facebook instagram tiktok linkedin

טיול אל תוך הסיפור המרתק של ליל הגשרים

חיפוש חדש לפי אזור

סינון לפי אזור

נקה

בחר אזור

+ -
נגב
writer כתיבה וצילום: יותם יעקובסון
תחילת המסלול בבי"ס שדה אכזיב לאורך מסילת הברזל. סיפורם המרתק של הגשרים ביוני 1946 "ליל הגשרים".
דרגת קושי:משפחתי עונה מומלצת:כל העונות משך טיול:עד חצי יום
טיולים למשפחה טיול רומנטי

המסלול

תחילתו של המסלול הוא בית ספר שדה אכזיב. משם נלך בזהירות לאורך מסילת הברזל לכיוון דרום. מסילה זו פעילה בימי חול והיא מובילה עד למפעלים באזור. נא להיזהר כאשר חוצים את המסילה!! נלך לאורכה של המסילה עד שנגיע לגשר החוצה את נחל כזיב. נרד למשטח הדשא מימין לגשר (מערבית). מכאן תצפית טובה על נחל כזיב ועל הגשרים שעליו. וכאן נספר את סיפורם של הגשרים בליל 16 ביוני 6491, לילה הנקרא: "ליל הגשרים".

זכורה לכולם מדיניותם של הבריטים בהגבלות לעלייה לארץ ישראל; כמה ספינות מעפילים גורשו, כמה נתפסו. דבר זה הכעיס מאוד את היישוב בארץ ישראל והוחלט לבצע צעד שיזעזע את הבריטים ואת העולם כולו: אמרו "...אם אין ליהודים כניסה לארצם לא תהיה כניסה לאיש...". מבצע ליל הגשרים תוכנן כמבצע שבו יחובלו בו-זמנית 11 גשרים בדרכים חשובות המקשרות את ארץ ישראל לארצות השכנות. הפעולות בוצעו על-ידי אנשי פלמ"ח שהשתייכו לארגון ההגנה. מעל נחל כזיב עוברים 112 הגשרים שתוכננו לפיצוץ. מעליהם עוברת הדרך החשובה ביירות - חיפה - קהיר, ציר תנועה חשוב מאוד מדרום לצפון. ב-16 ביוני 1946 יצאו מכיוון מזרח - קיבוץ מצובה 44 לוחמים שנשאו בתרמילים 400 ק"ג חומר נפץ. באזור הפעולה היה כפר ערבי א-זוב, בית קפה סמוך לגשרים, פרדסים משני צידי הדרך. אפשר היה להגיע לגשרי הכביש והרכבת רק דרך הוואדי. כשהגיעו הבחורים סמוך לגשר נפתחה עליהם מכיוון הגשר אש. מיד הסתדרו הבחורים לפיצוץ הגשר. תוך כדי כך נפגע בחור בשם יחיעם וייץ ומת. שאר האנשים התחילו להתעסק עם חומר הנפץ מתחת לגשר. לפתע נשמע פיצוץ אדיר מתחת לגשר הרכבת. חבלני גשר הכביש עזבו את המקום וכולם התכנסו לנקודת הנסיגה. חסרו 15 לוחמים, אחד הרוג ו-14 נעדרים. בבוקר הגיע פצוע נוסף לקיבוץ מצובה וחידת 13 הנעדרים נפתרה מאוחר יותר, לאחר קום המדינה. התברר כי כדור פגע בשק חומר נפץ ופוצץ אותו ויחד אתו נהרגו 13 בחורים. במקום נפילתם נכרה קבר אחים והוקמה מצבת זיכרון. זהו המקום בו אנו עומדים.

על המצבה חקוקים שמות י"ד הלוחמים שנפלו, 13 נעדרים ויחיעם וייץ. כמו כן על המצבה חקוק שירו של ס. יזהר "פה נפלו בליל י"ח סיון תש"ו ארבעה עשר בחורי פלמ"ח בבואם לנתק הארץ מגבולה..." כי בלילה ההוא הבקעו אחד עשר גשר ממטולה עד עזה - קול ענות העם: מלחמה אם אין מוצא. עומסי נפץ וכפרפרים לשליחותם נפרדו פה חוליות ההבטחה וההורסים יצאו אל מוסדי הגשר. לא נחלצו לקרב ואש פתע ניחתה בהם - ויפול האחד "איש למקומו" חזקה הפקודה - וירוצו. המה באים תחת הגשר. ונפץ אדיר נפל פתאום. לא נודע מאין רעדה הארץ נעתמו שמיים ובשוך הכל לא היה עוד הגשר ושלושה עשר בנים נמוגו אל דממת הירח אפסו באמצע לכתם ומכל תפארת עלומיהם לא נותר עמנו זולת שמם חקוק בלבנו במסד הארץ ובאבן הזאת". ממקום עומדנו נוכל לראות את הגשרים ביניהם מכיוון דרום בית הקפה הערבי, שהיום משמש כמועדון צלילה. שרידי הכפר א-זיב נמצאים על הגבעה ממערב במקום שהיום פארק אכזיב. נרד מתחת לגשרים, נלך לכיוון שפך נחל כזיב לים - למערב. משם לאורך החוף היפה נעלה צפונה. בדרך נעבור את אנדרטת העפלה - למרות שכאן לא נחתו מעפילים, אלא בנהריה, אולם המקום הסימלי ליד הגשרים נותן את ביטויה המלא של האנדרטה. ממול לאנדרטה אכסניית הנוער יד לי"ד. מכאן לאורך החוף הסלעי והמפורץ הדרך לנקודת ההתחלה קצרה.

טיול מהנה.

צימרים באזור

אולי תרצו ללון באזור
אירוח פאר אירוח פאר
דירת נופש עם נוף מדברי משגע אשלים 053-8095996
בקתות אתנחתא בשדה בקתות אתנחתא בשדה
בקתות עץ כפריות מול נוף טבעי קסום שדה צבי 053-5468466
וילה פאטה מורגנה וילה פאטה מורגנה
וילה לאירועים פרטיים עם בריכה מחוממת בחורף באר שבע 053-4878273
אירוחם אירוחם
צימרים מפנקים באווירת נוף מדברי ירוחם 053-9426338
הצטרפו לקבוצת
ה-WhatsApp שלנו
למבצעים
שאסור לפספס