facebook instagram tiktok linkedin

טיול במסע לאחור על קצרין

חיפוש חדש לפי אזור

סינון לפי אזור

נקה

בחר אזור

+ -
רמת הגולן
writer כתיבה וצילום: מערכת האתר
בית הכנסת נמצא כק"מ וחצי מזרחית לעיר קצרין על הכביש קצרין-קצביה בשטח הכפר הסורי הנטוש קצרין. בית הכנסת שימש מרכז החיים הציבוריים בימי המשנה והתלמוד הן בעיירות והן בכפרים הקטנים.
דרגת קושי:משפחתי עונה מומלצת:כל העונות משך טיול:עד חצי יום
טיולים למשפחה טיולים לילדים

רקע

הגולן הוא אזור בזלתי שגובהו נע בין 1200 מטר מעל פני הים בצפון ועד ל-300 מטר בדרום הגולן. גבולותיו: במערב - עמק החולה והכנרת, בצפון - מורדותיו של החרמון, במזרח - קו הפרדת הכוחות עם הסורים ונחל הרוקאד, ובדרום - נהר הירמוך. סלעי הבזלת המכסים את מרבית שטחו של הגולן, מקנים לו צורה של רמה גלית. הבזלת פרצה בצורה של לבה לוהטת מסדקים ומהרי געש. במקומות מסויימים אירעו התפרצויות געשיות שהעיפו עפר וחומר לוהט ויצרו תלים חרוטים הניכרים היטב בנוף. הגולן עבר תקופות של שגשוג ונטישה חליפות. מתקופות הפריחה שרדו ממצאים מרשימים כגון תרבות קבורה מסתורית מלפני 4000 שנים. בתקופת שיבת ציון התחדש היישוב היהודי בגולן. בתי כנסת נבנו בגולן לאחר חורבן בית המקדש ושרידיהם נשתמרו עד היום. ישוב זה התקיים בצד אוכלוסיה גדולה של נוצרים ועובדי אלילים. אחר כך ניטש הגולן לתקופה של כ-1000 שנה. לפני למעלה מ-100 שנה התחדש הישוב הצפוף על ידי התישבות של דרוזים, צ'רקסים ובדואים. ננטש ברובו הגדול בעקבות מלחמת ששת הימים, למעט ארבעת הכפרים הדרוזים בצפונו. מאז מלחמת ששת הימים התחדשה ההתיישבות היהודית ובגולן הוקמו עשרות ישובים יהודיים: קיבוצים, מושבים, מרכזים קהילתיים וכן יישוב עירוני גדול המהוה את מרכז ההתיישבות - קצרין.

בית הכנסת בקצרין

בית הכנסת נמצא כק"מ וחצי מזרחית לעיר קצרין על הכביש קצרין-קצביה בשטח הכפר הסורי הנטוש קצרין. הכפר נעזב על ידי תושביו הסורים בעקבות מלחמת ששת הימים. בית הכנסת התגלה על ידי שמריה גוטמן בשנת 1968 במסגרת סקר הגולן. נחפר לסרוגין ע"י דן אורמן, מנשה בן ארי ובשנים האחרונות על ידי צבי מעוז ורחל חכלילי. בית הכנסת הוא מבנה מלבני. מידותיו 15.50*17.20 מטר וכיוונו צפון-דרום. בנוי באבני גזית מבזלת. בקיר הצפוני נמצא שער שרוחבו 1.43 מטר ובדרומו נמצא בסיס ומדרגות לארון קודש. אולם התפילה מחולק לאורכו על ידי שתי שורות של ארבעה עמודים בכל אחת. מסביב לקירות האולם בנויות שתי דרגות ספסלים. לבית הכנסת נכנסים דרך שער מפואר המעוטר בזר רימונים וכדי יין. השער נמצא בקיר הצפוני של המבנה. לפני תחילת החפירות בלט המשקוף מעל פני השטח. במרכז אולם תווך המופרד בין שתי שורות עמודים ומשני עבריו אגפים צדדיים (סתווים). לעמודים כותרות יוניות שעמדו על בסיסים מכוירים גבוהים. אל הקיר הדרומי של בית הכנסת צמודה במת אבן ששימשה כנראה כבסיס לארון הקודש שהיה עשוי עץ ולפניה שתי מדרגות גזית. כיוון התפילה היה לירושלים. המתפללים ישבו על ספסלי האבן הבנויים מסביב לקירות האולם. תקרת הבנין היתה עשויה רעפים של קורות עץ ובחזית היה בנוי גמלון אבן. ייתכן שהיתה גם קומה שניה למבנה. בחפירה בתוך הבנין התגלו שרידים של שתי רצפות טיח ורצפת פסיפס אחת המלמדים על שלבים ותיקונים שונים בעברו של בית הכנסת. בבור מתחת לפינת מדרגות ארון הקודש נמצא מטמון של 82 מטבעות מן המאה הששית וראשית השביעית לספירה. כמו כן נמצאו שרידי כתובות שאותם ניתן לראות במוזיאון לעתיקות הגולן בקצרין.

הכפר התלמודי

בית הכנסת שימש מרכז החיים הציבוריים בימי המשנה והתלמוד הן בעיירות והן בכפרים הקטנים. בחפירות קצרין הוחלט להשלים את התמונה של חיי היום-יום בתקופה זו על ידי חפירת קטע קטן משטחו של הכפר, ושיחזור שניים מבתיו: "בית עוזי" ו"בית רבי אבון". הבתים נקראים בשמות הנזכרים בכתובות חרותות באבן, אשר נתגלו כאן בכפר ומוצגות במוזיאון עתיקות הגולן. תהליך הבנייה בשני הבתים שוחזר בשיטות מסורתיות הקרובות לאלה של ימי התלמוד. שמו הקדום של הישוב היה קיסרין ומכאן שמה של עיר הגולן קצרין. הכפר התלמודי חרב ונעזב במהלך המאה השמינית לסה"נ, כנראה, כתוצאה מרעידת אדמה קשה שארעה בשנת 746 לסה"נ. במשך 500 שנה, עד לימי הביינים, לא היה הכפר מיושב.

בתקופה הממלוכית, המאות ה-13 - ה-17 לספירה, נושב הכפר מחדש ועל חורבות בית הכנסת נבנה מסגד. חוות הטורבינות ליד מושב אלוני הבשן, על גבי קו הרכס של תל ע'סניה במרחק של כ-100 מטר זו מזו פועלות 10 טורבינות רוח ומפיקות אנרגיה ישירות לרשת החשמל הארצית. מזה שנים בודקים בגולן ניצול מאסיבי של אנרגיות הרוח למטרות הפקת אנרגיה חשמלית. כבר בשנת 1984 החלה אגודת המים של יישובי הגולן, "מי גולן" בשיתוף עם משרד האנרגיה, בביצוע מחקר אינטנסיבי של פוטנציאל הרוח בגולן, על מנת לבחון את האפשרויות לניצולו. המחקר הוכיח, שבגולן שוררים תנאי רוח טובים במיוחד. תוצאות המחקר הביאו בשנת 1985 להקמתה של טורבינת רוח ראשונה. ההצלחה הביאה להקמת חוות הטורבינות. כל טורבינה מותקנת על גבי מגדל גלילי בגובה 30 מטר, וכוללת רוטור בעל להבי פיברגלס בקוטר של 36 מטר וחדר מכונות בעל יכולת עקיבה אחר כיוון הרוח. המשקל הכללי של המערכת הינו כ-70 טון והיא רתומה לקרקע באמצעות יסוד בטון שמשקלו הכולל כ-700 טון. תפוקת האנרגיה תלויה במהירות הרוח. עם עליית מהירות הרוח עולה גם התפוקה. ההספק מוגבל ל-600 קילוואט לשעה. ובסך הכל מייצרות הטורבינות כ-12 מיליון קילוואט לשנה, תצרוכת שוות ערך לצריכת החשמל הביתית הממוצעת של כ-15,000 נפש. הר בנטל - אחד מתילי הר הגעש הבזלתיים שבגולן מצוי ממערב לעיירה קוניטרה ומדרום לקיבוץ מרום גולן. ההר מתנשא לגובה של 1165 מטר מעל לפני הים. מראש ההר, תצפית מרהיבה לעבר פסגות החרמון, תילי רמת הגולן ומישורי קוניטרה ומבואות דמשק, בשטח הסורי. במדרונותיו המערביים של ההר משתרע חורש צפוף של אלון מצוי מעובה

צימרים באזור

אולי תרצו ללון באזור
סנו נופש בגולן SNOW סנו נופש בגולן SNOW
חופשה באווירה מקסימה ובמיקום מושלם מג'דל שמס 053-7105210
קארמה בגולן קארמה בגולן
חופשה מושלמת עם בריכה מחוממת ומקורה! חד נס 053-9425784
לבנון ברמות -  Lavnun beramot לבנון ברמות - Lavnun beramot
חופשה כפרית לזוגות ולמשפחות מול נוף פסטורלי רמות 053-9425831
סוויטות שמוליק'ס סוויטות שמוליק'ס
בואו להתאוורר בסוויטות עם בריכות מחוממות, ג'קוזי זרמים ועוד חד נס 053-7931693
הצטרפו לקבוצת
ה-WhatsApp שלנו
למבצעים
שאסור לפספס