עטלף לסיום החופש: יום העטלף הבינלאומי

הם קטנים, מעופפים ובעלי חושים חדים במיוחד, הם מקפידים על שנת חורף טובה ומעדיפים להעביר את הזמן במערות. קבלו את העטלפים לקראת חגיגיות 'יום העטלף' שיתקיים ב 22 באוגוסט.

writer
טל גולדמן צילום: עזרא חדד תאריך פרסום: 14/08/2013

כמו בכל שנה, גם השנה חוגגת רשות הטבע והגנים את יום העטלף הבינלאומי בפעילויות מלהיבות ומעניינות שיתקיימו במספר אתרים ברחבי הארץ. ישראל נחשבת ל"מעצמת עטלפים" עם 33 מיני עטלפים החיים בישראל בלבד כאשר 29 מינים מתוכם נמצאים בסכנת הכחדה.

עטלף הפירות (צילום עזרא חדד)

רשות הטבע והגנים משקיעה מאמצים רבים בהגברת המודעות למידה המשמעותית בה העטלפים חיוניים למערכת האקולוגית הודות לכך שהעטלפים מסייעים לטבע בהפצת זרעי הפירות מהם הם ניזונים באופן מהיר ויעיל, הם משמשים כמעין מדביר אקולוגי כאשר הם אוכלים את החרקים המאיימים על הצמחים והם מהווים את הסיבה העיקרית לקיום יערות גשם באזורים טרופיים, משום שהם מפיצים את זרעי היער ועוזרים לחדשו. בלילה המיוחד ויוצא הדופן הזה שיתקיים בישראל ובכ- 30 מדינות באירופה ובמזרח התיכון בו זמנית,נקדיש מעט תשומת לב לחיה המסקרנת והמרתקת הזאת, שחיה בסמוך אלינו ואנחנו יודעים עליה כל כך מעט עם מגוון פעילויות.

מה אנחנו יודעים עליהם

העטלפים הינם למעשה היונקים המעופפים היחידים שיודעים לנצל עולם תלת מימדי, זאת באמצעות חוש ההתמצאות המיוחד שלהם הנעזר בסונאר, שאותו אנחנו לא יכולים לשמוע עקב גובה הצליל. עטלף חרקים ששוקל 5 גר' מחסל כ- 1000 יתושים בלילה, מה שהופך את הלהקות של העטלפים הללו למועילים ביותר בתור אמצעי הדברה. מידי שנה נכנסים העטלפים לשנת חורף במערות שונות כגון מערת לוזית, מערת התאומים,מערת עלמה, מערת שרך ועוד. רשות הטבע והגנים סוגרת את המערות הללו בפני מבקרים על מנת לאפשר לעטלפים שנת חורף נטולת הפרעות ולא לפגוע בהריון התקין של הנקבות. את עובדות אלו ועוד נוכל ללמוד, לשמוע ולחוות במהלך הפעילויות המיוחדות לכבוד יום העטלף.

עטלף יזנוב קטן (צילום עזרא חדד)

לילה לבן

הרצאת מומחה לתחום העטלפים וסיור בעקבות העטלפים החיים במקום. הפעילות מומלצת לבני נוער ומבוגרים ותתקיים בגן לאומי ירקון ו גן לאומי בית גוברין ביום חמישי 22.8. ההשתתפות מותנית בהרשמה מראש ובתשלום ב"כוכבית בטבע" 3639*

מי מפחד מהעטלף?

פעילות לילה יוצאת דופן בעקבות החיה המסתורית. הרצאה מרתקת על חיי העטלפים ותצפית על עטלפים המעופפים בשמי הלילה, כולל תצפית בטלסקופ.

היכן: גן לאומי חורשת טל, ביום חמישי 22.8 ההשתתפות מותנית בהרשמה מראש ובתשלום ב"כוכבית בטבע" 3639*

ליל העטלפים

פעילות לילה שתכלול הרצאה על עטלפים ואורחות חייהם בליווי תמונות נדירות ויוצאות דופן שתמשיך לסיור לילי לעבר עיינות צוקים שם נחפש עטלפים באמצעות מכשירים מיוחדים שמסייעים באיתור והגדרת העטלפים.

היכן: גן לאומי קומראן, ביום חמישי 22.8  ההשתתפות מותנית בהרשמה מראש ובתשלום ב"כוכבית בטבע" 3639*

להתעלף על העטלף

פעילות לילית מיוחדת לגל המשפחה במהלכה נקיים סיור בעקבות היונקים המעופפים בעת שקיעה בפארק, שילווה בפעילות חווייתית עם הילדים. במסגרת הפעילות נאזין להרצאה מעשירה על עטלפים, נשמע סיפורים אודותיהם, נצפה במצגת ונתנסה בזיהוי עטלפים באמצעות גלאים מיוחדים. הפעילות תכלול גם לינה בקמפינג וארוחה משותפת.

היכן: גן לאומי הבשור (פארק אשכול) במתחם חניון הלילה, ביום חמישי 22.8 החל משעה 18:00 

הפעילות ללנים בחניון הלילה בלבד, ללא תשלום למעט התשלום עבור הלינה. מרכז הזמנות לחניון הבשור: 08-6280404 שלוחה 1

מחיר לינת שטח: מבוגר 50 ₪, ילד 40 ₪. מנויים: מבוגר 35 ₪, ילד 30 ש"ח. מחיר לינה במגורון: 350 ₪, מנויים זכאים ל-10% הנחה. ניתן לשכור במקום אוהלים ומזרונים.

תגיות פסטיבל

אולי יעניין אתכם גם

מדורים