facebook instagram tiktok linkedin

מסלול טיול מרתק במוזיאון הראשונים

חיפוש חדש לפי אזור

סינון לפי אזור

נקה

בחר אזור

+ -
מישור החוף
writer כתיבה וצילום: מערכת האתר
בית ראשונים נבנה במאה ה - 19 ע"י אנטואן בישארה טיאן וכעת משמש כמוזיאון לתולדות ההתיישבות באזור
דרגת קושי:קל עונה מומלצת:כל העונות משך טיול:עד חצי יום
טיולים למשפחה

רקע על המקום

"בית הראשונים"
בנין זה נבנה במאה התשע-עשרה על-ידי אנטואן בישארה טיאן שהיה בעל האדמות בוואדי חווארת. בשנת 1927 רכש יהושע חנקין את אדמות העמק עבור הקק"ל. לאחר מאבק משפטי ארוך ומתן פיצויים רבים לאריסים בדווים שישבו על אדמות העמק, הוחל במפעל ההתיישבות, וייבוש הביצות בעמק שכונה "עמק-חפר". שם זה ניתן בעקבות הצעת הזיהוי של תל איפשר, מצפון למעברות, כעיר העתיקה "חפר" (כיום יש חוקרים המערערים על זיהוי התל כמקומה של חפר). ראשוני המתיישבים בעמק חפר עלו להתיישבות ב1930-.1.2 והתמקמו ב"בית הראשונים". הייתה זו פלוגת חלוץ שמנתה עשרים איש מארגוני ההתיישבות "ויתקין" ו"ג' העמק", שעמדו להקים בעמק שני יישובים. אליהם הצטרפו עם הזמן שאר חברי הארגונים והחליטו להקים יחד את "כפר- ויתקין". בית הראשונים לא סיים את תפקידו. תקופת מה פעלה במקום תחנת משטרה, ואחר המשיך הבניין לשמש את ההגנה כבסיס לקורסים שונים. בין השאר קיימה ההגנה ב"בית הראשונים" קורסי מדריכים ראשיים בנשק קל, קורס מפקדים מרכזי של ההגנה וקורסים של מפקדי מחלקות ב"הגנה". בשנת יובל החמישים להתיישבות היהודית בעמק חפר שופץ "בית הראשונים" והוא מיועד לשמש כמוזיאון לתולדות ההתיישבות באזור.

שמורת הטבע "ביתן אהרון" 

שמורת הטבע ששטחה 46 דונם משמרת את הצמחייה הטבעית של גבעות הכורכר באזור בטרם שונו פניו בעקבות הגידולים החקלאיים. רוב השטח נשלט על-ידי חברת הצומח של הזקנן השעיר, שיזף מצוי וצלף קוצני. "חגיגת-הפריחה" העיקרית מזומנת למבקרים בשמורה בחודשים ינואר-אפריל, עת פורחים בשמורה נרקיסים, רקפות, כלניות, אירוסים, נוריות ועוד פרחים רבים אחרים. בגבעת הכורכר של שמורת הטבע נחשפו מערות קבורה רבות מן התקופה הרומית-ביזנטית. אין להיכנס לתוך המערות!

ביח"ר תופז - "מכון יוסף"

בשנות הארבעים פעל במקום מכון תע"ש מחתרתי של ה"הגנה". לתע"ש נודע כי בעמק חפר עומד לקום מפעל להפקת פקטין מקליפות תפוזים והקמתו מתעכבת בשל קשיי מימון. ה"הגנה" פנתה לבעלי המפעל בהצעה לעזרה כספית בתנאי שה"הגנה" תקים בביח"ר תופז אגף מיוחד ונסתר לייצור "הטן". השם שנבחר למכון התע"ש במקום היה "יוסף", היות והוקם סמוך לכפר ויתקין שנקרא לזכרו של יוסף ויתקין. רוב העובדים היו אנשי הסביבה הקרובה וחלקם לא העלו על דעתם כי החומר הלבן המיוצר במקום אינו אלא חומר נפץ למילוי רימוני יד ופגזים. המכון פעל במקום בהפסקות, משנת 1942 ועד קום המדינה.

"הדסה-נעורים"

היום משמש המוסד כבי"ס תיכוך מקצועי ופנימיה. תחילתו של המוסד במבני מחנה צבאי בריטי שנבנו במלחמת העולם השניה. במלחמת העצמאות פונו לכאן חניכי כפר הנוער "בן שמן" והמקום כונה בשם "בן שמן ב'". כאשר חזרו חניכי "בן-שמן" לכפרם, שימש המקום כמישכנו של בית הספר לדייג "מבואות-ים", שעבר מכאן למפרץ מכמורת. הארגונים "הדסה" ו"עליית-הנוער" רכשו את המקום. תחילה פעל במקום (1953) מוסד שהורכב מכפר הילדים "ניו-אינגלנד" ו"המרכז להכשרה כפרית" שנועדו להקנות חינוך והשכלה מקצועית חקלאית לבני מושבי העולים. בשנות השישים הוסב מוסד הדסה נעורים לבי"ס תיכון מקצועי ומרכז הכשרה מקצועית.

משטרת החופים בנעורים

במלחמת העולם השניה הקימוה בריטים את תחנת המשטרה ששימשה כתצפית של משמר החופים. סמוך לתחנת משמר החופים היה בסיס של ה- f.m.p "כוחות המשטרה הניידים", שהיו בין הכוחות הבריטים הפעילים ביותר כנגד היישוב היהודי ומבצעי ההעפלה. בעקבות פעולות ה.f.m.p, שהיו ידועות לשמצה באכזריותן, החליטה ה"הגנה" לפעול כנגד בסיסי ה.f.m.p בשפרעם, ג'נין, שרונה (כיום הקריה בתל-אביב) ובמחנה אשר שכן במקום בו אנו נמצאים. המבצע שכונה בשם מבצע "פוליס" בוצע על-ידי יחידות הפלמ"ח. את הפעולה כאן ביצעו אור ליום 1946.2.22 חבלני הגדוד הרביעי של הפלמ"ח. הם חדרו למגרש החניה של הבסיס ופוצצו כלי-רכב של ה .f.m.p. כמו כן נפגעו מחסן דלק ובניינים. מבצע "פוליס" היווה מכה קשה ליוקרה הבריטית, אך הוא תבע גם קורבנות מקרב אנשי הפלמ"ח שפעלו בשרונה.

***המחקר להוצאת דף מסלול זה נערך בשתוף עם המרכז לחקר כוח המגן העברי - יד טבנקין. 

צימרים באזור

אולי תרצו ללון באזור
סוויטה מהחלומות סוויטה מהחלומות
סוויטות מאובזרות ומפנקות לזוגות, משפחות ואירועים תל אביב 053-4715971
מלון בוטיק אדווה מלון בוטיק אדווה
מלון בוטיק יוקרתי במרחק נגיעה מהים בית חרות 053-9384178
סוויטת סימה - Sima Suite סוויטת סימה - Sima Suite
דירת אירוח מקסימה בעלת 2 חדרים לאירוח משפחות וזוגות עד 4 איש אשדוד 055-4316323
סוויטות חופים ליד הים סוויטות חופים ליד הים
סוויטות מפנקות ליד חוף הים של הרצליה. לחופשה זוגית או משפחתית. הרצליה פיתוח 053-9425265
הצטרפו לקבוצת
ה-WhatsApp שלנו
למבצעים
שאסור לפספס