facebook instagram tiktok linkedin

תל אפק - מהטורקים ועד הבריטים

חיפוש חדש לפי אזור

סינון לפי אזור

נקה

בחר אזור

+ -
מישור החוף
writer כתיבה וצילום: מערכת האתר
סיור בעיר העתיקה תל אפק
דרגת קושי:טיול משפחות

ראשית הישוב במקום בתקופה הכלכוליתית (כ- 4500 שנה לפנה"ס). מתקופת הברונזה הקדומה (כ-30000 שנה לפנה"ס) הוכרה אפק כעיר גדולה ומבוצרת. העיר השתרעה אז על פני 120 דונם, והיו בה מבני ציבור ומבנים פרטיים.

 

השם "אפק" נזכר לראשונה בכתבי המארות המצריים מראשית האלף השני לפנה"ס. בתקופת הברזל (מאה ה- 11 לפנה"ס) התקיים שם קרב קשה בין צבאות הפלשתים לבין בני ישראל: "ויחנו על אבן העזר ופלשתים חנו באפק, ויפול מישראל שלושים אלף רגלי וארון אלוהים נלקח ושני בני עלי מתו" (שמואל א').


בתקופה ההלניסטית נקרא המקום פגאי (מעיינות), שם שהשתמר בשם הכפר הערבי פג'ה. בתקופה הרומית, בשנת 9 לפנה"ס, הקים שם הורדוס עיר, שאותה כינה "אנטיפטריס" על שם אביו. בתקופה הביזנטית, בשנת 363 לספירה, חרבה אנטיפריס ברעש אדמה ומאז הצטמצם היישוב בה והתרכז בראש התל.

בתקופה העותומאנית הורה הסולטן סלים השני על בניית מצודת "בינאר באשי" (ראש העין) המצודה נבנתה בין השנים 1571-1573 ושרידיה נראים עד היום.

אפשר להתחיל את הסיור במקום במצודה העות'מאנית, המכונה מבצר אנטיפטריס. גם כיום ניתן להתרשם מעוצמתה ומהאופן שבו היא חולשת על הדרכים העתיקות והחדשות. במצודה שרדו שלושה מגדלי שמירה.
מהמגדל הצפון-מערבי נוכל ליהנות מתצפית פנורמית מרהיבה, בין היתר אל מעיינות הירקון הסכורים באגם גדול.

 

ניתן לבקר במקום בתיאום מוקדם עם מרכז ההדרכה של חברת מקורות (03-9388961) או במסגרת פעילות במרכז ההדרכה ירקון (03-9348462).


לא רחוק משם נראה את שרידי בית המושל המצרי. הארמון נבנה בתקופת הברונזה המאוחרת (1200-1500 לפינה"ס) ושימש למגורי שליט אפק המצרי. בחפירות התגלו ממצאים רבים, ביניהם קנקנים, חרפשיות, תעודות וחותמות. מפינתו החיצונית, הדרום- מזרחית, של המבצר ניתן להבחין במרצפות הקארדו הרומי, רחובה הראשי של העיר הרומית העתיקה.


בצידו המזרחי של המבצר חנכו הבריטים בשנות ה- 30 מפעל מים מודרני, שהזרים את מי מעיינות הירקון לירושלים ואת שרידיו ניתן לראות במקום. כדי להגן על המפעל ולאבטח את הגשרים שעל הירקון הוקם
במקום גם מחנה הצבא הבריטי . פעולת מפעל המים הופסקה בזמן מלחמת העצמאות, לאחר פיצוץ אחת המשאבות באיזור לטרון.

 

מסלולי הטיולים נכתבו ע"י מרכזי ההדרכה של הרשות לשמירת הטבע והגנים הלאומיים. כל הזכויות בגין המסלולים שמורות לרשות. הטיול במסלולים המוצעים מותנה בקיומו של מזג אויר מתאים, בהצטיידות באביזרי הבטיחות המתאימים הנדרשים.

על פי אופי המסלול והאתרים הכלולים בו, ושמירת כללי הבטיחות. על המטייל לנקוט בכל האמצעים הדרושים להבטחת ביטחונם ובטיחותם של המטיילים, ובכל מקרה, אין הרשות ו- winhelp אחראיות לבטיחותם של הטיילים או לביטחונם, והטיול נעשה על אחריותם בלבד.

 

צימרים באזור

אולי תרצו ללון באזור
Aria spa אריא ספא Aria spa אריא ספא
אירוח אינטימי ודיסקרטי לזוגות אוהבים - מרחב מוגן במתחם אשדוד 053-9425722
פנטהאוז Sea Front Netanya פנטהאוז Sea Front Netanya
פנטהאוז מושלם מעל ים התיכון ול-20 איש! נתניה 055-4316955
צימר ספא הדרים צימר ספא הדרים
נופש רומנטי ומפנק לזוגות סתריה 053-9426507
סוויטות לה פיאנו סוויטות לה פיאנו
סוויטות יוקרה, מעוצבות ומאובזרות למשפחות וזוגות נתניה 053-5364124
הצטרפו לקבוצת
ה-WhatsApp שלנו
למבצעים
שאסור לפספס