facebook instagram tiktok linkedin

טיול מקסים בנחל הבשור, פרדסים, מחלים, גשר החבלים ומרחצאות

חיפוש חדש לפי אזור

סינון לפי אזור

נקה

בחר אזור

+ -
נגב
writer כתיבה וצילום: יותם יעקובסון
דרך נוף לרכב פרטי תגלו מעיינות, תצפיות, נחלים, גשר החבלים הגדול בישראל ומרחצאות "נווה מדבר".
דרגת קושי:משפחתי עונה מומלצת:כל העונות משך טיול:עד חצי יום
טיולי מים טיולים למשפחה טיולים לילדים טיולי פריחה

נתחיל את הטיול שלנו מצפון, הכיוון ממנו "נחדור" לדרך הבשור.

איך מגיעים? נוסעים מאופקים מערבה (כביש מס'' 241), חולפים על פני פארק אשכול, ובין סימני ק"מ 4-5 פונים דרומה, עפ"י השילוט: "דרך הבשור". הדרך עוברת בגדה המזרחית של הנחל, מול פארק אשכול, פארק גדול שהקימה קק"ל ובו מתקני פיקניק ומדשאות רחבות ידיים (מקום טוב להתחיל בו את הטיול בפיקניק קצר ובביקור בעין הבשור, מעיין גדול השופע מים חמימים. במים אלה השתמשו הבריטים להסקת דודי הקטרים של הרכבות שעברו במסילת הברזל הסמוכה). דרך הבשור ממשיכה על גבי סוללת הרכבת מימי מלחמת העולם ה-1, ומגיעה לתל פרעה הדרומי (זוהה בעבר גם כתל שרוחן, עיר בנחלת שבט שמעון). בראש התל ניצב מגדל תצפית.

מסלול רגלי מוליך אל אתרי התל, המתנשא כ-20 מטרים מעל סביבתו, וכ-50 מטרים מעל לאפיק הנחל. כדאי לשים לב לחפיר העמוק ולשער הלבנים הגדול, שנבנה בתקופה הכנענית התיכונה (מאה 18 לפני סה"נ). בצפון התל קיימת חומת לבנים אדירה שנבנתה כנראה במאה ה-10 לפני סה"נ. אנו ממשיכים דרומה, חולפים על פני עץ שיטה גדול ובודד, נתקלים בעוד שרידים של מסילת הברזל התורכית ומגיעים לבאר רבובה. כאן שכן בעבר היישוב הבדווי הגדל רואייבה. הבאר, שנחפרה במרכז הכפר, שוקמה בתקופת המנדט הבריטי. ראשוני המתיישבים של מצפה גבולות, שעלו על הקרקע בשנת 1943, רכשו מהבדווים של רואייבה את מי השתייה שלהם.

הדרך חולפת על פני פרדסים צעירים, אותם מרווים מי מאגרי נחל הבשור והמים המטוהרים של מפעל שפכי גוש דן (שפד"ן), המגיעים עד לכאן. כדאי לשים לב, במיוחד בחורף, למאגרי הבשור שהוקמו ע"י הקרן הקיימת לישראל, המנצלים את השיטפונות הגדולים שעוברים בנחל.

תחנתנו האחרונה בדרך הבשור היא גשר החבלים, שאורכו 80 מטרים. הגשר חוצה את הנחל מעל באר צאלים. במקום זה אפיקו הרחב של הנחל מלא תמיד במים, שסביבם גדלים קנה וסוף. לאחר שעוברים אל מעבר לגשר, אפשר לשוטט מעט בסביבה: בגדה הצפונית של הנחל שוכנים שרידי חווה חקלאית עתיקה מהתקופה הביזנטית. תוך כדי שיטוט אפשר לגלות בורות מים, שרידים של אמה ושרידי כבשנים של בית יוצר ובית בד.

הדרך מסתיימת סמוך לצומת צאלים (כביש מס'' 222, בין סימני ק"מ 184-185). עתה ניסע שני קילומטרים דרומה ונסיים את הטיול בפינוק אמיתי: הח''מאם הנחמד והאינטימי של קיבוץ צאלים, או מרחצאו "נווה מדבר".

המסלולים נכתבו ע"י: יעקב שקולניק.
יעוץ ותאום: רז ארבל, רכז פורום תיירות נגב.
ארץ וטבע - המגזין הגאוגרפי הישראלי - דצמבר 2000.

צימרים באזור

אולי תרצו ללון באזור
צימר בשיטה צימר בשיטה
חופשה מפנקת, מרגיעה ומלאת אפשרויות במצפה רמון מצפה רמון 053-7102730
אירוח פאר אירוח פאר
דירת נופש עם נוף מדברי משגע אשלים 053-8095996
אבן על הנחל אבן על הנחל
2 יחידות קסומות עם ג'קוזי ספא מפנק - מרחב מוגן במתחם מרחב עם 053-7101988
מלון אלאדין מלון אלאדין
מלון מעוצב ומאובזר הכולל מגוון חדרים לזוגות ולמשפחות בלב הנגב באר שבע 053-9383498
הצטרפו לקבוצת
ה-WhatsApp שלנו
למבצעים
שאסור לפספס