facebook instagram tiktok linkedin

טיול בחרמון ובבניאס מצידו השני שלא הכרתם

חיפוש חדש לפי אזור

סינון לפי אזור

נקה

בחר אזור

+ -
רמת הגולן
writer כתיבה וצילום: יותם יעקובסון
המסלול הארוך בנחל חרמון (בניאס) יפגיש אתכם עם מקדשים קדומים, נוף עוצר נשימה, פלא הנדסי, זרימה שוצפת בכל ימות השנה, וגם מפל מכשף במיוחד
עונה מומלצת:כל העונות משך טיול:עד חצי יום
טיולי מים טיולים למשפחה טיולים לילדים טיולי פריחה

הגעה אל נחל חרמון:

מכביש מס'' 90 פונים לכיוון מזרח, אל כביש מס'' 99. נקוןדת ההתחלה היא במתחם המעיינות של שמורת הבניאס, מזרחית לקיבוץ שניר. רכב האיסוף ימתין בחניה של מתחם המפל של שמורת הביאנס, קרוב יותר לקיבוץ שניר.

על קו התפר שבין הגליל העליון לרמת הגולן, שוכנת אחת משמורות הטבע היפות ביותר בצפון הארץ – שמורת נחל חרמון (בניאס). השמורה הזו כוללת שני מתחמים עיקריים, והדרך שלכם נעשית בין מתחם המעיינות הרגוע והיפה למתחם המפל השוצף והדרמטי יותר. כך או אחרת, כדאי לדעת כי למרות שמדובר בטיול לצד המים, הכניסה אל המים אסורה.

נחל חרמון, המזרחי מבין מקורות הירדן, מתחיל את חייו לא הרחק מהר החרמון (ומכאן שמו). אורכו קצת פחות מ-9 ק"מ, אבל אל תתנו לנתון הצנוע הזה להטעות אתכם – זהו נחל קצר אבל גדוש בסצנות נהדרות, עם קניון בזלתי רב-רושם וזרימת מים כל השנה, שמגיעה לשיאה בסוף החורף. תזכרו את המילה "זרימה" כאשר תעמדו על השביל התלוי, בסוף המסלול.

צלם: איל שפירא

אבל ההתחלה הרבה יותר צנועה, לפחות מבחינת שפיעת המים. כעת אתם נמצאים במתחם המעיינות של הבניאס, מרחב שהיה חביב על בני אדם מזה דורות רבים. אפילו היוונים חמדו אותו, ואף בנו פה מקדש ומקום פולחן שהוקדש לאל פאן, דמות שהיתה מעין תערובת מוזרה של בן אדם ותיש. גם המלך הורדוס הקים כאן מקדש פגאני, עבור תושבי המקום, תוך שהוא עושה עבור עצמו יחסי ציבור. בסיוע המפה שקיבלתם בכניסה לשמורה, הגיעו ובקרו במערה הגדולה, שנותרה מאותו מקדש יווני קדום. יש פה גם בריכות מים יפות, שרידי ארמונות מתקופות שונות, והמון נוף ירוק ומזוקק, המגיע הישר לתוך העיניים (והנשמה).

שביל הטיול המסומן שלכם נמתח מערבה, מגיע אל נחל גובתה, עובר תחת גשר מסיבי ובמהשך פוגש בגשר רומי קדום. השביל חוצה את נחל חרמון, כאשר העושר הבוטני כולל עצי צפצפה נהדרים. אם נושבת כעת הרוח, תוכלו לשמוע אותה שורקת ומצפצפת בקולות רמים בין עליהם וענפיהם של העצים המיוחדים הללו. פה ושם תוכלו גם לגלות רמזים לשפע הזואולוגי שבשמורה – תנים, חזירי בר, שועלים, דרבנים והמון חברים נוספים. צועדים עם השביל לכיוון דרום-מערב, והנה מופיעה טחנת קמח עתיקה העונה לשם "מטרוף". לא רבים יודעים כי טחנה זו, בשונה מהקולגות שלה המצויות בנחלי הארץ האחרים, עדיין מסוגלת לפעול. יפה פה, לצד מפלים קטנים ונוף ירוק. זוהי גם נקודת מנוחה מצוינת.

מנקודה זו ממשיכים עוד כ-250 מטרים, ומגיעים לפיצול שבילים. עלו על השביל הקרוי "שביל מס'' 3", שיחצה את הנחל בקרוב, אל הגדה המערבית (לא לדאוג: אין צורך לטבול – יש גשר מסודר). קצת אחרי הגשר ממתינה לכם בריכת קצינים, כמו בריכות קצינים סוריות רבות המצויות ברמת הגולן. השביל ממשיך לכיוון דרום, שוב חוצים את ה

צימרים באזור

אולי תרצו ללון באזור
אירוח כפרי אצל תמי אירוח כפרי אצל תמי
מתחם אירוח כפרי למשפחות ולזוגות נאות גולן 053-9425807
בשן בגולן בשן בגולן
בקתות מבודדות עם נוף מרהיב ביופיו מעלה גמלא 053-9367010
כחול ירוק בכפר כחול ירוק בכפר
צימרים מקסימים למשפחות ולזוגות עם בריכה מחוממת מול הנוף חד נס 053-7930973
סוויטות שמוליק'ס סוויטות שמוליק'ס
בואו להתאוורר בסוויטות עם בריכות מחוממות, ג'קוזי זרמים ועוד חד נס 053-7931693
הצטרפו לקבוצת
ה-WhatsApp שלנו
למבצעים
שאסור לפספס