facebook instagram tiktok linkedin

+ -
גליל עליון
writer כתיבה וצילום: מערכת האתר
מסלול לכל המשפחה שאורכו כשני ק"מ, ונמשך כשעתיים בשלווה גדולה. נחל שניר - החצבני - הוא אחד הנחלים הזכים שזורמים לירדן. ההליכה לאורכו נפלאה תמיד, ובעיקר בימי הקיץ שבהם אין מפלט מהחום, אלא ליד מים צוננים.
דרגת קושי:קלה עונה מומלצת:כל העונות משך טיול:עד חצי יום
טיולי מים מסלולים בשביל ישראל טיולים למשפחה טיולים לילדים מסלול מעגלי טיולי פריחה טיול רומנטי טיולי שקיעה טיולי זריחה

המסלול

מסלול לכל המשפחה שאורכו כשני ק"מ ונמשך כשעתיים בשלווה גדולה.

מכביש מספר 99 המוביל מקריית שמונה לשאר-ישוב, פונים צפונה בכביש לכיוון מעיין-ברוך. כ-200 מטרים מהצומת נמצא חניון המעיין, בו משאירים את הרכב ויוצאים לטיול טבעתי, שמסתיים בנקודת ההתחלה.

מחניון המעיין חוצים את נחל שניר מזרחה והולכים צפונה (שמאלה) בדרך עפר, כ-300 מטרים, עד לעץ אקליפטוס גדול. חולפים על פניו, וכשלושים מטר לאחר מכן פונים שמאלה (מערבה) בשביל המוביל אל גדת הנחל. עם השביל, הולכים צפונה בסבך צמחיית הגדה, בין מנהרות ירוקות ועצים. כעבור כ-600 מטרים מגיעים אל אשד שוצף בין עצי דולב ענקיים. ממשיכים כ-150 מטרים צפונה, אל פלג המושך מים מנחל דן אל נחל שניר. מי הפלג צונחים אל השניר בשורת מפלונים נהדרת. השביל חולף מעל המפלונים לעבר חוות שיאון, שבה מגדלים דגים למסעדת "דג על הדן".

ממשיכים עוד כ-200 מטרים צפונה מהחווה, במעלה הנחל. כאן מצטרף אל השניר פלג נוסף, ובין הערוצים נוצא אי. מהאי ממשיכים צפונה אל גשר הצינורות המובילים מים ליישובי האיזור. עוברים על גשר הצינורות ויורדים כ-100 מטרים בדרך העפר. פונים איתה ימינה, וכעבור כעשר דקות הליכה מגיעים לכביש המוביל אל קיבוץ מעיין-ברוך. פונים שמאלה והולכים לצד הכביש דרומה, הליכה נוחה של כחצי שעה חזרה אל חניון מעיין ואז חזרה לצימרים.

עץ הדולב: העצים המרשימים הצומחים על גדות נחלי הצפון הם עצי הדולב המזרחי. הדולב הוא עץ נשיר, שעשוי להגיע לגובה של 15 מטרים ולגיל מופלג של מאות שנים. קוטר הגזע עשוי להגיע למטר או שניים. עלי הדולב נראים ככף יד רחבה, ומהם ניתן לו שמו היווני. השם העברי "דולב" מופיע כבר בתלמוד הירושלמי, ונשמר גם היום בפי ערביי הארץ. בעבר היה הדולב עץ מקודש על עמים שונים, והוא ניטע בקרבת מקומות קדושים, בסמוך למים זורמים. היום הוא צומח בעיקר בגליל המערבי, בנחלי בצת וכזיב, בנחל עמוד ובמקורות הירדן, אבל נראה שפעם הוא צמח גם באיזור ירושלים. ביריחו ובירושלים השתמשו בו לבנייה, וקורות דולב נמצאו ביריחו באתרים מלפני 8,000 שנה, באתרים בני 5,000 שנה ובאתרים רומיים.