facebook instagram tiktok linkedin

נחל צפית

חיפוש חדש לפי אזור

סינון לפי אזור

נקה

בחר אזור

+ -
ים המלח
writer כתיבה וצילום: מערכת האתר
הערה: יש להביא בגדים להליכה במים.
דרגת קושי:מיטיבי לכת עונה מומלצת:אביב משך טיול:עד חצי יום

נחל צפית טיול למטיבי לכת:

טיול מעגלי (יוצאים וחוזרים לרכב שנותר באותו מקום).

נכנס לנחל צפית מכביש 90, דרומית לצומת הערבה. אפשר גם במכונית פרטית לעלות על דרך העפר ולהתקדם מערבה עד כמה שניתן. למטייל כדאי לדעת שבמידה והיו שטפונות קיים סכוי שהגבים בנחל יהיו בנחל יהיו מלאים במים. ניקח עמנו בגדים להליכה במים הם מגיעים עד המותניים לערך, משך המסלול כשעתיים. נעלה על השביל העוקף את הקניון מצפונו ונרד לוואדי לאחר עליה של כ-20 דקות עם תצפיות נוף יפות. כאן מתחתר נחל צפית בתוך סלעי דולומיט קשים מתקופת הקנומן, שגוונם אפור עד אדמדם.
קירות הנחל תלולים, אך יש בה ם דרגשי סלע רבים. באפיק גדלים שיטה סליללנית, מלוח. בקירות הסלע גדלים שיחי צלף קוצני. בקרקעית הנחל מכתשות רבות ובחורף מצטברים בהן מים.

ההפתעה האמיתית בקניון התחתון מוזמנת לנו דווקא לקראת סופו כ- 400 מ'' לפני צאת הנחל את מישורי הערבה הצפונית, הוא נבלע בנקיק סלעים נהדר. זהו ה"מעוק" או הקניון התחתון של נחל צפית. אורכו כ400- מ'' עומקו מגיע ל- 50-60 מ'' ורוחבו בכמה קטעים אינו עולה על 4-5 מ''. בקרקעית הנקיק סדרה יפה של גבהים ומפלים שגובהם 1-3 מ'', והירידה בהם אינה קשה אוח מסוכנת במיוחד. נקיק נהדר זה
מסתיים בשער סלעים טבעי, שדרכו פורץ הנחל אל הערבה. המעבר הנופי כאן חד ביותר - דרך מצוק זקוף וחלק (קטע ממצוק מבין העתיקים ביותר בשולי הערבה וים המלח) יוצא הנחל אל מישור לבן ומבותר של חוואר הלשון. זהו מעבר "קלאסי" מתחום הר הנגב אל מישור הערבה הצפונית, הבנוי כאן כולו מנופי הביתרונות הפרועים של חוואר הלשון. סמוך לשער הקניון שדרכו יצאנו יש באר מים ומשאבה . זהו "קידוח צפית", שממנו נשאבים מים מליחים אל מפעלי ים המלח, לשטיפה ולהדחת מלח הבישול מבריכות האשלג שבמפעל. מן הקידוח נעלה בדרך עפר תלולה מעט, ולאחר 300 מ'' נגיע אל כביש הערבה.

נמשיך לגבעת חצבה -גבעת "פרסה" - סיור לכל המשפחה (משך הסיור כשעה) הגבעה מתנשאת לגובה 70 מ'' וצורתה דומה לפרסת סוס, מהגבעה ניתן להשקיף על ישוביי הערבה, על הגבול המזרחי של ישראל עם ירדן ועל שטחי הירקות בחורף. הכיף להתגלגל מהגבעה למטה בדיונות חול אדומה לרגלי עצי שיטים רבים (הערה: זו תוכנית יפה לסיומו של יום, או בליל ירח כתוכנית ערב נפרדת).

 

צימרים באזור

אולי תרצו ללון באזור
אוהל לוט ערד אוהל לוט ערד
מאהל אירוח לזוגות, משפחות וקבוצות מול נוף מדברי מהפנט ערד 053-9346362
אצל בלפר בכיכר אצל בלפר בכיכר
בקתות עץ לזוגות ומשפחות מול הנוף המרהיב של הרי אדום נאות הכיכר 053-9370108
שירת התמר שירת התמר
חופשה ביורט, חוויה של חיבור לטבע באווירה פסטורלית פצאל 053-9370115
סוויט הום - Sweet Home סוויט הום - Sweet Home
חופשה בערד - לא מה שחשבתם! ערד 053-6112992
הצטרפו לקבוצת
ה-WhatsApp שלנו
למבצעים
שאסור לפספס