה הערבית הקדומה, במאות 10-7 לספה''נ.

הקולומבריום (צילום מני שמעוני)

בית גוברין מערות המבוך 

כשלושים מערות שחברו יחד  בדרך משוכללת עם השנים.  נוכל להלך דקות ארוכות בבטן האדמה ולראות אילו שימושים עשה האדם במערות בית גוברין לאורך התקופות, במערות אלה ניתן להרגיש את המיזוג הטבעי והצונן וביציאה מהן  פגישה עם בית בד המשחזר את שהיה במערה בעבר.

בית גוברין מערות הקבורה הצידוניות

סדרת מערות קבורה מרשימות מהתקופה ההלניסטית (מאות 3 -2 לפני סה''נ), למרגלות תל מרשה המציגות שיחזור ציורי הקיר שיסו את קירותיהן ובכך מוכיחות  את סיפורי העבר על עמים שונים שהתגוררו יחדיו בעיר. הצייר הקדמון ניסה לתאר סצינות ציד, חיות בר וחיות מיתולוגיות. המערות שופכות אור על אומנות ואמונות התקופה.

מערת הצידונים (צילום מני שמעוני)

האמפיתאטרון הרומי 

האמפיתיאטרון הבנוי היחיד בישראל הפתוח לקהל. במקורו נועד לקרבות גלדיטורים כדי לספק שעשוע להמונים. בביקורנו נוכל להבין מדוע הארנה (חול בלועזית) הייתה מכוסה חול, היכן מקומו של השליט, ומאיפה יצאו חיות הבר לקרב האחרון.

בית גוברין לטייל וללמוד עוד

על המקום, ההיסטוריה וההוויה ניתן ללמוד בזמן הסיור במקום גם ע"י התוכנית פקחים צעירים המשלבת את הנוער של היום ויוצרת תחושת שותפות. התוכנית פועלת באמצעות חוברת משימות קלילה וידידותית, שמטרתה לאפשר למשפחות לחקור, לשים לב לפרטים הקטנים ובעיקר לחוות בצורה קצת אחרת את החוויה מהמקום. בחוברת שאלות לילדים ולמבוגרים עליהם יוכלו לעשות עם ביצוע המשימות תוך קבלת רמזים בדרך. את החוברת ניתן לרכוש במקום או להורידה מאתר האינטרנט של רשות הטבע והגנים.

פעילות לכל המשפחה גם ביום (צילום אייל מיטרני)

לכל המשפחה: סיורי קיץ בלילה

רשות הטבע והגנים יזמה פעילות הרפתקנית, עשירה ומגוונתלאתר הבית

אולי יעניין אתכם גם

מדורים