facebook instagram tiktok linkedin

מסלול טיול מהנה בן יומיים במצפה רמון המדהימה

חיפוש חדש לפי אזור

סינון לפי אזור

נקה

בחר אזור

+ -
נגב
writer כתיבה וצילום: מערכת האתר
טיול הנמשך יומיים ועובר בצריף בן גוריון, שמורת טבע נחל צין, עין יעקב, העיר הקדומה עבדת, חוות האלפקות ומכתש רמון הענק
עונה מומלצת:כל העונות משך טיול:יותר מיום
טיולי מים טיולים למשפחה

רקע

לפנינו שני ימי טיול באזור הר הנגב המשולבים באתרים מרשימים ונגישים. ביקור בצריף שהיה ביתו של ראש הממשלה הראשון, דוד בן-גוריון. נאות מדבר בנחל צין - "עין עבדת" הנמצא בקניון מדהים בגודלו ו"עין עקב", אליו ניתן להגיע רק בג'יפ, בי"ס שדה הנותן הדרכה באזור וכן אכסניה ובית הארחה עם תצוגת אוספים מדבריים, העיר הקדומה עבדת. העיירה מצפה רמון ובה מרכז מבקרים מודרני, לילדים חוות אלפקות, מלון בלב יישוב המתאים לחופש בכל עונות השנה, טיול במכתש רמון תוך איסוף חול צבעוני ובורות עתיקים.

המסלול

נפתח את סיורנו בצריף בן גוריון, מגורי דוד ופולה בן-גוריון, שנשאר כפי שהותיר אותו בן גוריון ע"פ צוואתו משנת 1973, המוצגת בצריף לאורך השבילים המחברים את רחבת החנייה החדשה אל הצריף פוזרו בשיטת המוזיאון הפתוח תמונות של החיים בשדה בוקר הישנה ואמירות של בן-גוריון. האתר על כל חלקיו גונן מחדש. סמוך לצריף, בבית שומרי הראש שלו, נבנתה תצוגה המתארת את הקשר ההיסטורי של בן-גוריון לנגב משנות ה-30, התיישבותו בשדה בוקר, אורח חייו במקום, תרומתו לפיתוח הנגב וכמובן הנגב היום. התצוגה מציגה את האיש עצמו ואת קשריו עם מנהיגות היישוב והמדינה ומאירה את דמותו של מנהיג יחיד סגולה. נאה דורש ונאה מקיים, התר אחר אתגרים חדשים וקובע את קו האופק כגבול השגים של אדם ועם. במקום תצוגות, המחשות וסרטונים, הדרכות, אפשר להנות מהפעלות ולאכול במזנון.

נמשיך למדרשת בן-גוריון (דרומית מהקיבוץ) ונגיע לביה"ס שדה בוקר. זהו מרכז הדרכה לנגב ולמדבר ועיקר פעילותו בשדה. בדרך זו הוא מחנך להכרת הסובב לשמירת טבע ואיכות הסביבה. במרכז התצוגה שבמקום יש אוספים מדבריים מעניינים (הביקור במקום בתיאום מראש): אוסף בעלי חיים הכולל נחשים חיים ומכרסמים, חלון תצוגה של עופות דורסים, טורפים ויונקים מפוחלצים. אוסף בדואי הכולל מאהל ומוצגים הקשורים למסורת. אוסף ארכיאולוגי ובו ארבע תקופות עיקריות בנגב מהתקופה הפרה-היסטורית ואילך.

לנוחיות המטיילים במקום אכסניה לבני נוער ובית הארחה משופר. במרכז המסחרי של מדרשת שדה בוקר אפשרות להצטייד באוכל לטיולים באזור ומסעדה. ביציאה מהמדרשה מצד שמאל שלט הפנייה גן לאומי "אחוזת הקבר". מסלול הליכה קצר מוביל אותנו לאחוזת הקבר של פולה ודוד בן-גוריון. כוח חזונו של דוד בן גוריון הביא להקמת המדרשה, בתיאום מראש ניתן לצפות בסרט מרגש על חייו של דוד-בן-גוריון. מסביב פארק של צמחיית האזור ותצפית מרהיבה לנחל צין, מצוק הצינים - אזור ההרים הגבוהים של היעלים, הנשרים, ובקצהו משתרע עמק שבתוכו חבוי קניון מרשים עם מעיינות קסומים, אליו מועדות פנינו. 

נמשיך לשמורת טבע בנחל צין לעין עבדת זהו גן לאומי הנמצא בערוצו של נחל צין. הבדלי המיפלס בין הנחלים שזרמו ברמת עבדת לבין נחל צין גרמו ליצירת קירות ומפלים, ודרגשי סלע בגובה של כמה מטרים כל אחד. בקניון עין עבדת נחשפות שכבות חרסיתיות נושאות מים המזינות את המעיינות שבקניון, עין מעריף המעיין העליון ועין עבדת ועין מור הנמצאים בהמשך. אלו נאות מדבר קטנות שופעות צמחיה ירוקה עם בריכות המתמזגות עם לובן שכבות הגיר ויוצרות מראות נוף מהיפים שבנגב. יוני סלע מקננות בכוכים, חוגלות יעלים היורדים בין המצוקים. הטיול בקניון מחייב מאמץ קל של עלייה במדרגות החצובות בסלע, אך יש אפשרות להגיע רק עד הבריכה הראשונה הנמוכה מהשלוש, מהלך של חצי שעה מהחניה ולחזור לרכב! הכניסה לעין עבדת דרך מדרשת בן גוריון בכביש סלול עד החניה, הכניסה בתשלום. משך הסיור לבריכה וחזרה כשעה, משך הטיול עד עין עבדת עליון כשעתיים, יש לדאוג לרכב שימתין בקצה המסלול.

עין עקב - מסלול למשפחות

בדרך לג'יפים רחבה ונוחה מובילה ל"עין עקב" שבנחל צין. הנסיעה מתחילה ממדרשת בן גוריון לפי סימון שביל המופיע במפת טיולים וסימון שבילים הר הנגב (1:50,000) של החברה להגנת הטבע. אחרי נסיעה של כשעה נגיע למעיין. מפל מים בגובה של 15 מטר הנובע כל השנה יקדם את המטיילים, המעיין עטור ב"זקן"מפואר של "שערות שולמית" וסביבו שרכים וטחבים ירוקים. המים הקרים והצלולים נקווים בבריכה טבעית שקוטרה כ-15 מטר, במהלך טיולנו נראה סבך של קנה, אשל, סמר מלוח ושיחי תמרים, כל המעיין היפה "עטוף" באבן מצוקים לבנה שבקירותיה לחות תמידית, בבריכה ניתן לרחוץ אך היא מתאימה לשחיינים בלבד בהיותה עמוקה (זהירות), זוהי שמורת טבע שכיף לשהות בה, קחו עמכם את כל הפסולת כי אין מי שינקה.

העיר הקדומה - עבדת

נחזור לכביש הראשי למצפה רמון ואחרי כ-12 ק"מ מצד שמאל על הגבעה העיר עבדת - שהיא גם גן לאומי. יש חדש בעבדת, "מרכז נבטי" למרגלות העיר, המתאר את חיי הנבטים, כיצד התקיימו כאן? לאן נעלמו? דרכי הבשמים היכן עברו? באילו סחורות עסקו? היכן גדלו התבלינים? במרכז מוצגים ממצאים שנתגלו בעיר עבדת! סרט קצר על מסך גדול פותח צוהר לחיי הנבטים בדרכי הבשמים!
עבדת היא עיר בת כאלפיים שנה, בתחילה היתה עבדת תחנת דרכים על "דרך הבשמים" הנבטית. בדרך זו הובילו הנבטים תבלינים, בשמים ושאר מוצרים אקזוטיים מחצי האי ערה לחופי הים התיכון. הנבטים התפרנסו מהשליטה על הדרך ולאורכה הקימו תחנות, שחלקן הפכו בשלב מאוחר יותר לערים. סיור בעיר עבדת, משלים למעשה, את סיפורם של הנבטים -העם שעלה מן המדבר המדבר, התמודד עם הצחיחיות וסופו שקיבל עליו את הדת הנוצרית ונטמע בקרב האוכלוסיה המקומית. כבר בהתקרבנו אל האתר נוכל להבחין בשיירה של גמלים, העולה מדרך הבשמים בואכה העיר עבדת. שילוט מקדם את פנינו ומביא בצורה מוחשית ביותר את סיפורה של העיר וחיי היום יום. המטייל עובר בסמטאות שבהן הוצב פיסול המשחזר את חיי התושבים במקום. בעיר התגלה מספר רב יחסית של גתות, דבר המעיד על כך שהגפן היתה אחד מענפי החקלאות העיקריים בסביבתה. הנבטים נודעו בתושייתם ובתבונתם לנצל בצורה הטובה ביותר את מעט מי הגשמים שירדו באזור לפיתוח החקלאות ולאגירת מים בבורות חצובים. המערות הרבות שבמדרון העיר שימשו לאחסון כדי היין ולבתי מלאכה. תהליך הכנת היין מומחש בעזרת דמויות מפוסלות בברזל. גם במיתחם הכנסיות מצוי אמצעי המחשה: בכנסייה הדרומית מוצב דגם ברונזה גדול, הנותן מושג על הכנסיות שניבנו בנגב באותה תקופה. השיחזורים, אמצעי ההמחשה והשילוט המיוחד מאפשרים לסייר באתר ולחוש את "דופק החיים" של תושביה. נמשיך בנסיעה לכיוון העיירה מצפה רמון. נגיע למלון אמיתי בלב המדבר "פונדק רמון".

"חוות האלפקות"

חוות האלפקות הגדולה בעולם שוכנת במצפה רמון. בחווה 500 אלפקות ולאמות המכונות גם "נסיכות הצמר" וכשמן כן הן. אילן ונעמה פגשו את האלפקות במולדתן בארץ האינקה האגדית. ראו ונדלקו. האלפקה מימשה את חלומם לגדל בעל חיים אקזוטי שאינו מיועד לשחיטה, אתגר לחדשנות, לטיפוחת ולמחקר. בחווה ניתן להאכיל את האלפקות מהיד, ליצור איתן קשר אישי ולצפות בהתנהגותן המשעשעת. בחווה תפגשו בעלי חיים רבים אחרים: אמו וטווסים, ארנבים ואנגורות, סוסים זעירים וגמל דו דבשתי והכל במרחב פתוח, ובתחושה של להיות באמצע המדבר באווירה של חופש אמיתי. אפשר לשמוע הסברים על האלפקות וחייהן ולצפות בנוף ממרומי דבשת- הגמל, ניתן לצאת לטיול ייחודי בלווית לאמה או לצאת לתצפיות על מכתש רמון בטיול סוסים. הילדים יוכלו להתנסות באריגה בנול מקצועי, להכין שטיחון בנול אישי או בפעילות יצירה. ההורים יוכלו להתענג על כוס קפה וגלידה בבקתת האבן ולצפות בנחת בזרימת החיים בחוות האלפקות. פעם קראו לזה "ציונות היום קוראים לזה. בפשטות "חוות האלפקות".

מרכז מבקרים במצפה רמון וקריית פארק הרמון קריית פארק רמון של הרשות לשמירת הטבע והגנים הלאומיים, ממוקמת על שפתו של מכתש רמון. כאן ניתן להנות מביקור ופעילות במיקבץ אתרים הסמוכים זה לזה, ומשירותים לנוחיות המטיילים: מסעדה, שירותים, חנות למזכרות , למפות ולספרות וכן תחנת מידע אזורית. מרכז המבקרים ממחיש את הבטיו השונים של האיזור ואת תהליך היווצרותו של המכתש באמצעות תכנית אור-קולית, תצוגה מעניינת ותצפית מרהיבה. סרטונים קצרים המוקרנים על מסכי ענק, מופעלים ע"י המטיילים במערכת הפעלה עצמית המשולבים בדגם תלת מימדי של המכתש.

חי רמון - מוזיאון חי, בו חיים בעלי החיים הקטנים שוכני המדבר. לטאות, נחשים, צבים, דורבנים ועוד. גרים בביתנים המדמים את סביבות מחייתם הטיבעית במדבר. גן בוטני מציג את בתי הגידול השונים על הצמחייה האופיינית להם. יצירמון - סדנת עבודות יצירה בחומרים טבעים ממכתש רמון, הפקת צבע מן הטבע מסלעי חרסית באמצעות ציוד מיוחד, מילוי חולות ציבעוניים ציור, פיסול ועוד. לקבוצות - בתיאום מראש בלבד, סדנא ע"י מרכז המבקרים. למשפחות - כל יום סדנא בחי-רמון ע"פ שעות פתיחת החי רמון.

מכתש רמון (טיול ליום שלם)

נצא לדרך ממצפה רמון אל תוך המכתש, כ-2 ק"מ לאחר הפיתולים נראה שלט המכוון ימינה אל "הנגריה". נגיע למגרש החנייה ונטייל בשביל טבעתי בין מנסרות קוורציט תואמות המזכירות עצים מסודרים בנגריה. בתום הביקור נשוב לכביש המרכזי ונמשיך לנסוע לאורכו עוד כ-8 ק"מ, עד השלט שיפנה אותנו שמאלה לחניון בארות ועין סהרונים. כאן אנו יורדים מכביש האספלט ועוברים, לדרכים כבושות היטב ועבירות לכל רכב. בארות ועין יורדים ועוברים היטב לכביש המרכזי לנסוע לאורכו עוד עד השלט שיפנה שמאלה לחניון סהרונים, כאן אנו מכביש האספלט לדרכים כבושות ועבירות לכל רכב. בחניון בארות נוכל להשתמש בשירותים שבמקום ולנוח מעט לפני ההמשך. נמשיך עם השילוט לחניות רמת סהרונים כאן ניטוש את הרכב לטובת טיול רגלי בנחל ארדון, ששבילו מסומן בשחור.

בדרכנו בנחל, נראה משמאלנו (מצפון לנו) גבעה בולטת - גבעת חרוט. הטיפוס אליה אינו קשה (שביל כחול) והתצפית מראש הגבעה על אתרי המכתש מרשימה במיוחד . נרד בשביל הטיול (דרומה) ונוכל להבחין מימיננו (מדרום) בצמחיית מים מיוחדת (מדרום) בצמחיית מים מיוחדת (סמר, אשל) המסתירה בחובה את עין ארדון - מעיין קטן הנובע בשנים גשומות. בסמוך למעיין צומח עץ שיטת הנגב עתיר מימדים. נחזור לשבילנו השחור ונמשיך בו (כמחצית השעה). אל הדייקים של נחל ארדון. אלו הם מחדרים מגמתיים אנכיים, שפרצו אל בין שכבות החול הצבעוניות הבונה את קירות הנחל.

מאיזור הדייקים נשוב אל הרכב וניסע לחניון עין סהרונים על פי השילוט. נחנה את הרכב והפעם נצא לטיול רגלי ארוך יותר, בן כשלוש שעות. נתחיל לרדת דרומה בשביל המסומן בכחול בערוץ הנחל. כמעט בראשית הדרך, נגיע לשער רמון. במקום זה חוצה נחל רמון את קיר המכתש ואפיק הנחל הולך וצר עד כדי נקיק צר. בהגיענו לפרסת נקרות עוברת הדרך בין קירות זקופים ובהירים. נמשיך בה עד היציאה מן האזור הצר, כאן נפנה שמאלה )מערבה( שביל זה המסומן באדום הוא מעלה דקלים - ציר קדום על "דרך הבשמים" הנבטית. נמשיך עם השביל עד הגיענו חזרה לחאן סהרונים ואל חניון הרכב בעין סהרונים. נשוב לחניון בארות ומשם לכביש המרכזי של המכתש. כאן נוכל לפנות צפונה חזרה למצפה רמון או לרדת דרומה לאילת.

לפני היציאה למסלול יש להתעדכן במצב השבילים במרכז המבקרים ולהצטייד במפה מפורטת, נעלי הליכה ומים לשתייה. מסלולי הטיול ניתנו באדיבות עמותת התיירות גולן.

אין weekend אחראית לבטחונם של הטיילים או לבטיחותם והטיול נעשה על אחריותם בלבד. 

צימרים באזור

אולי תרצו ללון באזור
אחוזת דן אחוזת דן
מתחם סוויטות מעוצב לזוגות בלבד תלמי בילו 053-4250387
בקתות אתנחתא בשדה בקתות אתנחתא בשדה
בקתות עץ כפריות מול נוף טבעי קסום שדה צבי 053-5468466
רוגע במדבר רוגע במדבר
צימר עם חצר מטופחת וג'קוזי לעד 10 אנשים מרחב עם 055-4319374
חוות כרמי הר הנגב חוות כרמי הר הנגב
צימרים למשפחות ולזוגות מול נוף מדברי מצפה רמון 053-8097058
הצטרפו לקבוצת
ה-WhatsApp שלנו
למבצעים
שאסור לפספס