facebook instagram tiktok linkedin

טיול משפחתי כיפי באזור פארק אשכול ונחל בשור

חיפוש חדש לפי אזור

סינון לפי אזור

נקה

בחר אזור

+ -
נגב
writer כתיבה וצילום: מערכת האתר
טיול משפחות בפארק אשכול, נחל הבשור, תל צוואין ועוד.
עונה מומלצת:חורף, אביב משך טיול:עד חצי יום
טיולים למשפחה טיולים לילדים

מסלול

את טיולנו נתחיל בפארק אשכול. אל הפארק נגיע דרך כביש 241 הלא הוא "כביש הרעב", הכניסה לפארק אשכול כרוכה בתשלום. זהו אתר רחב ידיים עם מדשאות רבות ,מתקני נופש ומעיין גדול השופע מים כל השנה. בתל הנמצא בסמוך למעיין תצפית נוף מרהיבה על האזור ושרידי כנסיה שנבנתה במאה ה- 5 לספירה. חיילים אוסטרליים שהוצבו במקום בעת מלחמת העולם הראשונה חשפו את רצפת הפסיפס המפוארת והעבירו אותה לאוסטרליה, שם היא מעטרת את בית "יד לבנים" שבמלבורן.

נצא מפארק אשכול ונפנה שמאלה, אנו שוב על כביש 241 לכיוון מערב, נעבור את גשר אברהם ונפנה מיד ימינה, הכניסה אל "דרך הבשור" עוברת מתחת לגשר אברהם - ע"ש האלוף אברהם יפה שהגה ויזם את הקמת הגשר. מכאן ואילך ניסע בכיוון דרום על דרך עפר, זוהי "דרך הבשור" שתלווה אותנו עד ליציאה הדרומית. דרך הבשור עוברת בתוך שמורת נחל הבשור המתאפיינת באתרים ארכיאולוגיים, מעיינות, מאגרי מים, חוה עתיקה והגשר התלוי.

נחל הבשור הנו הגדול בנחלי הארץ הנשפך לים התיכון והוא מנקז את דרום הר חברון, בקעת ב"ש ונחל ב"ש מצפון ואת האזור של שדה בוקר מדרום. שטח אגן הניקוז כ-3000 קמ"ר והוא נשפך לים התיכון מדרום לעזה. הנחל יבש לאורך כל השנה אך בתקופת החורף עוברים בו שיטפונות רבים, כיום רוב השיטפונות נתפסים וממלאים את מאגרי המים .דרך העפר בתחילתה עוברת באזור מצוקי הלס, משמאל ניתן להבחין בשטח פארק אשכול ובערוץ הנחל בשרידי הבטון של גשר הרכבת הבריטית שנסעה מרפיח לב"ש.

נמשיך בנסיעה איטית דרומה ומולנו נבחין במגדל התצפית הנמצא על תל שרוחן. התל מיושב לאורך תקופות רבות, החל מהתקופה הכנענית (מאה 18 לפנ"הס) ועד להקמת המדינה עת נכבש המקום מידי המצרים במבצע "אסף". על התל שרידים ארכיאולוגיים כמו קטע מחומת העיר העשוייה לבני בוץ, שרידי מבנה ציבור ובחלקו הדרומי גם שרידי שער העיר הבנוי אף הוא לבני בוץ. מראש התל תצפית מרהיבה על מישורי הנגב המערבי ועל נחל הבשור המתחתר תחתיו. נמשיך בנסיעה ומימיננו עץ שיטה גדול ובודד, בהמשך הדרך נחלוף על פני גב שרוחן, נביעת מים אשר סיפקה את המים לתושבי התל.

תחנתנו הבאה תל צוואוין (בערבית כלי צור), זהו תל קטן שיושב לפני כ-3000 שנה ועדות לכך משמשים כלי צור שנמצאו באתר ונתנו לו את שמו. לאחר חורף גשום האתר מתכסה בפריחת צבעוניים אדומה וצפופה. בהמשך הדרך נגיע אל באר רבובה - זוהי באר אנטיליה אשר שימשה את הבדואים תושבי הכפר רואייבה. הבאר שופצה ע"י הבדואים בימי המנדט הבריטי. ראשוני המתיישבים במצפה גבולות רכשו מתושבי הכפר את מי השתייה. נחזור אל דרך הבשור ונמשיך בנסיעה, מימין ולאורך הדרך ניתן להבחין בפרדסים שניטעו לאחרונה, פרדסים אלה ניטעו במיזם חקלאי של מספר קיבוצים והם מושקים בעזרת מי השפד"ן הנאגמים במאגרי הבשור.

הגענו לאזור המאגרים - ניתן להבחין בסכר שנבנה לרוחב האפיק ואשר מטרתו לעצור את מי השיטפונות ולהטותם לכיוון "הנחיריים" ותעלת ההטיה בדרכם אל מאגר הצד, מכאן ישאבו המים ויופנו אל שני המאגרים הנמצאים בצמוד לדרך הבשור. מאגרים אלה הנם חלק ממפעל הנדסי משולב של הקק"ל וחברת מקורות לאיגום מי השיטפונות בחורף ואיגום מי השפד"ן בקיץ לטובת השקיית השדות החקלאיים של מושבי חבל עזה והפרדסים. תחנתנו הבאה על דרך הבשור הנה הגשר התלוי היחיד בארץ. זהו גשר תלוי שאורכו 80 מ'' הנמתח בין שתי גדותיו של הנחל ומעל לבריכת מים טבעית - באר צאלים המלאה מים כל השנה. מסביב לנביעת המים סבך של קנים, צבים רכים ואגמיות לרוב. ממול לגשר על מצוק הלס מצויה אנדרטה לזכר שני בני משאבי שדה שנהרגו במקום זה בתאונת טרקטורון.

לאחר שסיימנו את טיולנו אפשר לערוך פיקניק מתחת לעץ אקליפטוס ענק המצוי ליד הגשר או להמשיך בנסיעה קצרה עד למגדל התצפית ביציאה מהדרך וכאן חורשת אקליפטוסים עם מספר שולחנות. בתקופת החורף - אביב , האזור כולו נצבע אדום, אלה הם מרבדי הכלניות הפורחות מדי שנה בעונה זו.

מידע כללי:
אורך המסלול כ-20 ק"מ .
עונה מומלצת - חורף / אביב (ינואר-אפריל).
מפת סימון שבילים מישור חוף הנגב (מס'' 13).
לאורך המסלול אין מי שתייה, יש צורך להצטייד במי שתייה.

לפרטים נוספים על האזור - מימון טל'': 053-575271.
 
כתב וערך: מימון ביטאן.

צימרים באזור

אולי תרצו ללון באזור
עין מור מצפה רמון עין מור מצפה רמון
יחידות אירוח זוגיות ורומנטיות באווירה מדברית ושקטה מצפה רמון 053-9416960
נוף מדבר נוף מדבר
חופשה מדברית באווירה כפרית ושלווה ירוחם 053-9426522
וילת אתרוג וילת אתרוג
וילה מסוגננת ורחבת ידיים עם חצר פרטית אשלים 053-7101960
חאן בארותיים בעזוז חאן בארותיים בעזוז
מתחם אירוח קסום בלב המדבר העוצמתי עזוז 08-6555788
הצטרפו לקבוצת
ה-WhatsApp שלנו
למבצעים
שאסור לפספס