facebook instagram tiktok linkedin

טיול בעכו, צפת וביריה

חיפוש חדש לפי אזור

סינון לפי אזור

נקה

בחר אזור

+ -
גליל מערבי
writer כתיבה וצילום: מערכת האתר
טיול ברחובות העיר, תצפית על גגות העיר העתיקה, נחלים, גושי הר מירון והרי הגליל התחתון.
דרגת קושי:קל עונה מומלצת:כל העונות משך טיול:יום
טיולי מים טיולים לילדים


תיאור המסלול
מכביש עכו-ראש פינה ניכנס לצפת. כבר ממרחק נזהה את גבעת המצודה עטורת
האורנים אליה מועדות פנינו. בצומת הראשון )בסמוך ל"אגד"( נפנה ימינה ברחוב ירושלים. בפניה הראשונה נפנה שמאלה במעלה רח'' הפלמ"ח, וממנה נעלה בפניה הראשונה ימינה) פתאומית! שלט למלון "רון"( ברח'' חטיבת יפתח עד למקום חניה מול פתח "גן המצודה" )1(. את המכונית נשאיר במקום. כדאי לצפות מכאן מערבה. למרגלותיו גגות העיר העתיקה הבנויה על גבי המדרון היורד לעבר נחל עמוד, ומעבר לו מתרומם גוש הרי מירון. מצפון להר מירון, הניכר באנטנות שבראשו, אזור גבול הצפון. בדרום-מערב, מבעד פתח נחל עמוד, נראות גבעות הגליל התחתון.
מהחניה והתצפית נעלה דרך גן האורנים לפסגת הגבעה )2(. במקום מצבה לזכר לוחמי תש"ח ותצפית מרהיבה דרומה לעבר הכנרת. גבעה זו נבחרה על ידי הצלבנים בשל חוסנה, בידודה הטופוגרפי וקרבתה לגבול עם המוסלמים, לשמש כאתר בנייתו של גדול מבצריהם בארץ ישראל. המבצר נכבש בעורמה ביוני 1266 על-ידי הסולטן הממלוכי ביברס שעמד בראש צבאות המוסלמים, ובכך החלה ההתמוטטות של ממלכת הצלבנים.
ביברס, שהרס את ערי החוף, בחר בצפת לשמש כתחליף לעכו, עיר הבירה של צפון ארץ ישראל. מפסגת הגבעה נרד חזרה לנקודה מס'' 1 ונלך בכביש צפונה (ימינה). כעבור כ100- מ'' נבחין מימין בשריד מגדל מהמבצר (3), שרובו
פורק לצורך בניית בתי העיר או חרב ברעידות האדמה שפקדו את צפת מדי 150 שנה. נתקדם עוד כמה עשרות מטרים ואז נזהה משמאל בניין יפה, הוא מוזיאון התנ"ך הישראלי (4). נעקוף את הבניין (אפשר גם להיכנס לביקור) ונרד
במדרגות צפונה לעבר רחוב ירושלים. זהו רחוב טבעתי המקיף את גבעת המצודה ומשמש כמרכז מסחרי לעיר צפת.
מרחוב ירושלים 24 מתפצל רחוב בר-יוחאי. כעבור 30 מ'' נרד ימינה במדרגות היורדות ברח'' בק ומובילות למאפיית פרידמן )5(. כאן המקום להתענג על עוגה חמה ישר מהתנור.
נחזור לרח'' בר-יוחאי ונמשיך לאורכו. הרחוב מרוצף אבן ולצידיו פנסים. זהו החלק האשכנזי של הרובע היהודי. הרחובות רחבים והצבעים הבהירים שולטים בכל. בין בר-יוחאי מס. 47 למס. 49 יורדות מדרגות ימינה ברווח צר בין הבתים - זו סמטת יוכבד (6). רח'' בר-יוחאי יוביל אותנו לככר המגינים (7), היא הכיכר המרכזית של הרובע היהודי. כאן נפנה ימינה, דרך שער אל גן מדורג, הוא "חקל תפוחין קדישין" (8). לכאן היה נוהג האר"י הקדוש לצאת עם תלמידיו ולקבל את השבת. זוהי כבר צפת של המאה ה16-. צירוף מקרים היסטורי הביא ל"תור הזהב" של צפת במאה ה16-: האירוע האחד הוא גירוש ספרד, שהביא רבבות מיהודי ספרד למרחבי האימפריה העות''מאנית, השני הוא כיבוש הארץ, כעבור שנים אחדות, בידי הטורקים. הם שיזמו את עלייתם של מגורשי ספרד לצפת, שהיתה מאז ימי הממלוכים בירת צפון הארץ.
כך אנו מוצאים בצפת המשך טבעי לתרבות ספרד ונסיקה לעבר שיאים חדשים. אחד הבולטים במקובלי צפת היה האר"י הקדוש שפעל בה רק שלוש שנים ומת בגיל 32. אף על פי כן זכתה תורתו (שנכתבה בידי תלמידיו), להשפיע רבות על יהודי צפת והעולם היהודי כולו. משנתו שימשה בסיס לתורות משיחיות שפשטו זמן רב אחרי מותו.
נרד במדרגות הגן בין בית-המדרש לבין בית-הכנסת האשכנזי על שם האר"י אליו ניכנס (9). זהו בית-כנסת אשכנזי טיפוסי: צבעיו בהירים, מעט קישוטים והבולט בהם הוא חזית ארון הקודש המגולף בקיר הדרומי.                    הישיבה היא בשורות נוכח ארון הקודש שלצידיו ציור של קבר רחל והכותל המערבי, מוטיבים החוזרים ברבים מבתי-הכנסת של צפת. הדרך מבית-כנסת האר"י לבית-כנסת אבוהב מסובכת וכדאי להיעזר במפה. נרד במדרגות לרחוב הניצב ונפנה שמאלה. במדרגות הראשונות נרד ימינה ומיד נפנה שמאלה, מתחת לקמרון, לחצר מתפתלת שבמוצאה סמטה ישרה מסוידת לבן. החלונות והדלתות הפונות לסמטה זו צבועים כחול. זהו לבו של החלק הספרדי. הדלת השניה (מעליה שלט) תוביל אותנו לבית כנסת אבוהב (10). ר'' יצחק אבוהב היה סופר סת"ם ידוע בספרד של המאה ה14-. אחד מספריו הובא ע"י גולי ספרד לצפת ולכבודו נבנה בית-כנסת "לפי הקבלה", כשלכל דבר יש משמעות, שלושה ארונות קודש לכבוד שלושת האבות, שנים-עשר חלונות לכבוד שנים-עשר השבטים וכד''. בית-כנסת אבוהב הוא בית-כנסת ספרדי טיפוסי: כתליו צבועים כחול, שפע קישוטים. הישיבה לאורך הקירות כשאין איש מפנה גבו לחברו, ובמרכז במה ועליה מתקן להעמדת ספר התורה. מבית-כנסת אבוהב נמשיך בסמטה הלבנה, נעבור מתחת לקמרון, ומיד נעלה שמאלה במ

צימרים באזור

אולי תרצו ללון באזור
אחוזת אייל בגליל אחוזת אייל בגליל
סוויטות אירוח עם מתחם ספא לחופשה מלאה בפינוקים ירכא 053-9425832
ימים - סוויטות על החוף ימים - סוויטות על החוף
מיקום חלומי וקסום על קו הים לזוגות בלבד שבי ציון 053-9414911
וילה כליל הטבע וילה כליל הטבע
וילה כפרית רחבת ידיים הצופה אל הים כליל 053-9378183
מלון ניאה מלון ניאה
מלון מפנק עם חדרים מעוצבים ורק 200 מטרים מהים! שבי ציון
הצטרפו לקבוצת
ה-WhatsApp שלנו
למבצעים
שאסור לפספס