צבעים של ערבה: תוצרת חקלאית ססגונית

בעמק צר וארוך ובנוף מדברי שזור במחצבי נחושת, מגדלים להם תושבי המקום: תמרים, תאנים, עגבניות, פרחים, ענבים, פלפלים ועוד. כל זאת על קרקע מלוחה ובשמש יוקדת. רוצים לשמוע איך ? הגיעו לסיורים מודרכים ומרתקים לכל המשפחה

writer
רון פינקלמן שגב תאריך פרסום: 23/01/2014

אחד הנתונים המפתיעים ביותר באזור הערבה, הוא העיסוק המקצועי הבולט של תושבי המקום. בניגוד לציפיות, ולתנאי השטח, יותר מ85% מתושבי הערבה הם חקלאים. חקלאי הערבה השכילו לנצל את הקרקע המלוחה, השמש החמה ומזג האוויר המדברי, לאורך דרום ים המלח ועד למפרץ אילת ומגדלים באזור פרות וירקות מגוונים, ובהם: תמרים, תאנים, מלונים, עגבניות, פרחים ואף גידולים אורגניים וגידולים ללא קרקע. כמו כן, יש גם צימרים מומלצים בערבה.

מרבית הגידולים בערבה הם גידולים אורגניים ושיטות הגידול חסכוניות וטבעיות, עד כמה שאפשר (הדברה ביולוגית וכו'). חקלאי הערבה אוטמים היטב את החממות שלהם ומצמצמים את הפסולת תוך מחזורה. בתחנת המחקר מנסים כעת לבדוק ולהפעיל חממה ניסיונית לגידול פרחים, שחוסכת יותר מחמישים אחוז אנרגית חשמל.

חציל כתום כבר פגשתם? (הצילום באדיבות מו"פ ערבה)

חלון לחקלאות בתחנת יאיר בחצבה

סיור מודרך לכל המשפחה, יאפשר לכם הצצה מעניינת ומרתקת לעולם גידולי הירקות והפירות בתחנת מחקר ופיתוח יאיר. מה כל כך מרתק? התוצר המדהים של הפרות והירקות למרות תנאי המדבר הקיצוניים שבמקום! 

מה בסיור? הסבר על ייחודיות ההתיישבות החקלאית בערבה בעבר ובהווה באוטידריום החדש, ביקור מודרך בחממות הניסוי השונות, חשיפה לזנים חדשים ומפתיעים של ירקות, פירות, דגי נוי ופרחים. ולקינוח- טעימות משלל התוצרת החקלאית שנקטפה, בהתאם לעונה. הסיור אורך כשעה וחצי ומועבר בשפות עברית, אנגלית, גרמנית, צרפתית ורוסית ועוד.

מתי? כל השנה, אם כי יולי אוגוסט הם חודשים מאוד חמים ופחות מומלצים לביקור. משך הסיור- כשעה וחצי.

איך משתלבים הילדים? השתלבות בהצגת מבוא, טעימות, ביקור במדגה כולל 'נמו' (דג השושנון) ובחממות הניסויים. הילדים הסקרניים מתעניינים, משתלבים בפעילויות ומגלים עניין רב.

רוצים טעימת מידע? חלק מן התוצרת החקלאית הססגונית כוללת זנים של פרות וירקות, שמרביתנו כלל לא מודעים לקיומם. מה למשל?  פלפל בצבע שחור, פלפל גמדי, 120 זנים של עגבניות ובהם עגבניות שרי ללא מיץ - שפותחו במיוחד לסנדוויצ'ים שלנו. 

פלפלים מכל הסוגים והצבעים (הצילום באדיבות מו"פ ערבה)

שעועית סגולה ויפה (הצילום באדיבות מו"פ ערבה)

ואם אתם כבר פה...

יש כל כך הרבה מה לראות בערבה, אז מדוע לא לשלב עם הסיור הנהדר הזה, עוד אתר או שניים?

חוות האנטילופות – קצת דרומה מאזור התעשייה ספיר, תוכלו לפגוש אנטילופות מהלכות 

בחופשיות בחווה. במבנה 'תיבת נח' יפגשו הילדים בעלי חיים מעניינים וגם חצר מקורה עם מאות פרפרים.

חאן דרך הבשמים – חווה מדברית במושב צופר שמציעה טיולים על גבי חמורים וגמלים בדרך הבשמים העתיקה, וכן פעילויות ייחודיות לילדים.

חוויה מדברית הכוללת פעילויות ולינה

מצפור פארן -

בראש הגבעה ובכביש הגישה למושב, מרפסת תצפית שצופה על שטחי החקלאות באזור וכן על הרי אדום. תצפית יפיפייה.

אנדרטת ההולכים לפטרה

נמצאת ממש מול הכניסה לפארן והיא הוקמה לזכר חמשת המטיילים, משנות החמישים, שהעזו ועברו אל מעבר לקווי האויב, לפטרה. המטיילים נורו ע"י החיילים הירדנים.

פנינה מדברית: פארק ספיר 

פארק מטופח הכולל אגם מי תהום. בפארק צמחייה טבעית וצמחייה ת

מקומות לינה ובילוי באיזור

תגיות ערבה

אולי יעניין אתכם גם

מדורים