סליחה בתנועה

מגמת סיורי הסליחות של חודש אלול צוברת תאוצה. לא עוד גיחה עצמאית אל רחבת הכותל או קברי הצדיקים, כי אם סיורים מעמיקים ומעשירים אל תוך הלילה המלווים בהסברים. חילונים, דתיים, צעירים ומבוגרים – כולם נוהרים לעבר הסליחה בתקווה ששנה הבאה תהיה טובה יותר. מה שנשאר זה רק לדעת לסלוח

writer
רוני ארקוש. צילום: אורן גבאי גולן תאריך פרסום: 13/08/2013

מילדות אנו מתוודעים לזמן הזה בשנה, שבו המילה סליחה עולה ושוב ושוב. תחילתו של חודש אלול מסמלת את ההזדמנות לבקש סליחה ולערוך אתחול מחודש לנפש ולמסעותיה. בשנים האחרונות, מתחזקת המגמה לשלב את חווית ההתנקות והרענון שמביאה עימה הסליחה, בסיורים בעלי אווירה ייחודית. המעטפת התומכת של סמטאות ערי הקודש ירושלים וצפת עוזרת להעצים את הסליחה והמחילה ולהפוך את החוויה ליותר מסתם מילה שגורה.

פתקים בשלל כוונות וצבעים

הסיורים הליליים שעוברים באתרים נבחרים מעשירים את הנפש וצובעים את החוויה בשלל גוונים. סיורי הסליחות המוצעים מדי שנה מגוונים במסלוליהם ובאופיים. ניגון פיוטי הסליחות, תצפיות מרהיבות וביקור באתרי קדושה הם חלק מהמלווה את מהלך הסיורים. הסיורים מתקיימים בלילה, כשהרחובות שוממים מאדם והשקט מחלחל, מה שמעניק נופך נוסף של קדושה לאווירה. הסיורים מתקיימים לפני שעת הסליחות בבתי הכנסת, כך שמאפשרים לשלב גם את הביקור בבית כנסת או בכותל המערבי לחוויה אינטימית יותר. טרום הסיורים כדאי לדאוג להצטייד בלבוש חם המותאם לקרירותן של ירושלים וצפת בלילות וכמובן כזה שמכבד את האתרים הקדושים בהם מבקרים. הסיורים בצפת וירושלים הינם בתשלום המשתנה לפי אופיו של הסיור ומשכו וניתן גם להזמין סיורים לקבוצות ולשלב לפניהם ארוחת ערב. את המידע המלא אפשר לקבל באתרי המארגנים. 

ירושלים מזוית קדושה

ירושלים: סיורים עם אויר ונשמה

"החוויה הירושלמית" מציעה שלושה מסלולים עיקריים של סיורים ליליים בירושלים. הראשון, מכונה 

"פתח לנו שער" , סיור בין 3.5 שעות, במהלכו מסיירים בנקודות עיקריות בעיר. הסיור מתחיל בשכונת משכנות שאננים, ממשיך לתצפית אל עבר גיא בן הינום ומשם ממשיך לאתרי קדושה מוכרים כגון קבר דוד והכותל המערבי בשילוב עם שיטוט בסמטאות העיר העתיקה. לצד ספרוני הסליחות האישיים המחולקים, משולבים קטעי נגינה של פיוטי סליחה. 

סיור מסוג אחר מזמן מפגש אמיתי עם שכונת נחלאות הקסומה. הסיור "מן החוץ אל הפנים", סוקר את החוויה של סליחה מזווית תרבותית בין עדתית ושכונתית. מסלול הסיור, אשר משכו 4 שעות, סובב את שכונת נחלאות על סמטאותיה, כולל תצפית משער יפו ולבסוף נשפך אל רחבת הכותל המערבי. במהלך הסיור יינתן מידע על דמויות מרכזיות שפעלו בשכונה ומבט על בתי הכנסת השונים שבה. הציוריות הרבה של השכונה, לצד ההסברים המעמיקים, תהפוך את הביקור בה למסע פנימה דרך חווית החוץ.

מפגשים עם מקומות מופלאים

הסיור השלישי לוקח את הקהל לחוויה תת קרקעית מרשימה. מדובר בסיור שסוקר אתרי חפירות חדשים שנחשפו בשנים האחרונות ברחבת הכותל. החיבור לאבנים הקדומות ולשרידים מתקופות קדם תומך באווירה הכה מיוחדת של סיורי הסליחות. הסיור יתחיל ממתחם תגליות הליבה שברחבת הכותל, ימשיך דרך מתחמי החפירות שבמנהרותיו ויסתיים בבית הכנסת המשוחזר אוהל יצחק. כל האתרים נמצאים ברחבת הכותל, שתהווה את גולת הכותרת שלו. כל משתתף מקבל ספרון פיוטים שישתלב נהדר עם קטעי הנגינה שיושמעו ברוח ימי הרחמים והסליחות. 

סיורי סליחות ליליים, פיוטים וקדושה ברובע היהודי ירושלים 

מדריכי הרובע היהודי, הבקיאים בכל פינותיו הסודיות של הרובע, מזמינים למסע מרתק בסמטאותיו. בסיור שמתחיל בשער ציון, משם אל ציון קברו של משורר המשוררים, שטבע את הביטוי "ירושלים כעיר שחוברה לה יחדיו". בסמוך לו יבקרו בכיכר בתי המחסה - מקום המבטא את חיי מסירות הנפש של היהודים בעיר העתיקה. בתוך שלל אגדות התקופה יפגשו המטיילים בארבעת בתי כנסת ספרדיים וישמעו את הסיפורים והאגדות מתקופת המלך דוד, ביקור בבית כנסת הרמב"ן- את מחייה הקהילה בירושלים וכותב אגרת הענווה ועוד. 

 בהמשך יהיה ביקור בבית כנסת החורבה המקום שנבנה ונחרב מספר פעמים במשך הדורות במאבקי השליטה על הרובע, ונחנך מחדש ב-2010 אחרי מאמצי שחזור ובניה מחדש. הליכה בקארדו, שרידיו של הרחוב הראשי של העיר האלילית הרומית שנבנתה על חורבות ירושלים שלאחר חורבן בית שני, תוביל את המטיילים לרובע ההרודיאני, שנמצאו בו תגליות מדהימות, בהם בתי הכהנים העשירים, פסיפסים, מקוואות ומרחצ

מקומות לינה ובילוי באיזור

אולי יעניין אתכם גם

מדורים